Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jest (niewielka) szansa na rewitalizację linii do Mrągowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
28-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek-kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jest (niewielka) szansa na rewitalizację linii do Mrągowa
fot. jarStacja kolejowa w Mikołajkach
Od niemal piętnastu lat nie kursują pociągi dalekobieżne do Mikołajek oraz regionalne z Olsztyna przez Mikołajki i Orzysz do Ełku. Część prowadzącej tam linii kolejowej została wyremontowana z uwagi na potrzeby wojska, ale inwestycja nie objęła infrastruktury pasażerskiej. Czy w najbliższych latach mazurski ciąg będzie miał szansę odżyć?

Ostatni raz pociągi pasażerskie łączące Olsztyn z Ełkiem przez Mikołajki pojechały 31 sierpnia 2009 r. i do ostatnich dni kursowania cieszyły się wysoką frekwencją. Po kilku kolejnych miesiącach z rozkładu zniknęły także kursy w krótszej relacji do Mrągowa. Od tamtego czasu mazurska linia nr 223 Czerwonka – Ełk pozostaje nieczynna, nie licząc jej wschodniego odcinka Orzysz – Ełk wykorzystywanego w ruchu towarowym.

Środki na remont wyłożył MON

W komunikatach o wstrzymaniu ruchu wskazywano na rozpoczynający się wówczas remont wspomnianego już odcinka Orzysz – Ełk. Po jego zakończeniu komunikacja pasażerska nie została jednak wznowiona, nigdy nie zapewniano też autobusów zastępczych. Sama naprawa związana była zaś z potrzebami wojska stacjonującego w Orzyszu. W związku z tym MON dofinansował doprowadzenie trasy do stanu niższego niż wymagania współczesnego ruchu pasażerskiego. – Na odcinku Orzysz – Ełk prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy z prędkością do 60 km/godz. – mówi Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

– W ciągu tygodnia z trasy korzystają średnio ok. trzy pociągi towarowe – dodaje nasz rozmówca. Informuje też, że wojsko nie uczestniczy w kosztach utrzymania infrastruktury. Czy jest szansa, by wkrótce była ona wykorzystywana znacznie intensywniej? Tak, choć realizacja niezbędnej inwestycji jest nadal mocno niepewna.

Będą prace niezbędne dla ruchu cywilnego?

Remontu wymaga przede wszystkim trasa na odcinku od podolsztyńskiego węzła Czerwonka do Orzysza. Pomiędzy Orzyszem a Ełkiem konieczne jest odnowienie przystanków, a być może także zrealizowanie pewnych prac w zakresie samego toru. – W ramach prac przygotowawczych do unijnej perspektywy 2021 – 2027 planowana jest realizacja projektu Rewitalizacja linii kolejowej nr 223 na odcinku Czerwonka – Orzysz – Ełk – zapowiada przedstawiciel zarządcy infrastruktury.

Zastrzega on jednocześnie, że realizacja przedsięwzięcia nie jest wciąż pewna. – Jest to uzależnione od zapewnienia środków finansowych w ramach przygotowywanej aktualizacji Krajowego Planu Kolejowego do roku 2030 – tłumaczy Przemysław Zieliński. Jeśli do remontu ostatecznie by doszło, dostęp do kolei pasażerskiej mogłyby odzyskać m.in. znane miejscowości turystyczne Krainy Wielkich Jezior Mazurskich.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Pasażer

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Paulina Piziorska 17 października 2025

PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.

Infrastruktura

Wyborski: PLK SA kreatorem polskiego rynku kolejowego 

Infrastruktura

Wyborski: PLK SA kreatorem polskiego rynku kolejowego 

Łukasz Malinowski 25 września 2025

Mochocki: PLK nie obawiają się tanich ofert. Budowlanka wie, co robi

Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 10 września 2025

Zobacz również:

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Pasażer

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Paulina Piziorska 17 października 2025

PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.

Infrastruktura

Wyborski: PLK SA kreatorem polskiego rynku kolejowego 

Infrastruktura

Wyborski: PLK SA kreatorem polskiego rynku kolejowego 

Łukasz Malinowski 25 września 2025

Mochocki: PLK nie obawiają się tanich ofert. Budowlanka wie, co robi

Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 10 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij