Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
26-09-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu / Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku
Trwają prace nad przepisami, regulującymi kwestie oznakowania dotykowego dla niewidomych na peronach kolejowych. Zostaną one zawarte w ogólnym rozporządzeniu dot. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty kolejowe i ich usytuowanie. Ministerstwo Transportu zapowiada, że prace nad dokumentem powinny zakończyć się na przełomie I i II kwartału 2013 r.

Do tej pory wybór określonych rozwiązań na licznie remontowanych dworcach i peronach pozostawiono projektantom zgodnie z ich wiedzą techniczną. Nie zdało to jednak egzaminu, co przyznało w zeszłym roku ówczesne Ministerstwo Infrastruktury. – Doświadczenia minionego okresu wskazały jednak, że bez regulacji prawnej dochodzi do wypaczeń – mówił Mikołaj Karpiński, rzecznik tej instytucji. Oznakowania na różnych dworcach przybierały inne formy, pojawiały się też w różnych miejscach. – To bardzo utrudnia bezpiecznie funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością wzroku na peronach. Nie rozumiemy dlaczego odległości umieszczania wypukłych oznaczeń są inne na różnych dworcach – mówi Agnieszka Fabisiak z Centrum Rehabilitacji Polskiego Związku Niewidomych. Jak wyjaśnia, brak jednego standardu utrudnia uczenie się oznaczeń osobom niewidomym i słabowidzącym.   

Obowiązek uregulowania kwestii guzków nie wynika tylko i wyłącznie z praktyki. Decyzja Komisji Europejskiej z 21 grudnia 2007 r. dot. technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się” na kolei (TSI PRM) mówi wprost, że oznaczenia dotykowe będą zgodne z przepisami krajowymi. Choć decyzja obowiązuje od 1 lipca 2008 r., do dziś takich regulacji nie wydano. W efekcie nawet nie można ocenić, czy zastosowane rozwiązania są zgodnie z przepisami.

Ministerstwo Infrastruktury stało na stanowisku, że nie można ze względów legislacyjnych przygotować tylko i wyłącznie regulacji dotyczących oznakowania dotykowego – normy mogą zostać wydane wraz z ogólnymi przepisami techniczno-budowlanymi obowiązującymi przy projektowaniu i budowie obiektów kolejowych. Urzędnicy obecnego Ministerstwa Transportu przygotowali już projekt rozporządzenia. – Projekt ten obecnie jest na etapie konsultacji społecznych, w ramach którego analizowane są zgłoszone do projektu uwagi, w tym również dotyczące oznakowań dotykowych – informuje Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa. Swoje uwagi do dokumentu przekazali już Urząd Transportu Kolejowego i Polski Związek Niewidomych. Obie instytucje zasugerowały, żeby skorzystać z rozwiązań stosowanych w warszawskim metrze i żeby wprowadzić jednolitą odległość oznakowań od krawędzi peronu. Na razie nie wiadomo, czy postulaty te zostaną spełnione. Do tej pory Ministerstwo przekonywało, że nie da się wprowadzić jednego standardu w kwestii odległości i rozwiązania należy uzależnić od charakterystyki prowadzonego na danej linii ruchu (maksymalne prędkości, potoki pasażerów itp.).

Jak podaje Karpiński, obecnie przewidywany termin zakończenia prac legislacyjnych wraz z notyfikacją rozporządzenia przez Komisję Europejską określony jest na przełom marca i kwietnia 2013 r.
 



Więcej na temat oznakowań dotykowych w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 10/2012. Zapraszamy do Empików!

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Guzki w metrze coraz lepsze

Infrastruktura

Guzki w metrze coraz lepsze

Witold Urbanowicz, 27 lipca 2011 27 lipca 2011

Różne oznakowania dotykowe (guzki) na dworcach tworzą „nowe bariery architektoniczne”

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

ZTM Warszawa, 1 sierpnia 2011 01 sierpnia 2011

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Infrastruktura

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Witold Urbanowicz, 2 sierpnia 2011 02 sierpnia 2011

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

Infrastruktura

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

ZTM Warszawa, 4 sierpnia 2011 04 sierpnia 2011

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Infrastruktura

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Witold Urbanowicz 09 grudnia 2011

Zobacz również:

Guzki w metrze coraz lepsze

Infrastruktura

Guzki w metrze coraz lepsze

Witold Urbanowicz, 27 lipca 2011 27 lipca 2011

Różne oznakowania dotykowe (guzki) na dworcach tworzą „nowe bariery architektoniczne”

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

ZTM Warszawa, 1 sierpnia 2011 01 sierpnia 2011

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Infrastruktura

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Witold Urbanowicz, 2 sierpnia 2011 02 sierpnia 2011

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

Infrastruktura

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

ZTM Warszawa, 4 sierpnia 2011 04 sierpnia 2011

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Infrastruktura

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Witold Urbanowicz 09 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5