Partnerzy serwisu:
Prawo

Jak szybciej modernizować infrastrukturę?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
31-03-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy, 31 marca 2011

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Jak szybciej modernizować infrastrukturę?
W Polsce proces modernizacji linii kolejowej jest niezwykle skomplikowany. Do niedawna wystarczyło zgłoszenie. Dziś niezbędne jest uzyskanie pozwolenia na budowę. Sprawę tę poruszono podczas prezentacji projektu Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych.

Mieczysław Szymański z Biura Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu spytał reprezentantów PKP PLK, dlaczego proces modernizacji linii kolejowych jest w Polsce tak skomplikowany i dlaczego wymagane jest pozwolenie na budowę. Dużą oszczędność czasu zapewniłaby forma zgłoszenia, w oparciu o którą do niedawna można było prowadzić modernizacje.

Według Tomasza Warszy – dyrektora Departamentu Inwestycji Kolejowych Ministerstwa Infrastruktury, wprowadzenie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę przy realizacji modernizacji jest wymogiem, jaki nałożyła na Polskę Komisja Europejska po kontrolach realizowanych projektów. Dyrektor zaznaczył, że modernizacje na zgłoszenie są możliwe, ale tylko w przypadku inwestycji, które nie są współfinansowane ze źródeł unijnych. Zgodnie z tym, co mówił Warsza, pozwolenie na budowę zakłada postępowanie, w którym mogą wziąć udział właściciele gruntów, rzecznik praw obywatelskich, organizacje itp., a takiej możliwości przy zgłoszeniu brakuje. Zaskakujące jest jednak to, że w innych krajach Unii pozwolenie na budowę w przypadku modernizacji nie jest wymagane.

Jako przykład sprawnej modernizacji infrastruktury kolejowej Mieczysław Szymański podał linię Skierniewice – Koluszki, która została zmodernizowana w 23 miesiące, ale projekt został zrealizowany w oparciu o zgłoszenie, a nie o pozwolenie na budowę.

PKP PLK zapowiedziała, że będzie dążyła do upraszczania procedur projektowania i modernizacji linii kolejowych.
 

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5