Stacja kolejowa w Oświęcimiu zyskuje nowe perony z przejściem podziemnym i windami. Postępuje przebudowa, która zapewni podróżnym lepszy dostęp do kolei, wygodę i wyższy poziom bezpieczeństwa. Jesienią podróżni skorzystają z pierwszych efektów prac. Modernizacja oświęcimskiej stacji jest elementem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na trasie Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Realizacja odbywa się w ramach POIiŚ.
Na oświęcimskiej stacji kolejowej wyraźny widać postęp przy budowie peronów. Na nowych konstrukcjach platform nr 3 i 4 w toku jest montaż zadaszenia wiat. Wykonywane są jednocześnie roboty brukarskie. Niebawem pojawią się tablice informacyjne i oznakowanie. Istotnym udogodnieniem dla podróżnych na stacji będzie 133-metrowe przejście podziemne z windami. Obecnie na ukończeniu jest już jeden segment przejścia. Dzięki temu umożliwiono pieszym komunikację pomiędzy ul. Górnicza w Brzezince, a nowobudowanym peronem nr 3.
Wykonawca realizuje prace wykończeniowe, w tym montaż wind, układanie nawierzchni granitowej i roboty instalacyjne. Docelowo, trasa pod torami zapewni dostęp do peronów i lepszą komunikację z dwóch stron miasta. Na przełomie września i października planowane jest oddanie do eksploatacji peronów 3 i 4 wraz częścią stacji od strony ul. Torowej. Kontynuowane będą roboty na stacji w pozostałym zakresie, od strony dworca kolejowego.
Prace na stacji Oświęcim, oprócz peronów i przejścia podziemnego, obejmują również tory wraz z siecią trakcyjną oraz obiekty inżynieryjne. Istotny dla bezpieczeństwa zakres dotyczy urządzeń telekomunikacyjnych i sterowania ruchem kolejowym. W ramach inwestycji wybudowano nową nastawnię, w której znajdują się nowe urządzenia dla sterowania ruchem kolejowym i bezpieczeństwa. Rozpoczęły się odbiory urządzeń, by jesienią umożliwić oddanie ich do użytkowania wraz ze zmodernizowaną częścią stacji. Realizacja robót na stacji odbywa się przy ruchu pociągów, które zatrzymują się przy dostępnych peronach.
Inwestycja na oświęcimskiej stacji, to część przedsięwzięcia PLK, realizowanego na trasie Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Celem realizacji jest dostępniejsza, komfortowa kolej i krótsze podróże z Małopolski na Śląsk. Przebudowa zapewni atrakcyjne przejazdy pociągiem oraz transport ładunków. Zmodernizowana trasa umożliwi efektywniejsze wykorzystanie ekologicznego potencjału kolei w przewozach krajowych i międzynarodowych.
Inwestycje PLK na trasie Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice wchodzą w skład projektu za ponad 800 mln zł netto: „Prace na linii kolejowej nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice”, współfinansowanego z (POIiŚ 5.1-12). Dofinansowanie unijne wynosi ponad 686 mln zł netto. Zakończenie planowane jest w IV kwartale 2023 r.
Realizowane prace mają bardzo duże opóźnienie. Pisaliśmy o tym w tekście
"Rozpoczęła się przebudowa stacji Oświęcim. Dwa lata opóźnienia na LK 93".