NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jest szansa na pociągi Częstochowa - Opole

| Dominik Wójcik 27.01.2015 397

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
2015-01-27 11:31:24 Autor: .Piotr
---.g-net.pl
Częstochowa: 238 tys. mieszk.
Opole: 121 tys. mieszk.

Między nimi 86 km.

I wielka sensacja: Jest szansa na pociągi między tymi miastami. Na ile - trzy, cztery?

Dno. Ten kraj istnieje tylko teoretycznie. To nie jest trzeci świat, to już nawet dziesiąty nie jest...
2015-01-27 11:34:44 Autor: .Piotr
---.g-net.pl
W uzupełnieniu:

Commission publishes first EU Transport Scoreboard

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-414_en.htm
2015-01-27 11:37:33 Autor: @.Piotr
---.dynamic.chello.pl
Są pociągi łączące Opole z Częstochową, ale widać za mało socjalne. Trzeba dać oprócz IC również socjalne pociągi i dopłacić do nich zabierając komu innemu. A że IC to też socjalne pociągi, ale w taryfie burżuazyjnej, to inna inszość.
2015-01-27 11:39:34 Autor: @.Piotr
---.dynamic.chello.pl
Najlepiej byłoby wprowadzić socjalną taryfę w pociągach IC, co przy przepustowości linii byłoby najlepszym rozwiązaniem. Teraz pasażerowie Fosowskie - Opole spóźniają się 20 minut, a jak pociąg osobowy dodatkowy będzie jechał z Częstochowy, to codziennie będzie 40-60 minut opóźnienia. Dużo, ale ważne, że socjalnie.
2015-01-27 11:49:40 Autor: d3
---.158.221.33
Remoncik niby ukończony ale jeszcze sporo na poboczach do zrobienia, głównie na odcinku Częstochowa Herby Str. odwodnienie, rowy, skarpy no i na całym odcinku tak ze 30.000.000 drzew do wycięcia. naprawdę szok tak samo jak przed remontem tunele z drzew tylko tym razem nad nową trakcją.
2015-01-27 12:30:00 Autor: Kflik
---.60.129.178
a ja i tak będę marudzić, że przynajmniej dwie pary powinny jechać Opole - Częstochowa - Kielce...;)
2015-01-27 12:33:27 Autor: Kflik
---.60.129.178
@.Piotr

Honorowanie taryfy regionalnej (PR, KS zaleznie gdzie) we wszystkich dotowanych TLK (to powinno byc naturalne: dotowanie = honorowanie odpowiedniej taryfy pociagow osobowych).

Moze byc ewentualnie ogranicznik ze w TLK sa honorowane wylacznie bilety regionalne wystawione na trasy do 100km (czyli bez honorowania biletow sieciowych, turystycznych, regio karnetow ale z uwzglednieniem PwDC, strefowych itp)
2015-01-27 12:34:04 Autor: Kflik
---.60.129.178
i nikt by za to "honorowanie" dodatkowo PKP IC nie płacił.
Byłoby to wpisane w umowe o dotację. dostajecie kasę = honorujecie.
2015-01-27 12:36:55 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ @.Piotr

Lepszy pociąg, jak to nazywasz - socjalny, czyt. lokalny/regionalny osobowy, niż mega prestygofe Pędoszmatolinio, które jest do tego stopnia komercyjne i extra, że mało kto nim jeździ. Skoro nawet sam PIC nie jest w stanie ukryć prawdy i - nie wprost wprawdzie, ale jednak - przyznaje się do porażki i zapełnienia Pędoszmato na poziomie poniżej 50%.

Szkoda, że w realiach PL nie jest to możliwe, ale może się marszałkowie dogadają i zrobią np. bezpośrednie pociągi osobowe Wrocław-Częstochowa (marzenie to Wrocław-Kielce p. Częstochowę). Ale nie, pewnie nic z tego nie wyjdzie, bo by się jeszcze okazało, że ludzie wolą dłużej jadące, ale tańsze "zwykłe" osobówki niż super hiper Pędoszmato za dzikie pieniądze... ;) A wystarczyłoby połączyć 2 relacje i już by powstały bezpośrednie pociągi osobowe Wrocław-Opole-Lubliniec-Częstochowa...
2015-01-27 12:40:47 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Kflik

Chyba w jakiejś utopii żyjesz... Gdzieżby się eleganckie i wypachnione paniczyki z pośpiechów mieszały z robolami z prowincji jeżdżącymi zwykłymi osobówkami. To się nie godzi przecież.
2015-01-27 14:13:05 Autor: Kflik
---.60.129.178
@ G o r a l

Ja się obawiam, że niektózy co pisali ustawy i rozporzadzenia w Polsce na prawdę myslą, że pospiechami i osobowymi jeżdzą "inni ludzie"....

inaczej - po co ten cyrk i podział na kategorie pociągów?
2015-01-27 14:16:36 Autor: Kflik
---.60.129.178
a taki osobowy np. Wrocław - Częstochowa wcale nie musi (a nawet nie powinien) być tańszy od pospiesznego.
Czy raczej: pospieszny nie powinien być droższy.

