Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jarocin: Gmina przejmuje teren wąskotorówki w Witaszycach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-01-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jarocin: Gmina przejmuje teren wąskotorówki w Witaszycach
fot. Werner & Hansjorg Brutzer, źródło: bazakolejowa.plWagon motorowy w Witaszycach, 1976 r.
Ślad po dawnym torze kolejowym Jarocińskiej Kolei Powiatowej w Witaszycach nie należy już do Polskich Kolei Państwowych. Przejęła go bowiem gmina Jarocin. Jak stwierdza jednak jej sekretarz, Urząd Miejski w Jarocinie nie ma na razie konkretnych planów wykorzystania pasa ziemi pozostałego po wąskotorówce.

Część terenu dawnej Jarocińskiej Kolei Powiatowej przestała należeć do Polskich Kolei Państwowych, a została przekazana lokalnemu samorządowi. – Gmina Jarocin nabyła w 2018 r. nabyła do swojego zasobu nieruchomości położone we wsi Witaszyce stanowiące tereny po byłej wąskotorówce Witaszyce – Zagórów – potwierdził w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Mariusz Gryska, sekretarz gminy Jarocin. – Są to tereny dawnego śladu torowiska – uściślił.

Na razie nie wiadomo, co gmina zrobi z przejętym gruntem

– Na dzień dzisiejszy gmina nie posiada planów dotyczących zagospodarowania tego terenu – stwierdził przy tym nasz rozmówca. Samorząd powinien jednak w stosunkowo niedługim czasie skonkretyzować swoje zamiary dotyczące dawnej Jarocińskiej Kolei Powiatowej. Grunty przejęte zostały bowiem w trybie przewidzianym w ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe.

– Oznacza to, iż nieruchomości mogą być wykorzystane tylko na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych [gminy] w dziedzinie transportu – mówi Mariusz Gryska. – Wykorzystanie mienia niezgodnie z celem, jaki był podstawą przekazania nieruchomości, lub zbycie [go] w całości lub w części w ciągu pięciu lat od podpisania aktu notarialnego spowoduje, iż PKP może żądać zwrotu aktualnej wartości rynkowej [gruntów] – dodaje sekretarz gminy.

Pociąg pokonywał 46 km w niemal 2,5 godziny

Linia kolejowa Witaszyce – Zagórów była budowana etapami: jej pierwszy odcinek otwarto w 1902 r., a ostatni – w 1947 r. Miała prześwit zaledwie 600 mm (choć istniały plany jej przekucia na 750 mm, nigdy nie zostały one zrealizowane). Ruch pasażerski i towarowy zlikwidowany został 1 lipca 1991 r. Dwa lata później przeprowadzono fizyczną likwidację torowiska.

Ostatni rozkład jazdy, który wszedł w życie 2 czerwca 1991 r., przewidywał kursowanie tylko jednej pary pociągów. Odległość 46 km z Jarocina do Zagórowa pokonywała ona w 2 godz. 23 min. Jedyny kurs wyruszał z podjarocińskich Witaszyc o szóstej rano, a kurs powrotny docierał tam około w pół do drugiej po południu. W grafiku umieszczono co prawda jeszcze dwie pary innych kursów, opatrzono je jednak klauzulą „kursuje po ogłoszeniu”.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Świętokrzyska KD: Udrażnianie odcinka do Stawian

Infrastruktura

Warszawa podsumowuje sezon linii turystycznych

Zintegrowany transport

Warszawa podsumowuje sezon linii turystycznych

Redakcja/inf. pras. 16 listopada 2022

Stargardzka wąskotorówka odżyje po ponad dwudziestu latach?

Infrastruktura

35 tysięcy złotych dla koszalińskiej wąskotorówki

Infrastruktura

Ryjek wraca na Maltankę

Tabor i technika

Ryjek wraca na Maltankę

Redakcja/inf. pras. 02 czerwca 2022

Zobacz również:

Świętokrzyska KD: Udrażnianie odcinka do Stawian

Infrastruktura

Warszawa podsumowuje sezon linii turystycznych

Zintegrowany transport

Warszawa podsumowuje sezon linii turystycznych

Redakcja/inf. pras. 16 listopada 2022

Stargardzka wąskotorówka odżyje po ponad dwudziestu latach?

Infrastruktura

35 tysięcy złotych dla koszalińskiej wąskotorówki

Infrastruktura

Ryjek wraca na Maltankę

Tabor i technika

Ryjek wraca na Maltankę

Redakcja/inf. pras. 02 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5