NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jest podsumowanie. Czy kolej wydała wszystkie środki unijne w poprzedniej perspektywie?

| Jakub Dybalski/Jakub Madrjas 28.04.2016 522

Jest podsumowanie. Czy kolej wydała wszystkie środki unijne w poprzedniej perspektywie?
Fot. Grzegorz Koclęga
Jak poinformował w sejmie p.o. dyrektor CUPT Przemysław Gorgol, z przyznanych początkowo 4,9 mld euro, kolej wydała w poprzedniej perspektywie unijnej 4,1 mld euro.
Podczas wczorajszych obrad sejmowej Komisji Infrastruktury sprawozdanie z wydatkowania środków na kolej na lata 2007-13 zdał posłom p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol. Jak poinformował, z przyznanych początkowo 4,9 mld euro, ostatecznie suma zmalała do 4,1 mld euro.

To informacja, która potwierdza podsumowanie opublikowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe na koniec grudnia 2015 roku. Przypomnijmy, że zarządca infrastruktury podał, że wydanie 13,4 mld złotych przeznaczonych na projekty inwestycyjne to "spełnienie zapowiedzi". Problem w tym, że według zapowiedzi z 2010 roku informowano, że limit nakładów ze źródeł europejskich dla finansowania projektów kolejowych wynosi 4 863 mln euro, tj. ok. 17,5 mld zł według ówczesnego kursu. Była to kwota na wszystkie projekty infrastrukturalne, ale w ogromnej większości planowane do wykonania przez PKP PLK.

O tej kwocie przypomniał wczoraj Przemysław Gorgol. O niewykorzystanych pieniądzach na kolej mówił także już w grudniu Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju. Pieniądze początkowo przeznaczone na kolej zostały przeniesione na transport miejski, a kwota na cały priorytet VII, obejmujący obie gałęzie została nawet lekko podwyższona.

Jak wyjaśnił posłom Przemysław Gorgol, alokacja środków na linie kolejowe wynosiła początkowo 91 proc. pieniędzy przeznaczonych na kolej, a ostatecznie zmalała do 81 proc. Resztę przeznaczono na tabor (m.in. zakup nowych składów Dart i Flirt dla PKP Intercity – przyp. RK). Wartość umów, jaka została podpisana w sektorze kolei to 30 mld zł, łączna wartość wydatków kwalifikowalnych to 22 mld zł, a dofinansowanie unijne to 17 mld zł. Trzy czwarte tych pieniędzy spożytkowała PLK.

Ważną informacją podaną przez p. o. dyrektor CUPT jest liczba niezakończonych przez PKP PLK projektów  – jest ich aż 37. Większość z nich ma zostać zakończonych do września tego roku, a wszystkie, poza jednym, do końca roku. To projekty związane z dofinansowaniem w sumie w wysokości 9 mld zł.  – Projekt niezakończony oznacza tylko tyle, że pieniądze unijne wydano do końca 2015 r., a po tym czasie są finansowane za polskie pieniądze – tłumaczył Gorgol.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5