Trwają prace nad przepisami, regulującymi kwestie oznakowania dotykowego dla niewidomych na peronach kolejowych. Zostaną one zawarte w ogólnym rozporządzeniu dot. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty kolejowe i ich usytuowanie. Ministerstwo Transportu zapowiada, że prace nad dokumentem powinny zakończyć się na przełomie I i II kwartału 2013 r.
Do tej pory wybór określonych rozwiązań na licznie remontowanych dworcach i peronach pozostawiono projektantom zgodnie z ich wiedzą techniczną. Nie zdało to jednak egzaminu, co przyznało w zeszłym roku ówczesne Ministerstwo Infrastruktury. – Doświadczenia minionego okresu wskazały jednak, że bez regulacji prawnej dochodzi do wypaczeń – mówił Mikołaj Karpiński, rzecznik tej instytucji. Oznakowania na różnych dworcach przybierały inne formy, pojawiały się też w różnych miejscach. – To bardzo utrudnia bezpiecznie funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością wzroku na peronach. Nie rozumiemy dlaczego odległości umieszczania wypukłych oznaczeń są inne na różnych dworcach – mówi Agnieszka Fabisiak z Centrum Rehabilitacji Polskiego Związku Niewidomych. Jak wyjaśnia, brak jednego standardu utrudnia uczenie się oznaczeń osobom niewidomym i słabowidzącym.
Obowiązek uregulowania kwestii guzków nie wynika tylko i wyłącznie z praktyki. Decyzja Komisji Europejskiej z 21 grudnia 2007 r. dot. technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się” na kolei (TSI PRM) mówi wprost, że oznaczenia dotykowe będą zgodne z przepisami krajowymi. Choć decyzja obowiązuje od 1 lipca 2008 r., do dziś takich regulacji nie wydano. W efekcie nawet nie można ocenić, czy zastosowane rozwiązania są zgodnie z przepisami.
Ministerstwo Infrastruktury stało na stanowisku, że nie można ze względów legislacyjnych przygotować tylko i wyłącznie regulacji dotyczących oznakowania dotykowego – normy mogą zostać wydane wraz z ogólnymi przepisami techniczno-budowlanymi obowiązującymi przy projektowaniu i budowie obiektów kolejowych. Urzędnicy obecnego Ministerstwa Transportu przygotowali już projekt rozporządzenia. – Projekt ten obecnie jest na etapie konsultacji społecznych, w ramach którego analizowane są zgłoszone do projektu uwagi, w tym również dotyczące oznakowań dotykowych – informuje Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa. Swoje uwagi do dokumentu przekazali już Urząd Transportu Kolejowego i Polski Związek Niewidomych. Obie instytucje zasugerowały, żeby skorzystać z rozwiązań stosowanych w warszawskim metrze i żeby wprowadzić jednolitą odległość oznakowań od krawędzi peronu. Na razie nie wiadomo, czy postulaty te zostaną spełnione. Do tej pory Ministerstwo przekonywało, że nie da się wprowadzić jednego standardu w kwestii odległości i rozwiązania należy uzależnić od charakterystyki prowadzonego na danej linii ruchu (maksymalne prędkości, potoki pasażerów itp.).
Jak podaje Karpiński, obecnie przewidywany termin zakończenia prac legislacyjnych wraz z notyfikacją rozporządzenia przez Komisję Europejską określony jest na przełom marca i kwietnia 2013 r.
Więcej na temat oznakowań dotykowych w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 10/2012. Zapraszamy do Empików!