PKP PLK planują w latach 2018-2021 kompleksową modernizację stacji kolejowej w Rzeszowie. Zakres prac przewiduje rozbiórki historycznej kładki nad torami z przełomu XIX i XX w. a także charakterystycznego modernistycznego daszka „wachlarzowego” nad przejściem podziemnym.
PKP PLK przygotowują się do przebudowy stacji kolejowej w Rzeszowie, która planowana jest na lata 2018-2021. – Obecnie opracowywana jest dokumentacja, której zakończenie wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę planowane jest w III kwartale 2017 r. W połowie roku 2017 PKP Polskie Linie Kolejowe planują ogłosić przetarg na roboty budowlane na stacji Rzeszów – zapowiada Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.
Prace mają mieć charakter kompleksowy. – Perony będą miały wysokość 76 cm, wyposażone zostaną w elementy małej architektury i dostosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się (będą pochylnie i windy). Zadaszenie peronów – ciągłe, stalowe z boksami – zapewni wygodną ochronę podróżnych przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi – informuje Szalacha.
Szereg obiektów inżynieryjnych zostanie poddanych przebudowie. Kładka nad torami ma zostać zlikwidowana, a zamiast niej pojawi się szersze przejście pod torami, łączące stronę południową z północną częścią miasta. Ta zapowiedź budzi w Rzeszowie sprzeciw. Społecznicy
uruchomili petycję, w której domagają się pozostawienia lub w ostateczności przeniesienia zabytkowej, pieszej kładki kolejowej z przełomu XIX i XX wieku oraz wpisania jej, wraz z pozostałymi zabytkowymi obiektami parowozowni, do rejestru zabytków. „Kładka, w przeciwieństwie do wielu innych zabytków, spełnia swoją funkcję i jest unikatowym, nitowanym dziełem sztuki technicznej jakich niewiele jest w Polsce i nie tylko. Stanowi rdzeń krajobrazu miejskiego postindustrialu, który wpłynął na rozwój miasta, jego rozmiar i kształt jaki znamy dzisiaj” – przekonują społecznicy.
Prace wiązać się będą też z rozbiórką charakterystycznego, powojennego zadaszenia w formie „wachlarza” nad przejściem podziemnym od strony miasta. – Powstanie nowa konstrukcja, spójna z zaprojektowanym zadaszeniem – zapowiada Dorota Szalacha. PKP PLK przekonują, że wszelkie wartościowe elementy „zostaną zachowane”. Lista obejmuje elementy kładek nad torami i ul. Batorego oraz zadaszenie peronu nr 1.
Zakres prac przewiduje ponadto remont wiaduktów nad Alejami Wyzwolenia, przebudowę wiaduktu nad ul. Batorego na obiekt o parametrach dostosowanych dla przyszłej przebudowy drogi, a także przebudowę urządzeń automatyki oraz wymianę elementów sieci trakcyjnej.