Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
02-08-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Witold Urbanowicz, 2 sierpnia 2011

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Guzki na kolei jak w metrze. Będą przepisy?
Według informacji "Rynku Kolejowego", Urząd Transportu Kolejowego wystąpił do Ministerstwa Infrastruktury o wydanie przepisów regulujących oznakowanie dotykowe na peronach kolejowych. Prace nad rozporządzeniem miały już się rozpocząć i zmierzają w kierunku rozwiązań zastosowanych w metrze.

Zajęcie się Urzędu sprawą oznakowania dotykowego na dworcach i peronach kolejowych to efekt zainteresowania Rynku Kolejowego oraz wystąpień organizacji niewidomych Ponadto obowiązek wydania takich norm wynika z Decyzji Komisji Europejskiej, obowiązującej od 2008 r., która w sprawie rodzajów oznakowania dotykowego odsyła do przepisów krajowych. Takie normy zostały wydane jak na razie tylko dla metra. Brak standardów dla kolei skutkuje wprowadzaniem różnych rodzajów elementów oznakowania dotykowego, a także różnym ich rozmieszczeniem na poszczególnych peronach. Może to skutkować powstaniem źródeł nowych niebezpieczeństw dla osób niewidomych.

Według naszych informacji UTK zajmuje się kwestią oznakowania od czterech miesięcy. Instytucja wysłała do zarządców dworców i peronów kolejowych pisma z pytaniami o rodzaje stosowanych oznaczeń, podstawy prawne i wypełnianie standardów europejskich. Odbyła się też seria spotkań z odpowiednimi departamentami Ministerstwa. Według naszego rozmówcy, dobrze zorientowanego w tym temacie, prace nad odpowiednimi przepisami już się toczą i „mają zmierzać w kierunku przyjęcia rozwiązań stosowanych w warszawskim metrze”. Stosowne zapisy miałyby zostać wprowadzone do rozporządzenia Ministerstwa Transportu i Gospodarki Wodnej z 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Urząd Transportu Kolejowego na razie nie chce oficjalnie komentować podjętych działań.

Stosowany obecnie w metrze standard oznakowania dotykowego został opracowany na bazie wcześniejszych konsultacji z organizacjami niewidomych i niepełnosprawnych oraz testów na stacjach, przeprowadzanych z inicjatywy Metra Warszawskiego i przy udziale Instytutu Kolejnictwa (d. CNTK). Konkretne rozwiązania zostały zapisane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie. Zgodnie z zapisami tego dokumentu jeden żółty pas, kontrastujący z posadzką, musi znajdować się na krawędzi peronu, zaś drugi w odległości 60 cm od krawędzi. Pas wypukłych guzków, o szerokości min. 40 cm, oznaczający bezpieczną strefę zatrzymania dla osób niewidomych, zlokalizowany jest w odległości min. 65 cm od krawędzi. Poza tym oznaczone zostaną początki i końce schodów. Właśnie trwa modernizacja peronów w metrze.

Jeżeli chodzi o kolej, w przepisach określone są jedynie wymogi dotyczące szerokości tzw. pasa bezpieczeństwa, bez wskazywania sposobu znakowania znakami dotykowymi. Podczas modernizacji dworców – prowadzonych przez jedną tylko spółkę – stosowane są zupełnie odmienne od siebie rozwiązania, różniące się nie tylko formą, ale i rozmieszczeniem elementów oznakowania dotykowego. Jeszcze inne standardy stosuje PKP PLK.

Czy urzędnikom starczy determinacji w sprawie kolei? I co z już zmodernizowanymi peronami? Te pytania pozostają na razie otwarte.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Guzki w metrze coraz lepsze

Infrastruktura

Guzki w metrze coraz lepsze

Witold Urbanowicz, 27 lipca 2011 27 lipca 2011

Różne oznakowania dotykowe (guzki) na dworcach tworzą „nowe bariery architektoniczne”

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

ZTM Warszawa, 1 sierpnia 2011 01 sierpnia 2011

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

Infrastruktura

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

ZTM Warszawa, 4 sierpnia 2011 04 sierpnia 2011

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Infrastruktura

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Witold Urbanowicz 09 grudnia 2011

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

Prawo i polityka

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

wu / Rynek Kolejowy 26 września 2012

Zobacz również:

Guzki w metrze coraz lepsze

Infrastruktura

Guzki w metrze coraz lepsze

Witold Urbanowicz, 27 lipca 2011 27 lipca 2011

Różne oznakowania dotykowe (guzki) na dworcach tworzą „nowe bariery architektoniczne”

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

Infrastruktura

„Guzki” na stacji Centrum

ZTM Warszawa, 1 sierpnia 2011 01 sierpnia 2011

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

Infrastruktura

\"Guzki\" na stacjach Wierzbno i Pole Mokotowskie

ZTM Warszawa, 4 sierpnia 2011 04 sierpnia 2011

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Infrastruktura

Jakie guzki dla niewidomych na kolei?

Witold Urbanowicz 09 grudnia 2011

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

Prawo i polityka

Regulacje w sprawie „guzków” na kolei w przyszłym roku

wu / Rynek Kolejowy 26 września 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5