fot. Werner & Hansjorg Brutzer, źródło: bazakolejowa.plWagon motorowy w Witaszycach, 1976 r.
Ślad po dawnym torze kolejowym Jarocińskiej Kolei Powiatowej w Witaszycach nie należy już do Polskich Kolei Państwowych. Przejęła go bowiem gmina Jarocin. Jak stwierdza jednak jej sekretarz, Urząd Miejski w Jarocinie nie ma na razie konkretnych planów wykorzystania pasa ziemi pozostałego po wąskotorówce.
Część terenu dawnej Jarocińskiej Kolei Powiatowej przestała należeć do Polskich Kolei Państwowych, a została przekazana lokalnemu samorządowi. – Gmina Jarocin nabyła w 2018 r. nabyła do swojego zasobu nieruchomości położone we wsi Witaszyce stanowiące tereny po byłej wąskotorówce Witaszyce – Zagórów – potwierdził w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Mariusz Gryska, sekretarz gminy Jarocin. – Są to tereny dawnego śladu torowiska – uściślił.
Na razie nie wiadomo, co gmina zrobi z przejętym gruntem
– Na dzień dzisiejszy gmina nie posiada planów dotyczących zagospodarowania tego terenu – stwierdził przy tym nasz rozmówca. Samorząd powinien jednak w stosunkowo niedługim czasie skonkretyzować swoje zamiary dotyczące dawnej Jarocińskiej Kolei Powiatowej. Grunty przejęte zostały bowiem w trybie przewidzianym w ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe.
– Oznacza to, iż nieruchomości mogą być wykorzystane tylko na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych [gminy] w dziedzinie transportu – mówi Mariusz Gryska. – Wykorzystanie mienia niezgodnie z celem, jaki był podstawą przekazania nieruchomości, lub zbycie [go] w całości lub w części w ciągu pięciu lat od podpisania aktu notarialnego spowoduje, iż PKP może żądać zwrotu aktualnej wartości rynkowej [gruntów] – dodaje sekretarz gminy.
Pociąg pokonywał 46 km w niemal 2,5 godziny
Linia kolejowa Witaszyce – Zagórów była budowana etapami: jej pierwszy odcinek otwarto w 1902 r., a ostatni – w 1947 r. Miała prześwit zaledwie 600 mm (choć istniały plany jej przekucia na 750 mm, nigdy nie zostały one zrealizowane). Ruch pasażerski i towarowy zlikwidowany został 1 lipca 1991 r. Dwa lata później przeprowadzono fizyczną likwidację torowiska.
Ostatni rozkład jazdy, który wszedł w życie 2 czerwca 1991 r., przewidywał kursowanie tylko jednej pary pociągów. Odległość 46 km z Jarocina do Zagórowa pokonywała ona w 2 godz. 23 min. Jedyny kurs wyruszał z podjarocińskich Witaszyc o szóstej rano, a kurs powrotny docierał tam około w pół do drugiej po południu. W grafiku umieszczono co prawda jeszcze dwie pary innych kursów, opatrzono je jednak klauzulą „kursuje po ogłoszeniu”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.