Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
09-12-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Witold Urbanowicz

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jakie guzki dla niewidomych na kolei?
W Ministerstwie Transportu trwają prace nad regulacjami w sprawie oznakowania dotykowego na stacjach i przystankach kolejowych. Nie wiadomo na razie, czy pójdą one w stronę przetestowanych rozwiązań z warszawskiego metra i kiedy spodziewać się można ich przyjęcia.

Do wprowadzania norm oznakowania dotykowego dla kolei jeszcze długa droga. – Ministerstwo we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowuje założenia najpilniejszych zmian rozporządzenia uwzględniających wymagania TSI, w tym również wprowadzenie oznakowań dotykowych. Obecnie na bardzo wstępnym etapie są rozważane możliwe rozwiązania – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa.

W chwili obecnej nie wiadomo, jakie konkretnie zostaną przyjęte rozwiązania i czy w ogóle będą podobne do tych, które – po szerokich analizach i szczegółowych konsultacjach z niewidomymi – zastosowano w warszawskim metrze. – Nie jest możliwe obecnie stwierdzenie, że na kolei zastosowane zostaną takie same jak w Metrze Warszawskim rozwiązania oznakowań dotykowych, bowiem nie jest przesądzony kierunek przyszłych rozwiązań. Z całą pewnością przyjęte rozwiązania nie mogą być sprzeczne z TSI, mogą je natomiast uzupełniać – mówi Karpiński.

Wiadomo jednak, że wprowadzenie spójnych oznakowań dla całej kolei będzie trudne. – Należy zaznaczyć, iż wprowadzenie jednolitej normy oznakowania dla całej kolei nie jest uzasadnione, ani możliwe w kontekście wymogów bezpieczeństwa. Linie kolejowe na których znajdują się przystanki i stacje mają różne prędkości dopuszczalne, różne potoki ruchu pasażerów i w związku z tym wymagania dotyczące zachowania bezpieczeństwa podróżnych na peronach również będą różne. Nie może być jednolitej normy, bowiem to prowadziłoby do sytuacji, w której na przystanku osobowym na peronach, gdzie przejeżdża pociąg z prędkością 160 km/h, jest taki sam wymóg bezpieczeństwa jak na linii niezelektryfikowanej, na której zatrzymuje się autobus szynowy poruszający się z prędkością poniżej 80/km/h. Byłoby to wbrew zasadom bezpieczeństwa. Konieczne jest zachowanie rozwiązań wariantowych, uzależnionych od prowadzonego na danej linii ruchu – zauważa rzecznik Ministerstwa.

Nawet jeśli uda się opracować normy dla poszczególnych rodzajów linii kolejowych, nie wiadomo, czy istniejące perony kolejowe będą dostosowane do zmienionych przepisów. – Zasadą jest nieretroaktywność prawa tzn. prawo nie działa wstecz. Możliwe są od niej wyjątki – i taki wyjątek zastosowano w przypadku przepisów dotyczących metra – jednak w odniesieniu do kolei nie możemy już dziś powiedzieć czy będzie zachodziła taka potrzeba. Z pewnością przy modernizacji i przebudowie trzeba spełniać wymagania TSI, a więc może i przyszłe zmienione warunki techniczne – ujednolicenie w tym kierunku jest wskazane – twierdzi rzecznik.

Ministerstwo, mimo wspomnianych niewiadomych, ogólnie dostrzega potrzebę wprowadzenia norm oznakowania. Tym bardziej, że ich brak jest niezgodny z obowiązującymi regulacjami unijnymi. – Wspomniana Decyzja Komisji 2008/164/WE określenie strefy zagrożenia i oznaczenia dotykowego pozostawia do uregulowania w przepisach krajowych (Załącznik L). W chwili obecnej rzeczywiście brak jest w tym zakresie krajowych uregulowań dla kolei, a uregulowania dedykowane dla metra nie mogą być wprost stosowane, nie oznacza to jednak, iż temat był „pomijany” przez Ministerstwo – mówi Karpiński. Zdaje się, że urzędnicy zauważyli wreszcie, że obecny brak przepisów nie służy również samym zainteresowanym, czyli osobom niepełnosprawnym i niewidomym. Oznakowanie przyjmuje nie tylko różne formy, ale też pojawia się w różnych miejscach na peronie. – W środowisku ekspertów trwały i nadal trwają dyskusje jak powinny wyglądać przedmiotowe oznakowania. Ministerstwo Infrastruktury zajmowało wówczas stanowisko, że wobec braku szczegółowej regulacji krajowej i unijnej, merytorycznie uzasadnione będzie pozostawienie możliwości wyboru przez projektanta zastosowania rozwiązań właściwych, zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, uwzględniających wymogi art. 5 ustawy Prawo budowlane. Doświadczenia minionego okresu wskazały jednak, że bez regulacji prawnej dochodzi do wypaczeń, stąd obecne wysiłki zmierzające do opracowania pilnego projektu zmian – zauważa rzecznik Ministerstwa.

Na razie wygląda na to, że temat przystosowania i oznakowania peronów kolejowych przycichł wraz z wprowadzeniem guzków na stacjach metra. Trudno powiedzieć, czy urzędnikom starczy determinacji we wprowadzaniu na kolei spójnych norm oznakowania dotykowego, należycie służących osobom niewidomym i z innymi rodzajami niepełnosprawności.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Guzki w metrze coraz lepsze

Infrastruktura

Guzki w metrze coraz lepsze

Witold Urbanowicz, 27 lipca 2011 27 lipca 2011

Różne oznakowania dotykowe (guzki) na dworcach tworzą „nowe bariery architektoniczne”

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

ZTM Warszawa, 1 sierpnia 2011 01 sierpnia 2011

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Infrastruktura

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Witold Urbanowicz, 2 sierpnia 2011 02 sierpnia 2011

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

Infrastruktura

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

ZTM Warszawa, 4 sierpnia 2011 04 sierpnia 2011

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

Prawo i polityka

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

wu / Rynek Kolejowy 26 września 2012

Zobacz również:

Guzki w metrze coraz lepsze

Infrastruktura

Guzki w metrze coraz lepsze

Witold Urbanowicz, 27 lipca 2011 27 lipca 2011

Różne oznakowania dotykowe (guzki) na dworcach tworzą „nowe bariery architektoniczne”

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

ZTM Warszawa, 1 sierpnia 2011 01 sierpnia 2011

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Infrastruktura

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Witold Urbanowicz, 2 sierpnia 2011 02 sierpnia 2011

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

Infrastruktura

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

ZTM Warszawa, 4 sierpnia 2011 04 sierpnia 2011

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

Prawo i polityka

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

wu / Rynek Kolejowy 26 września 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5