Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Jak łatwo poprawić zadowolenie pasażerów? Stawiając wiatę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-09-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jd, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Jak łatwo poprawić zadowolenie pasażerów? Stawiając wiatę
Amerykanie udowodnili, że na przystanku wyposażonym choćby w najprostszą wiatę, pasażerowie mniej irytują się czekając na autobus. Czy w ten sposób można poprawić ocenę funkcjonowania publicznego transportu, w ogóle nie poprawiając jego funkcjonowania?

Warto inwestować w wiaty przystankowe, ale paradoksalnie najlepiej robić to tam, gdzie ludzie czekają stosunkowo krótko. Z kolei rozkłady jazdy, co nie dziwi, są potrzebne przede wszystkim tam, gdzie na autobus czeka się długo. Takie wnioski można wysnuć z badań prof. Yingling Fana z University of Minnesota.

Fan i jego współpracownicy przepytali 822 osoby o to jak długo czekają na autobus. Nie chodziło mu o rzeczywisty czas oczekiwania, ale o subiektywne odczucie pasażerów, które wprost przekłada się na ocenę funkcjonowania transportu publicznego. Wywiadów dokonywał na przystankach które podzielił na trzy rodzaje – bez wiaty (tam gdzie stał tylko słup ze znakiem), częściowo osłonięte (ławka z jakimś daszkiem) i całkowicie, lub prawie całkowicie zamknięte. Wyniki są bardzo ciekawe.

Okazało się, że tam gdzie stoi przynajmniej prowizoryczna imitacja wiaty, pasażerowie mają poczucie, że czekają na autobus krócej, niż tam gdzie wiaty nie ma. Czasem nawet krócej, niż czekali w rzeczywistości. Na nieosłoniętym przystanku czekający pięć minut, średnio stwierdzali, że czekają ok. sześć minut. Z kolei średnia odpowiedzi dla czekających na zadaszonym przystanku (niezależnie od tego czy był to prosty daszek, czy porządny przystanek) to 3,2 minuty. Co ciekawe różnice znikają gdy rzeczywisty czas oczekiwania zaczyna przekraczać 10 minut.

To zresztą nie wszystko. Na przystankach z rozkładem jazdy pasażerom czekającym na autobus krótko, wydawało się, ze czekają dłużej niż w rzeczywistości. Ale jeśli oczekiwanie się przedłużało, byli skłonni zaniżać ten czas. Czekający 10 minut średnio twierdzili że czekali ok. 8,5 minuty.

Więcej na portalu Transport-publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zamknięta wiata w Kątach Wrocławskich. Będzie naprawa

Infrastruktura

Zamknięta wiata w Kątach Wrocławskich. Będzie naprawa

Witold Urbanowicz 17 lipca 2021

Wiata w Prudniku dalej czeka na remont

Infrastruktura

Wiata w Prudniku dalej czeka na remont

Jakub Madrjas 07 stycznia 2019

Zielona Góra bez dużych, starych wiat. Na razie tymczasowe

Infrastruktura

Warszawa z nową wiatą konkursową

Zintegrowany transport

Warszawa z nową wiatą konkursową

wu, Transport-publiczny.pl 27 października 2014

Częstochowa. Wiata nie pasuje? Przeniosą przystanek!

Zintegrowany transport

Częstochowa. Wiata nie pasuje? Przeniosą przystanek!

dw, Transport-publiczny.pl 09 maja 2015

Zobacz również:

Zamknięta wiata w Kątach Wrocławskich. Będzie naprawa

Infrastruktura

Zamknięta wiata w Kątach Wrocławskich. Będzie naprawa

Witold Urbanowicz 17 lipca 2021

Wiata w Prudniku dalej czeka na remont

Infrastruktura

Wiata w Prudniku dalej czeka na remont

Jakub Madrjas 07 stycznia 2019

Zielona Góra bez dużych, starych wiat. Na razie tymczasowe

Infrastruktura

Warszawa z nową wiatą konkursową

Zintegrowany transport

Warszawa z nową wiatą konkursową

wu, Transport-publiczny.pl 27 października 2014

Częstochowa. Wiata nie pasuje? Przeniosą przystanek!

Zintegrowany transport

Częstochowa. Wiata nie pasuje? Przeniosą przystanek!

dw, Transport-publiczny.pl 09 maja 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5