Taryfa (w pociągach dotowanych) może być bardziej liniowa: np. 20groszy za kilometr, minimum 2zł.

Nie mniej mimo tej samej ceny: takie wydłuzone trasy osobowych, czy ewentualnie przyspieszonych - maja wielki sens - zwłaszcza tam gdzie dalekobieżnych (obecnie TLK) nie ma lub jest zbyt mało.
2015-01-27 15:05:06 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Kflik

Po co podział? Żeby się paniczyki, których stać na coś droższego, nie musieli stykać z robolami "ze wsi", proste.
2015-01-27 15:23:31 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Kflik

Czekaj, czekaj, a dlaczego osobowy w rel. Wrocław-Częstochowa (jeżeli byłaby taka relacja) nie powinien być tańszy od pospiesznego? Przecież zrównanie cen w ruchu lokalnym/regionalnym i dalekobieżnym nie promuje tego pierwszego, tylko ten drugi. A ten - w naszych realiach obsługiwany de facto wyłącznie przez PIC - jak dla mnie może przestać istnieć, razem z tą pomyłką ewolucji pod nazwą PKP Intercity :)

A owe wspomniane przez Ciebie (dalekobieżne w zasadzie) osobowe już są i nawet mają się relatywnie nieźle. Choćby Poznań-Jelenia Góra-Szklarska Poręba, Poznań-Szczecin-Świnoujście, Poznań-Kołobrzeg/Koszalin, Wrocław-Ostrów-Kalisz-Łódź, Wrocław-Opole-Kędzierzyn-Racibórz/Gliwice czy nawet Tarnów-Rzeszów-Przemyśl (choć te ostatnie powinny jeździć aż z/do Krakowa, przynajmniej ze 2 pary dziennie). Wbrew pozorom stanowią alternatywę dla pospiesznych i to już teraz, ale wg mnie musi być zachowana zasada ich niższej ceny względem szybszego z założenia ruchu dalekobieżnego sensu stricte, czyt. pospiesznych.
2015-01-27 16:43:48 Autor: m-no85
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Tylko zakończenie modernizacji linii Katowice - Kraków , przeniesienie notorycznie opóźnionych IC, tam gdzie są większe potoki pasażerów tj. przez Katowice, oraz reforma PKSów mogą uratować przed ''zarastaniem'' perony na wioskach. A po przeniesieniu Pendo na KDP, to pociągi regionalne będą śmigać na zmianę z towarowymi po protezie(wtedy już byłej protezie) dzięki budowie nowej linii z Wrocławia do Warszawy przez Łódź i tunel w Łodzi .Może za 10 - 15 lat...
2015-01-27 17:45:51 Autor: mathewicforum
---.centertel.pl
@Witold Trólka:

Rzeczniku kochany, może i przystanki autobusowe są tuż przy oknach domów niezliczonych osiedli pomiędzy Cz-ową a Lublińcem, ale... jakoś droga asfaltowa do Częstochowy nie stała się szybsza, lepsza czy bardziej przepustowa od 2010 roku?! Za to linia kolejowa... a i owszem! Jest 4 (cztery!) razy szybsza, bardziej przepustowa i to oba tory! Badania z 2010 roku... Oj, Panie Trólka :D.

Mamy 2015 rok!
I w pełni wyremontowana "Protezę Koniecpolską" z v40, v80 na v100, v120 a nawet i v140! Co Ty chopie porównujesz? :D

***
A porozumienia to trzeba szukać jednocześnie z woj. opolskim, ale i świętokrzyskim! W końcu mnie przejście z dworca Osobowego na Stradom zajmuje średnio 15 minut. Sprawdziłem kilka razy, z bagażem. Dobra reklama możliwości dostania się tanio, ale i szybko, pociągi REGIO z Kielc do Opola - tylko - z jedną przesiadką pociągami powinna leżeć także w gestii zakładów i urządów w Opolu i Kielcach (Skarżysku), no i miasta Cz-owa, Lubliniec czy nawet Herbów. To, że PRy się tym zajmą podejrzewałem już wcześniej. Dobrze, że z Kielc Impusly jeżdżą poniżej 2h do Częstochowy Osobowej. No, ale najważniejsze, że pociągi REGIO będą jechać od Częstochowy Stradom do Opola przez Lubliniec zatrzymując się każdej stacji. To już coś.
2015-01-27 18:21:10 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
@ G o r a l

