Trwa przetarg Polskich Linii Kolejowych, który dotyczy zaprojektowania i wykonania robót budowlanych związanych z modernizacją stacji Rzeszów Główny. Prace mają pozwolić na zwiększenie komfortu obsługi pasażerów. Pojawią się przejścia podziemna, ale za to zniknie z krajobrazu stacji kładka nad peronami. Kontrakt jest wart prawie 230 mln zł brutto.
PKP Polskie Linie Kolejowe wystartowały z przetargiem na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w stacji Rzeszów Główny. Inwestycja realizowana będzie w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap III Rzeszów Główny”.
Nowa nawierzchnia torowaJak można wyczytać w dokumentacji, na odcinku objętym zamówieniem wprowadzone są liczne ograniczenia prędkości jazdy wynikające z geometrii trasy, stanu nawierzchni torowej oraz stanu obiektów inżynieryjnych. Przyszły wykonawca będzie musiał więc zaprojektować prace dotyczące nawierzchni kolejowej, podtorza, obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowo-drogowych czy sieci trakcyjnej. Jak podają PKP PLK, nawierzchnia torowa na rozpatrywanym odcinku jest w złym stanie technicznym. Dlatego wykonawca zobowiązany będzie do wykonania kompleksowej wymiany nawierzchni na nową.
Na zamówienie przygotowano 230,4 mln zł brutto, zaś do zamawiającego wpłynęło sześć ofert. Poza ceną, PLK sprawdzać będą również oferty pod kątem doświadczenia personelu (20%) oraz skrócenie terminu realizacji inwestycji (20%). Ofertę z najtańszą ceną złożyło konsorcjum firm Rover Rail, Roverpol, Rover Alcisa, Aldesa Construcciones z Madrytu za 226,5 mln zł i z czasem realizacji 31 miesięcy. Oferent zaproponował także najkrótszy czas potrzebny do zakończenia inwestycji.
Nieco więcej czasu na realizację prac potrzebuje Trakcja PRKII, bo 33 miesiące, jednak cena jest zdecydowanie wyższa i wynosi 292,7 mln zł. Oferty złożyło również konsorcjum składające się z firm Track Tec Construction, Inżynieria Rzeszów, Intop Warszawa oraz Infrakol. Oferta opiewa na 252 mln zł, zaś deklarowany czas potrzebny na realizację zamówienia to 34 miesiące. Budimex zaoferował z kolei prace za 291,8 mln zł i czas realizacji 44 miesiące. Swoją ofertę złożyło także konsorcjum ZUE i Intop Tarnobrzeg za 240,45 mln zł i 45 miesięcy. Wszyscy zadeklarowali 72 miesiące gwarancji.
Nowe perony i brak kładki
Inwestycja obejmie również perony, które podczas prac zostaną całkowicie rozebrane. Po zmianach perony zostaną podwyższone do poziomu 0,76 m. Peron nr 1 będzie posiadał dwie czynne krawędzie peronowe o długościach 150 m i 300 m, peron nr 2 będzie miał 400 metrów, zaś peron nr 3 zyska dwie krawędzie peronowe o długości 300 i 400 m. W ramach inwestycji powstanie również przystanek osobowy Rzeszów Zachodni w rejonie wiaduktu nad ul. Aleje Wyzwolenia. Powstaną tam dwa perony do obsługi podróżnych. Jednokrawędziowy peron nr 1 zlokalizowany zostanie przy torze nr 44 wzdłuż ul. Kornela Ujejskiego.
Dodatkowo w zakresie obiektów inżynieryjnych PKP PLK przewidują rozbiórkę istniejących obiektów oraz budowę nowych. W ramach inwestycji planowana jest m.in.: likwidacja kładki nad torami (
co budzi duże kontrowersje, bo obiekt jest historyczny) i budowa przejścia pod torami łączącego stronę południową z północną częścią miasta, remont wiaduktów nad ul. Aleje Wyzwolenia, przebudowa wiaduktu nad ul. Batorego.
Realizacja robót inwestycyjnych przez PKP Polskie Linie Kolejowe planowana jest w latach 2018-2021. Jednocześnie PKP SA zajmie się również przebudową dworca. Więcej o inwestycji można
przeczytać tutaj.