Partnerzy serwisu:
Biznes

Jaka będzie kolej po 2023 roku?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
17-05-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jaka będzie kolej po 2023 roku?
– Nie powtórzymy błędu poprzedników, którzy pozostawili po sobie puste szuflady. Projekty na kolejne lata są już planowane, prowadzone są studia wykonalności. Perspektywy unijne będą się zazębiać – mówił podczas panelu Europejskiego Kongresu Gospodarczego o przyszłości polskiej kolei prezes PKP SA Krzysztof Mamiński

Dyskusję na temat tego, jaka będzie „Polska kolej w i po 2023 roku” rozpoczął Przemysław Gorgol, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jak podkreślił, nie jest to graniczna data, w której zakończą się inwestycje kolejowe, bo będą trwać prace związane z realizacją kolejnej perspektywy unijnej. Potwierdził to Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Jak jednak dodał, do 2023 roku kolej powinna już odczuć efekty realizowanych teraz inwestycji – wdrożony zostanie system ERTMS, na wielu liniach prędkość pociągów będzie wyższa, zrealizowane zostaną też inwestycje w tabor.

Perspektywy unijne muszą się zazębiać

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński stwierdził, że dziś już nie ma wątpliwości że wart 66 miliardów złotych Krajowy Program Kolejowy zostanie zrealizowany w całości. Zapowiedział również, że w latach 2020-2021 ruszą kolejne inwestycje. – Nie powtórzymy błędu poprzedników, którzy pozostawili po sobie puste szuflady. Projekty na kolejne lata są już planowane, prowadzone są studia wykonalności. Perspektywy unijne będą się zazębiać – zapowiedział.

Pytany o porównanie obecnego stanu polskiej kolei do lat 90-tych Mamiński podkreślił, że standard kolei już jest lepszy – zarówno pod względem taboru, jak i infrastruktury. - Lata 90-te to okres zamykania kolejnych linii kolejowych i likwidacji połączeń. I ten okres jest już za nami, co nie znaczy że jest łatwo. Ale otworzyła się przed nami szansa, którą wykorzystamy bo mamy koncept i źródła finansowania – mówił.

– W ciągu najbliższych dwóch lat mamy szansę oddać pasażerom zmodernizowane dworce, a jeszcze na przełomie roku korzystać ze wspólnego biletu – zapowiedział Mamiński. Jego zdaniem, problemem który może stanąć przed polską koleją nie jest brak projektów, a niewystarczające środki żeby sfinalizować jednocześnie wszystkie przygotowywane inwestycje. – To ogromna zmiana – podkreślił.

Wzrost przewozów mimo inwestycji

Prezes PKP SA przyznaje, że w dobie realizacji ogromnych inwestycji pasażerowie mogą spotykać się z utrudnieniami. . - Trzeba naszemu klientowi szczerze powiedzieć, że teraz jest gorzej żeby później – na dziesięciolecia – było lepiej – przyznał. Jednak pomimo prac inwestycyjnych liczba pasażerów wożonych przez PKP Intercity i towarów wożonych przez PKP Cargo z roku na rok rośnie. - W poprzedniej perspektywie liczba pasażerów drastycznie spadała podczas realizacji inwestycji - przypomniał.

Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk dodał, że przewoźnik przez pierwsze cztery miesiące tego roku odnotował wzrost liczby pasażerów w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. I to pomimo tego, że liczba pasażerów na kolei ogółem spadła, a pozostali przewoźnicy tracą pasażerów. - Nasi pasażerowie nadal chcą jeździć pociągami – stwierdził. Porównując wspomniany okres do pierwszych czterech miesięcy 2015 roku przyrost liczby pasażerów wynosi aż 55 procent.

Program utrzymaniowy jest kluczowy

Zdaniem prezesa Mamińskiego zapóźnienia w utrzymaniu infrastruktury z ubiegłych lat nie powinny się powtórzyć, dzięki przyjęciu tzw. Programu Utrzymaniowego. - W przestrzeni medialnej mało jest to doceniane, a w rzeczywistości to epokowe wydarzenie na kolei – mówi Mamiński. - Program Utrzymaniowy ma rozpocząć proces nadrabiania zaległości z poprzednich lat na kolei. To 23 mld złotych środków państwowych, które należy dodać do 27 mld zł wkładu własnego w inwestycje unijne, by uzyskać obraz tego jakie środki budżetowe trafią na kolej – dodał wiceminister Andrzej Bittel.

Według prezesa Mamińskiego nie ma zagrożenia odebrania środków na rozwój kolei i przeznaczenia ich na transport drogowy. Według Prezesa kolej obecnie dobrze wykorzystuje zarówno dotacje unijne, jak i inne środki publiczne. . – Teraz jesteśmy dużą, dobrze zorganizowaną koleją i powinniśmy porównywać się do kolei francuskich i niemieckich – dodał prezes Mamiński.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prezesi europejskich kolei gotowi nadal wspierać Koleje Ukraińskie

Infrastruktura

Prezesi europejskich kolei gotowi nadal wspierać Koleje Ukraińskie

inf. pras. PKP SA 11 lipca 2022

Medal Stulecia Odzyskanej Niepodległości dla Krzysztofa Mamińskiego

Prawo i polityka

Krzysztof Mamiński szefem Międzynarodowego Związku Kolei

Prawo i polityka

Mamiński: 2019 to był dobry rok dla kolei

Tabor i technika

Mamiński: 2019 to był dobry rok dla kolei

Rynek Kolejowy 24 stycznia 2020

Zobacz również:

Prezesi europejskich kolei gotowi nadal wspierać Koleje Ukraińskie

Infrastruktura

Prezesi europejskich kolei gotowi nadal wspierać Koleje Ukraińskie

inf. pras. PKP SA 11 lipca 2022

Medal Stulecia Odzyskanej Niepodległości dla Krzysztofa Mamińskiego

Prawo i polityka

Krzysztof Mamiński szefem Międzynarodowego Związku Kolei

Prawo i polityka

Mamiński: 2019 to był dobry rok dla kolei

Tabor i technika

Mamiński: 2019 to był dobry rok dla kolei

Rynek Kolejowy 24 stycznia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5