Jesli osobowy np. z Częstochowy do Wrocławia zatrzymuje sie na każdej stacji to musi co chwilę zwalniać i przyspieszać = większe zużycie energii.
Jedzie dłużej więc tabor wykona mniej kursów w sobie = wyższy koszt na pasażera drużyny konduktorskiej oraz amortyzacji taboru.
Czyli mógłby być nawet droższy:P
ale sa inne powody to równoważące - więc po prostu nie ma sensu by kosztował inną kwotę niż dalekobieżny/przyspieszony.

Oczywiście jednym ze skutków (prawidłowych) będzie zwiększenie znaczenia pociągów dalekobieżnych. Przykładowo "tłumy" z Tarnowa do Krakowa powinny jechać pociągiem z ograniczoną ilością postoi (być może dalekobieżnym) a nie stającą wszędzie osobówką. Gdyż jeśli jadą osobówką to ZWIĘKSZAJĄ koszty przewoźnika.

Osobówka wskazane by głównie obsługiwała mniejsze miejscowości, z mniejszym potokiem, tym samym była obsługiwana mniejszym składem, tańszym, z mniejszą obsługą konduktorską - a po modyfikacjach w prawie i technologii w Polsce - może w ogóle bez obsługi konduktorskiej (tylko lotne kontrole biletów).

Co więcej, "ta sama cena" powoduje, że podróżny ma wrażenie większego wyboru połączeń i chętniej korzysta z kolei ( = wszyscy korzystają).

Nie ma to oznaczać premiowania PKP IC bo tym przewoźnikiem dalekobieznym może być dowolny przewoźnik.
(Poza tym według kolejnej koncepcji przewozy dalekobieżne nie powinny być dotowane w inny sposób niż dotowania infrastruktury lub zwolnie ze ze stawek PLK - ale to inna sprawa)
2015-01-27 18:21:53 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
"Jedzie dłużej więc tabor wykona mniej kursów w dobie"
2015-01-27 20:22:14 Autor: Ryhó
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Kflik

Dlaczego poprostu nie weźmiemy przykładu z Czechów? Przecież u nich tak właśnie jest!
Os, Sp i ryhliki nie różnią się cenowo, a co za tym idzie między większymi miastami ludzie korzystają właściwie tylko z przyspieszonych i pospiesznych. Pociągi dalekobieżne mają długie i pojemne składy, a na osobówkach kursują pojedyncze motoraki (z doczepkami w razie potrzeby). A na najmniej uczęszczanych trasach nie ma obsługi konduktorskiej- odprawą podróżnych zajmuje się automat biletowy lub mechanik.
2015-01-27 21:45:49 Autor: Kflik2
---.centertel.pl
W wielu krajach nie ma podziału na kategorie w sensie różnych taryf. Także np. Wielka Brytania.
W innych podział jest np. Niemcy ale mają bardzo dobrze rozbudowana sieć połączeń przyspieszonych.
U nas nic nie ma. W imię jakiś podziałów godnych XIX wieku.

Owszem ona taryfa w dalekobieznych może być ale tylko jeśli będą uruchomione komercyjnie. Wtedy przewoźnik niech robi co chce. Tak jest np. w Niemczech. U nas dotacja wysoka ale jak ktoś chce jechać 15km to niech płaci ceny z kosmosu.
2015-01-27 21:46:55 Autor: Kflik2
---.centertel.pl
ona = jedna
2015-01-27 22:54:27 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Ryhó & Kflik

Ok, jeżeli ruch dalekobieżny w PL byłby zlecany w ramach przetargów, a złodziejskie gó.no (zwane też przez co poniektórych głupich naiwniaków PKP Intercity) nie istniało, to można zrównać taryfowo ruch regionalny i dalekobieżny. W obecnym układzie się nie zgadzam, bo obniżycie przychody przewoźnikom regionalnym. Nawet jeżeli faktycznie obniżą się im koszty, to nie zrównoważyły by one strat na przychodach. Wsio.
2015-01-27 23:29:26 Autor: Kflik
---.8.104.65
@G o r a l

Ruch dalekobiezny w ogóle nie byłby zlecany. Tzn nie przez państwo.

