Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Różne oznakowania dotykowe (guzki) na dworcach tworzą „nowe bariery architektoniczne”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
27-07-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Witold Urbanowicz, 27 lipiec, 2011

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Różne oznakowania dotykowe (guzki) na dworcach tworzą „nowe bariery architektoniczne”
Zmodernizowane perony Wrocławia Głównego wprowadziły jeszcze inny, zupełnie odmienny standard oznakowania dotykowego. Na niebezpieczeństwa wynikające z tej kolejowej różnorodności zwracają uwagę specjaliści zajmujący się oznakowaniem dotykowym oraz przystosowaniem obiektów dla niewidomych. – Decydenci tworzą nowy zbiór barier architektonicznych. Należy to czym prędzej zakończyć – mówi Janusz Poliński z Instytutu Kolejnictwa.

Na stronach miesięcznika i portalu Rynek Kolejowy zajmowaliśmy się tematem oznakowania dotykowego na stacjach metra oraz dworcach kolejowych już niejednokrotnie. W poniedziałek pisaliśmy o nowych oznakowaniach na wyremontowanym peronie dworca Wrocław Główny. Jest to kolejny, zupełnie odmienny wzór oznakowania dotykowego, jaki spotkać można na modernizowanych dworcach. O przyczyny tej różnorodności zapytaliśmy specjalistów Instytutu Kolejnictwa (d. CNTK).

Zdaniem dr. inż. Janusza Polińskiego są dwa zasadnicze problemy związane z różnym oznakowaniem na polskich dworcach. – Pierwszym jest źródło bałaganu. Jest ono związane z chaotycznym i nieprecyzyjnym prawem. Trzeba pamiętać, że techniczna specyfikacja interoperacyjności PRM obowiązująca od 2008 roku, w odniesieniu do oznaczeń dotykowych dla osób niewidomych, jednoznacznie odsyła do przepisów krajowych – mówi Poliński. Do tej pory jednak nie wydano przepisów, które regulowałyby kwestię oznakowań peronów kolejowych, choć przepisy określają precyzyjnie wymiary strefy bezpieczeństwa, jej przeznaczenia i oznaczeń. – Drugim jest efekt bałaganu, który przekłada się na lekceważenie społeczności osób niewidomych. Objawia się ono zmuszaniem osób niewidomych do kojarzenia różnych form znaków ostrzegających przed niebezpieczeństwem z miejscem położenia obiektu. Decydenci tworzą zatem nowy zbiór barier architektonicznych XXI wieku, powstających tym razem podczas dostosowywania obiektów dla osób niepełnosprawnych. Ten proceder należy czym prędzej zakończyć – przekonuje Janusz Poliński.

Nie wyczerpuje to jednak listy problemów. – Na to wszystko nakłada się brak znajomości obowiązujących przepisów zarówno po stronie projektantów, jak i zamawiających, co w efekcie prowadzi do tworzenia infrastruktury będącej źródłem nowych zagrożeń bezpieczeństwa. Proszę zauważyć, że na niewłaściwe oznakowania są wydatkowane dodatkowe pieniądze, a sam obiekt zostanie po modernizacji odhaczony jako w pełni dostosowany dla osób niepełnosprawnych – mówi Poliński. – Pragnę przy tym podkreślić, że estetyka obiektu czy styl architektoniczny nie mogą stać się źródłem ograniczania bezpieczeństwa przestrzeni publicznej. Nie o współgranie rodzaju oznaczeń dotykowych ze stylem architektonicznym dworca tu powinno chodzić, a szerszą wiedzę o celach tego co się projektuje i po co. W projektowaniu uniwersalnym, gdzie pierwszoplanowym jest człowiek, współgranie ze stylem architektury powinno być wtórne. Zastąpienie elementów dotykowych elementami prowadzącymi na pewno nie jest poprawą estetyki, lecz brakiem wiedzy – twierdzi dr inż. Poliński.

– Jeszcze dwa-trzy lata temu nie było wielu dokumentów typu TSI-PRM, Standardy PKP PLK SA itp. Wiedza z zakresu poruszanej problematyki systematycznie się rozwija, np. dzięki realizacji wymagań niewidomych w Metrze Warszawskim. Stąd też zamawiający powinni przykładać znacznie więcej wysiłków co do konieczności nanoszenia poprawek i uwzględniania logicznych potrzeb ujednolicania realizowanych rozwiązań, a nie mnożenia ich różnorodności, czego nowym przykładem jest Wrocław Główny – przekonuje Janusz Poliński. Jego zdaniem wspomniane problemy świadczą o potrzebie stworzenia aktu regulującego jednoznacznie sposób oznaczenia dla osób niewidomych wszystkich niebezpiecznych miejsc przestrzeni publicznej związanej z transportem, bez względu na rodzaj gałęzi.
 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Guzki w metrze coraz lepsze

Infrastruktura

Guzki w metrze coraz lepsze

Witold Urbanowicz, 27 lipca 2011 27 lipca 2011

„Guzki” na stacji Centrum

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

ZTM Warszawa, 1 sierpnia 2011 01 sierpnia 2011

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Infrastruktura

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Witold Urbanowicz, 2 sierpnia 2011 02 sierpnia 2011

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

Infrastruktura

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

ZTM Warszawa, 4 sierpnia 2011 04 sierpnia 2011

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Infrastruktura

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Witold Urbanowicz 09 grudnia 2011

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

Prawo i polityka

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

wu / Rynek Kolejowy 26 września 2012

Zobacz również:

Guzki w metrze coraz lepsze

Infrastruktura

Guzki w metrze coraz lepsze

Witold Urbanowicz, 27 lipca 2011 27 lipca 2011

„Guzki” na stacji Centrum

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

ZTM Warszawa, 1 sierpnia 2011 01 sierpnia 2011

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Infrastruktura

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Witold Urbanowicz, 2 sierpnia 2011 02 sierpnia 2011

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

Infrastruktura

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

ZTM Warszawa, 4 sierpnia 2011 04 sierpnia 2011

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Infrastruktura

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Witold Urbanowicz 09 grudnia 2011

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

Prawo i polityka

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

wu / Rynek Kolejowy 26 września 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5