NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jarocin: Gmina przejmuje teren wąskotorówki w Witaszycach

| Kasper Fiszer 12.01.2019 5,4k

Jarocin: Gmina przejmuje teren wąskotorówki w Witaszycach
Wagon motorowy w Witaszycach, 1976 r. fot. Werner & Hansjorg Brutzer, źródło: bazakolejowa.pl
Ślad po dawnym torze kolejowym Jarocińskiej Kolei Powiatowej w Witaszycach nie należy już do Polskich Kolei Państwowych. Przejęła go bowiem gmina Jarocin. Jak stwierdza jednak jej sekretarz, Urząd Miejski w Jarocinie nie ma na razie konkretnych planów wykorzystania pasa ziemi pozostałego po wąskotorówce.
Część terenu dawnej Jarocińskiej Kolei Powiatowej przestała należeć do Polskich Kolei Państwowych, a została przekazana lokalnemu samorządowi. – Gmina Jarocin nabyła w 2018 r. nabyła do swojego zasobu nieruchomości położone we wsi Witaszyce stanowiące tereny po byłej wąskotorówce Witaszyce – Zagórów – potwierdził w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Mariusz Gryska, sekretarz gminy Jarocin. – Są to tereny dawnego śladu torowiska – uściślił.

Na razie nie wiadomo, co gmina zrobi z przejętym gruntem

– Na dzień dzisiejszy gmina nie posiada planów dotyczących zagospodarowania tego terenu – stwierdził przy tym nasz rozmówca. Samorząd powinien jednak w stosunkowo niedługim czasie skonkretyzować swoje zamiary dotyczące dawnej Jarocińskiej Kolei Powiatowej. Grunty przejęte zostały bowiem w trybie przewidzianym w ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe.

– Oznacza to, iż nieruchomości mogą być wykorzystane tylko na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych [gminy] w dziedzinie transportu – mówi Mariusz Gryska. – Wykorzystanie mienia niezgodnie z celem, jaki był podstawą przekazania nieruchomości, lub zbycie [go] w całości lub w części w ciągu pięciu lat od podpisania aktu notarialnego spowoduje, iż PKP może żądać zwrotu aktualnej wartości rynkowej [gruntów] – dodaje sekretarz gminy.

Pociąg pokonywał 46 km w niemal 2,5 godziny

Linia kolejowa Witaszyce – Zagórów była budowana etapami: jej pierwszy odcinek otwarto w 1902 r., a ostatni – w 1947 r. Miała prześwit zaledwie 600 mm (choć istniały plany jej przekucia na 750 mm, nigdy nie zostały one zrealizowane). Ruch pasażerski i towarowy zlikwidowany został 1 lipca 1991 r. Dwa lata później przeprowadzono fizyczną likwidację torowiska.

Ostatni rozkład jazdy, który wszedł w życie 2 czerwca 1991 r., przewidywał kursowanie tylko jednej pary pociągów. Odległość 46 km z Jarocina do Zagórowa pokonywała ona w 2 godz. 23 min. Jedyny kurs wyruszał z podjarocińskich Witaszyc o szóstej rano, a kurs powrotny docierał tam około w pół do drugiej po południu. W grafiku umieszczono co prawda jeszcze dwie pary innych kursów, opatrzono je jednak klauzulą „kursuje po ogłoszeniu”.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5