PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację odcinka linii nr 1 od Częstochowy do Zawiercia. Jakie prace zostaną wykonane?
O ogłoszeniu przetargu przez PKP Polskie Linie Kolejowe
pisaliśmy wczoraj. Zamówienie na wykonanie dokumentacji projektowej oraz realizację robót budowlanych w formule „Projektuj i Buduj” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” ma zostać wykonane w ciągu 40 miesięcy. Dziś PKP PLK podała szczegóły planowanej inwestycji.
Zakres prac obejmuje wymianę torów i sieci trakcyjnej na 44 km odcinku linii kolejowej. Nowe będą rozjazdy i urządzenia srk. W ramach zadania zarządca infrastruktury wyremontuje i przebuduje obiekty inżynieryjne - m.in. 20 mostów, 3 wiadukty i 7 przepustów. Modernizacja istniejących przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa. Rozpoczęcie prac planowane jest w 2017 r., natomiast ich zakończenie w 2020 r.
- PLK zwiększają tempo działań związanych z realizacją Krajowego Programu Kolejowego. W listopadzie ogłosiliśmy już postępowania szacowane na ponad miliard złotych, a przetarg na remont trasy Częstochowa – Zawiercie za pół miliarda złotych, zwiększa tę pulę do półtora miliarda złotych. W ogłoszonym postępowaniu uwzględniamy już lepsze warunki dla wykonawców. Współpraca z nimi to niezbędny warunek sprawnych inwestycji – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Pasażerowie dzięki modernizacji zyskają lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Przebudowane zostaną perony na 10 stacjach i przystankach (stacje Myszków oraz Poraj i przystanki: Zawiercie Borowe Pole, Myszków Mrzygłód, Myszków Światowit, Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin, Korwinów i Częstochowa Raków). Perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie do pociągów i bezpieczniejsze dzięki antypoślizgowej nawierzchni. Podróżni otrzymają nowe wiaty, ławki, oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania, a monitoring zwiększy bezpieczeństwo podróżnych.
Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością rozkładową do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Efektem tego będzie dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy przez Częstochowę, w kierunku Katowic oraz zdecydowana poprawa warunków do przewozu towarów. Realizacja projektu to również poprawa komfortu podróży i lepszy dostęp do transportu kolejowego podróżujących na regionalnej trasie Częstochowa – Katowice.