Byłaby jedynie czysta komercja (z uwzględnieniem tego, że byłyby niższe lub zerowe stawki PLK, a może tez energia gratis) oraz to co zamówią samorządy (które muszą umieć z sobą współpracować).
W tej sytuacji w komercyjnych może nie być wspólnej taryfy.

Jednakże nawet w obecnej sytuacji powinna być wprowadzona wspólna taryfa (jako "taryfa" lub honorowanie w dotowanych dalekobieżnych biletów na wystawionych na krótkie odległości w pociągach regionalnych). Właśnie dlatego, że są dotowane z naszych podatków - identycznie jak te zamawiane przez samorządy. Nie ma powodów by były droższe (albo osobowe tańsze)
2015-01-28 02:42:21 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Kflik

A kto zwróci przewoźnikowi regionalnemu utratę przychodów wynikłą z sytuacji, gdy pasażer pojedzie pociągiem dalekobieżnym zamiast regionalnym, bo cena będzie ta sama, a czas przejazdu oczywiście z przewagą na korzyść dalekobieżnego?
2015-01-28 13:17:08 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Kflik

Takie coś mogłoby działać tylko na zasadzie obowiązkowego honorowania biletów przewoźników regionalnych w krótkich relacjach (np. tak jak piszesz do max 100 km) w pociągach pospiesznych - dotowanych w ramach tzw. PSC. Tzn. kasa za bilet wpływała by w całości na "konto" przewoźnika regionalnego, a przewoźnik dalekobieżny miałby obowiązek taki bilet honorować za darmo, bez żadnych roszczeń finansowych względem tego przewoźnika regionalnego.

Każdy inny model premiuje przewoźnika dalekobieżnego, a to oznacza dobijanie ruchu regionalnego/lokalnego/aglomeracyjnego - znacznie wszak potrzebniejszego społecznie od jakiegokolwiek innego. No i w warunkach polskich premiowanie takie dotyczyło by złodziejskiego gó.na, które - z pożytkiem dla wszystkich - dawno powinno już zdechnąć w straszliwych konwulsjach :)))
2015-01-28 14:29:45 Autor: Dominik Wójcik
---.dynamic.mm.pl
Szanowni Państwo!
Odnoszę wrażenie, że nie zrozumieliście Państwo problematyki tego i poprzedniego tekstu. Jest nią brak LOKALNYCH pociągów, a nie takich tylko na odcinku Opole-Częstochowa. Pociągi IC nie zatrzymują się na małych przystankach.
2015-01-28 19:21:37 Autor: #
---.static.korbank.pl
No, z czterema parami pociągów osobowych to pewnie szaleństwo będzie, tłumy będą wypadać z EN57 ;)
2015-01-28 22:18:19 Autor: życzliwy
---.dynamic.chello.pl
@ Dominik Wójcik

Szanowni Państwo!
Odnoszę wrażenie, że nie zrozumieliście Państwo problematyki tego i poprzedniego tekstu. Jest nią brak LOKALNYCH pociągów, a nie takich tylko na odcinku Opole-Częstochowa. Pociągi IC nie zatrzymują się na małych przystankach.
--------------------------------------
Panie autorze. Po pierwsze nie wypada wypominać czytelnikom niezrozumienia tekstu, bo równie dobrze może być winą autora, jego niejasnych tez i bełkotliwego stylu (bez urazy). A po drugie To właśnie dyskutanci lepiej rozpoznali podstawowy problem kolei jakim jest dojazd z punktu A do punktu B niezależnie od tego jaki napis widnieje na burcie wagonu i do jakiej kategorii pociąg jest przyporządkowany. Pokazują, że aktualna organizacja transportu, podział na kategorie i cenniki nie są dobre ani dla pasażerów, ani dla przewoźników. Chwała im za to, że nie ograniczyli się tylko do krótkiego odcinka.
2015-01-28 23:16:50 Autor: @Dominik Wójcik
---.dynamic.chello.pl
Muchy wsiądą na wiosce do 4 pociągów o przypadkowych godzinach. Co innego godzinny takt Lubliniec - Częstochowa, a co innego alibi oferta, która w żaden sposób nie rozwiąże ona problemów transportowych mieszkańców Herbów czy Blachowni. I tak musi istnieć inny transport jak własny samochód lub częsty autobus. Podatnik dopłaci 2 razy, ale ważne że pociąg jest...
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5