Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jest decyzja dla budowy łącznicy w Chabówce. Czy powstanie w 2023 roku?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jest decyzja dla budowy łącznicy w Chabówce. Czy powstanie w 2023 roku?
Fot. PKP Polskie Linie KolejowePociąg PKP Intercity w Zakopanem
Wojewoda małopolski wydał kluczową decyzję dla budowy łącznicy w Chabówce na kolejowej trasie Zakopane – Kraków. Wykonawca powinien skończyć roboty jeszcze w 2023 roku. Szanse na to są nikłe.

Jak poinformowały służby prasowe małopolskiego wojewody, w Chabówce powstanie łącznica, która usprawni ruch pociągów na liniach kolejowych w kierunku Zakopanego. Pociągi nie będą musiały już zmieniać kierunku jazdy. Wojewoda Małopolski wydał dla decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Docelowo przynajmniej pociągi spółki PKP Intercity nie powinny zmieniać kierunku jazdy w żadnym miejscu między Krakowem i Zakopanem (gotowe są łącznice w Krakowie i w Suchej Beskidzkiej).

W komunikacie prasowym nie znajdziemy informacji o tym, że inwestycja jest mocno opóźniona i że termin jej zakończenia w końcówce roku 2023 jest bardzo wątpliwy. Czytamy za to, że „dojazd pociągiem z Krakowa do Zakopanego skróci się o ponad dwie godziny”. To nieprawda, bo nawet w trudnych dla kolei początkach XXI wieku pociąg EIC Tatry przemierzał odcinek między Krakowem a Zakopanem w niewiele ponad 3 godziny. A PKP PLK zakłada, że najszybsze pociągi pojadą po zakończeniu ciągnącej się latami modernizacji w „około 2 godziny”. O ile nie zakłóci tego budowa nowych przystanków osobowych na jednotorowej linii...

– Przed remontem „kolejowej zakopianki” podróżni pokonywali trasę Kraków-Zakopane nawet w pięć godzin. Na odcinku liczącym ok. 100 km pociągi musiały trzy razy zmieniać kierunek jazdy. Modernizacja linii kolejowej wyeliminuje tę długotrwałą procedurę i skróci trasę. Małopolanie i tak licznie przybywający do naszego województwa turyści będą mieli możliwość dotarcia do stolicy Tatr w ok. dwie godziny. To alternatywa dla podróżujących samochodami. Dojazd do Zakopanego jeszcze nigdy nie był tak szybki, komfortowy i łatwy – tłumaczy wojewoda Kmita. Według naszej wiedzy, pociągów kursujących „5 godzin” jednak nie było.

Jeszcze w ubiegłym roku kolejarze z niecierpliwością oczekiwali zgody służb wojewody na rozpoczęcie prac, licząc się z tym, że roboty potrwają przynajmniej 12 miesięcy. A modernizacja kolejowej zakopianki powinna być zakończona w 2023 roku. Tymczasem za miesiąc linia ponownie ma być otwarta w trakcie sezonu letniego, co utrudni prowadzenie prac (choć ich nie umożliwi, bo mowa tu o nowym odcinku linii). Szanse na kończenie budowy łącznicy w końcu roku są więc nikłe.

Nazwa inwestycji, dla której wojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał decyzję o pozwoleniu na budowę, to: Budowa łącznicy w Chabówce w ciągu linii kolejowych nr 98 Sucha Beskidzka - Chabówka i nr 99 Chabówka – Zakopane w ramach inwestycji pn.: Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania nr 1 pn.: Prace na odcinku linii kolejowej nr 99 Chabówka - Zakopane oraz dla zadania nr 2 pn.: Budowa łącznicy w Chabówce w ciągu linii kolejowych nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka i nr 99 Chabówka – Zakopane, w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka – Zakopane” POIiŚ 5.2-22.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

ZUE powalczyło o budowę łącznicy w Chabówce. Skutecznie

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

ZUE powalczyło o budowę łącznicy w Chabówce. Skutecznie

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5