Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Jakie pojazdy chcą kupić Koleje Dolnośląskie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
20-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-02-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Jakie pojazdy chcą kupić Koleje Dolnośląskie?
fot. jeder123 (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 2.0
Koleje Dolnośląskie ogłosiły niedawno przetarg na dostawę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 10 jednostek i dostawę pakietu naprawczego. Wiemy już, jakie będą to pojazdy. Ich pojemność będzie zbliżona do pięcioczłonowych Impulsów i Elfów II, choć zamawiający dopuszcza także zaoferowanie pojazdów składających się z czterech członów.

Jak informowaliśmy w tym tygodniu na łamach “Rynku Kolejowego”, Koleje Dolnośląskie ogłosiły przetarg na dostawę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 10 jednostek oraz dostawę pakietu naprawczego. Co istotne, drugim kryterium oceny ofert obok ceny jest masa projektowa w stanie gotowości do eksploatacji – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 20% punktów. Jak bowiem przekazał w mediach społecznościowych prezes zarządu przewoźnika, Damian Stawikowski, eksploatacja lżejszych pojazdów jest tańsza, co przekłada się na wymierne oszczędności w skali całego cyklu życia, choć sam zakup bywa niekiedy droższy.

Jak możemy przeczytać w wymaganiach technicznych, opublikowanych na platformie zakupowej zamawiającego, długość nowych pojazdów ma wynieść maksymalnie 99 metrów. To wielkość porównywalna z pięcioczłonowymi jednostkami FLIRT3 i jednocześnie nieco wyższa niż w przypadku pięcioczłonowych Elfów II i Impulsów. Masa projektowa w stanie gotowości do eksploatacji nie może przekroczyć 170 ton – to nieco więcej niż w przypadku pięcioczłonowego Impulsa. W pojazdach będzie musiało się znaleźć minimum 234 stałych miejsc siedzących i jednocześnie przynajmniej 15 uchylnych. Co oczywiste, maksymalna prędkość eksploatacyjna powinna wynieść 160 km/h, a przyspieszenie rozruchu w przedziale 0-40 km/h – 1 m/s2.

Co ciekawe, zamawiający dopuszcza dostawę pojazdów o układzie wózków Bo’2’2’2’2’Bo’ lub Bo’2’2’2’Bo’ – oznacza to, że w grę wchodzą zarówno jednostki pięcioczłonowe, jak i czteroczłonowe, przy czym pomiędzy członami będą musiały zostać zastosowane wózki Jacobsa, zaś zastosowanie klasycznego układu wózków będzie wykluczone, co eliminuje np. platformę PLUS, oferowaną przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych. Przypomnijmy, że są już europejscy producenci oferujący zespoły trakcyjne oparte na wózkach Jacobsa z wydłużonymi członami. W przypadku platformy Siemens Mireo długość jednostki czteroczłonowej wynosi 89,7 metrów, czyli niemal tyle samo co w przypadku pięcioczłonowch Elfów II oraz Impulsów. Podobne rozwiązanie oferuje Stadler, który sprzedał już kilku klientom jednostki FLIRT3 XL z wydłużonymi członami.

W kontekście konstrukcji nadwozia zamawiający dopuszcza zarówno zastosowanie aluminium, jak i stali o podwyższonej odporności na korozję. Warto tutaj podkreślić, że pojazdy z aluminiowym nadwoziem są dużo lżejsze. Przypomnijmy, że w przypadku pięcioczłonowych jednostek elektrycznych eksploatowanych przez Koleje Mazowieckie zespoły trakcyjne FLIRT3 są blisko 9% dłuższe i jednocześnie niemal 20% lżejsze niż Impulsy. Redukcję masy własnej zapewnia także zastosowanie nadwozia samonośnego, które z kolei wprowadziła Pesa Bydgoszcz w pojazdach z rodziny Elf 3 (do niedawna znanych jako Regio160), jednak w porównaniu masy Linków z nowymi RegioFoxami dla Českých drah nie widać już tak dużych różnic.

W wymaganiach technicznych nie zaskakują rzecz jasna wysokość podłogi w strefie wejścia (0,76 metra), czy też układ wnętrza (bezprzedziałowe i jednoprzestrzenne, wyłącznie z miejscami 2. klasy). W pojazdach znajdą się także – zgodnie z normą TSI PRM – miejsca dla osób o ograniczonej mobilności, a także przestrzeń dla osób przewożących większy bagaż ręcznych i co najmniej 8 miejsc na rowery. Nie zabraknie także klimatyzacji, defibrylatora AED, czy internetu bezprzewodowego. Nowe pociągi będą ponadto wyposażone w urządzenia pokładowe systemu sygnalizacji kabinowej ETCS L2.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij