Wykorzystanie technologii satelitarnej Starlink może poprawić jakość dostępu do Internetu na pokładzie pociągów PKP Intercity. Przewoźnik ma już za sobą pierwsze próby. Ich efekty, choć pozytywne, nie wystarczą jednak do podjęcia decyzji o wdrożeniu nowego rozwiązania.
W drugiej połowie lutego br. w jednym z należących do przewoźnika jednostek ED160 przeprowadzono testy nowego rozwiązania. Poprawie dostępności Internetu w trasie miało służyć zastosowanie routerów wielomodemowych z dostępem do Internetu poprzez sieć satelitów Starlink.
Dobra stabilność poza miastem, gorsza w mieściePierwsze rezultaty są – według przewoźnika – obiecujące. – Pozytywnie oceniamy działanie technologii satelitarnej w pojeździe będącym w ruchu z prędkością 160 km/h. Na uwagę zasługuje stabilność połączenia – odpowiada na pytania Rynku Kolejowego rzecznik PKP Intercity Maciej Dutkiewicz.
– Kluczową zaletą jest stabilność połączenia, czyli wydajność w zakresie pobierania i wysyłania danych oraz krótki czas odpowiedzi na ping mierzony w milisekundach. Do wad należy brak dostępności odbiorników Starlink dedykowanych do transportu kolejowego oraz gorsza stabilność połączenia w terenach zurbanizowanych – rozwija zagadnienie nasz rozmówca. Partner technologiczny przewoźnika, firma ACO Solutions, nie udzielił jeszcze odpowiedzi.
Wkrótce mają odbyć się kolejne testy – tym razem na innych typach elektrycznych zespołów trakcyjnych (o wagonach rzecznik nie wspomina). Czas i miejsce ich przeprowadzenia nie są na razie znane. Obecnie przewoźnik rozmawia na ten temat z producentami taboru. Nie wiadomo też, kiedy można spodziewać się testów z pasażerami.
Potrzebne specjalne odbiorniki dla koleiWypróbowanie takiego rozwiązania było wspólną inicjatywą PKP Intercity oraz PKP SA. Ewentualne wdrożenie to jednak odległa perspektywa. – Musimy prowadzić dalej testy, żeby móc odpowiedzieć na takie pytanie [o termin podjęcia decyzji – przyp. RK]. Kierunek, który obierzemy, jest zależny od pojawienia się odbiorników satelitarnych dla rynku kolejowego – wyjaśnia Dutkiewicz. Nie wiadomo też, kiedy (o ile decyzja będzie pozytywna) można spodziewać się wdrożenia w praktyce w pierwszych pojazdach ani ile pojazdów (EZT oraz ewentualnie wagonów) może docelowo zostać objętych wdrożeniem.
Przy okazji – nawiązując do
licznych skarg pasażerów na źle działającą lub w ogóle niedziałającą sieć WiFi na pokładzie PKP Intercity – spytaliśmy spółkę o ocenę obecnej sytuacji związanej z dostępnością Internetu w jej pociągach. – Poświęcamy dużo uwagi pokładowym systemom WiFi, wychodząc naprzeciw sugestiom naszych pasażerów. Sukcesywnie zwiększamy liczbę wagonów z routerami w technologii LTE, a także 5G, bazując na montażu własnym oraz w czasie przeglądów P5 – stwierdził rzecznik przewoźnika.