Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie kupią nawet 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
18-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-02-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Dolnośląskie kupią nawet 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych
fot. Koleje Dolnośląskie
Koleje Dolnośląskie ogłosiły przetarg na dostawę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją na rozszerzenie zamówienia o kolejnych 10 jednostek i dostawę pakietu naprawczego. Choć głównym kryterium oceny ofert będzie cena, zamawiający weźmie również pod uwagę masę projektową w stanie gotowości do eksploatacji.

W połowie stycznia Damian Stawikowski, prezes zarządu Kolei Dolnośląskich, zapowiedział w mediach społecznościowych, że przewoźnik wkrótce ogłosi przetarg na dostawę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją na dostawę kolejnych 10 jednostek, w którym istotnym kryterium oceny ofert będzie masa pojazdu. – Lżejsze pociągi to mniejsze koszty eksploatacyjne. Wedle naszych wyliczeń lżejsze pojazdy mogą dać nawet pół miliona oszczędności w skali roku – wskazywał prezes Stawikowski, nie precyzując, czy chodzi o koszty eksploatacji jednego pojazdu i nie wskazując średniego dobowego przebiegu. Damian Stawikowski przekazał wówczas, że z tytułu kryterium masy pojazdu przyznanych będzie mogło zostać 30% punktów w przetargu.

Istotnie, niższa masa własna pojazdu przekłada się na dużo niższe zużycie energii elektrycznej, a tym samym redukcję kosztów całego cyklu życia, które są w oczywisty sposób bardziej reprezentatywnym odzwierciedleniem realnych kosztów wdrożenia niż sam koszt zakupu i utrzymania. Jednym ze środków służących redukcji wagi w przypadku zespołów trakcyjnych może być zastosowanie samonośnej konstrukcji nadwozia, jak również nadwozia z aluminium. Obecnie polscy producenci, zarówno Pesa Bydgoszcz, jak i Newag, stosują w swoich pojazdach nadwozia stalowe, choć pierwszy spośród wyżej wymienionych graczy zastosował już nadwozie samonośne w platformie Elf 3, znanej do niedawna pod nazwą Regio160.

Pojazdy z aluminiowym nadwoziem górą?

Przyjrzyjmy się dla porównania dwóm seriom pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych eksploatowanych przez Koleje Mazowieckie – FLIRT3 (typ ER160) produkcji Stadlera oraz Impuls (typ 45WE) produkcji Newagu. Masa służbowa liczącego 98,2 metrów długości Flirta trzeciej generacji z nadwoziem aluminiowym wynosi 141 ton. Z kolei Impulsy są nieco krótsze – liczą 90,4 metra długości. Jak informują Koleje Mazowieckie, ich masa własna wynosi ok. 169 ton. Reasumując – pięcioczłonowy Impuls z nadwoziem stalowym jest blisko 20% cięższy niż pięcioczłonowy Flirt trzeciej generacji, który jest za to niemal 9% dłuższy.

Powyższe liczby dają dużo do myślenia, zwłaszcza w obliczu rosnących cen energii elektrycznej w Polsce, choć trzeba zastrzec, że co do zasady wszystkie nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne są i tak znacznie bardziej efektywne energetycznie niż przestarzałe pojazdy pamiętające czasy Polski Ludowej. Wracając do zapowiedzi szefa Kolei Dolnośląskich, jego zapowiedź zmaterializowała się w dniu 18 lutego, kiedy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pojawiło się ogłoszenie o przetargu na dostawę nowych pojazdów. Zgodnie z zapowiedziami prezesa Stawikowskiego, dotyczy ono 10 jednostek z opcją na podwojenie zamówienia oraz dostawę pakietu naprawczego.

Czekamy na specyfikację nowych jednostek

Zamawiający poinformował, że w ubiegłym roku przeprowadzone zostały wstępne konsultacje rynkowe w sprawie dostawy nowych pojazdów. Ich dostawa powinna zostać zrealizowana w terminie 28 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy. Oferty będzie można składać do dnia 23 kwietnia bieżącego roku do godziny 12:00, zaś ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. Ostatecznie z tytułu masy projektowej w stanie gotowości do eksploatacji przewidziano maksymalnie 20% punktów. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena – w tym przypadku potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 80% punktów. Szczegółowe informacje na temat parametrów jednostek, takich jak choćby liczba członów, czy długość, na razie nie zostały podane do publicznej wiadomości.

Będziemy w tej sprawie trzymać rękę na pulsie i informować was o przetargu na bieżąco. Przypomnijmy, że Koleje Dolnośląskie w ubiegłym w roku w lipcu odebrały ostatnie 2 jednostki spośród 25 zamówionych Elfów II. Ich liczba ulegnie jednak zwiększeniu do co najmniej 35 sztuk – w ramach kolejnej umowy Pesa Bydgoszcz dostarczy 10 pięcioczłonowych jednostek z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 10 pojazdów. Sytuacja taborowa Kolei Dolnośląskich w odniesieniu do elektrycznych zespołów trakcyjnych jest więc bardzo dobra i pozwala myśleć o dalszym rozwijaniu oferty w regionie, a nawet poza nim. Coraz większym problemem jest natomiast zbyt mała liczba pojazdów spalinowych.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij