Odsetek wagonów PKP Intercity, w których pasażerowie mają zapewniony dostęp do bezpłatnego Wi-Fi, w ciągu dwóch ostatnich lat prawie się nie zmienił – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację poselską. Nieco poprawiła się sytuacja na dworcach zarządzanych przez PKP SA, choć takie udogodnienie oferuje dziś tylko trochę ponad jedna czwarta z nich. W planach jest też przeprowadzenie kompleksowego badania zasięgu Internetu i telefonii komórkowej na całej polskiej sieci kolejowej.
Szczeciński poseł KO Patryk Jaskulski, powołując się na sygnały od wyborców otrzymywane poprzez biuro poselskie, poruszył
problem dostępu do bezprzewodowego Internetu w pociągach i na dworcach kolejowych. – Brak stabilnego połączenia, brak zasięgu lub niedostateczna jakość połączenia uniemożliwiają korzystanie z podstawowych narzędzi do pracy zdalnej, takich jak połączenia wideo, przeglądanie dokumentów w chmurze czy dostęp do poczty elektronicznej – zwrócił uwagę. Zdaniem posła problem jest widoczny szczególnie na trasie Szczecin – Warszawa.
W taborze PKP Intercity nadal tylko 51%...
– Dostęp do niezawodnego Internetu w pociągach powinien być postrzegany nie tylko, jako udogodnienie, ale jako standard cywilizacyjny wpisujący się w politykę zrównoważonego transportu, cyfrowej mobilności oraz wyrównywania szans mieszkańców różnych części kraju – stwierdził Jaskulski. Stan sprzed dwóch lat (do takich danych dotarł poseł) pozostawiał w tym zakresie wiele do życzenia. – Zgodnie z ogólnodostępnymi informacjami z maja 2023 r. mamy: 750 wagonów wyposażonych w urządzenia umożliwiające świadczenie usługi dostępu do bezprzewodowego Internetu, co stanowi 51% wszystkich wagonów, [oraz] 93 dworce zarządzane przez PKP SA z dostępnym bezpłatnym Wi-Fi, co stanowi 17,13% wszystkich dworców na terenie całego kraju – przytoczył za PKP Intercity oraz PKP SA.
Zadane przez niego pytania dotyczyły obecnej liczby wagonów PKP Intercity oraz dworców zapewniających podróżnym dostęp do bezpłatnego Wi-Fi. W tym pierwszym przypadku, mimo szeroko zakrojonej modernizacji taboru przewoźnika – i wzrostu odpowiednio wyposażonych wagonów w liczbach bezwzględnych – wskaźnik nie uległ w tym czasie znaczącym zmianom. – Obecnie PKP Intercity SA na potrzeby przewozów pasażerskich dysponuje flotą 1916 pojazdów, w tym 1830 wagonów oraz 86 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Z tej puli dostęp do Wi-Fi zapewniony jest w 971 pojazdach, w tym 904 wagonach oraz 67 EZT. Stanowi to około 51% wszystkich ww. pojazdów – wyliczył w odpowiedzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Jak zapewnił, PKP Intercity prowadzi stały monitoring usługi, starając się zapewnić jej ciągłość.
...na dworcach – już nieco więcej niż 2 lata temu
Co do dworców, mamy do czynienia z pewnym postępem. – Bezpłatne korzystanie z Wi-Fi możliwe jest na 147 dworcach, które stanowią 26% wszystkich 570 czynnych dworców kolejowych zarządzanych przez Spółkę Polskie Koleje Państwowe SA – poinformował Malepszak.
– Mając świadomość tego, jak szybko zmieniają się standardy i dostępne technologie, PKP SA planuje również modernizacje posiadanej infrastruktury, aby móc świadczyć pasażerom usługi najwyższej jakości. Obecnie PKP SA jest w trakcie rewizji założeń udostępniania pasażerom Wi-Fi na dworcach kolejowych oraz opracowywania analizy i docelowego modelu dostępu Wi-Fi dla poszczególnych kategorii dworców – dodał.
Będzie badanie „dziur” w zasięgu na całej sieci
Poseł Jaskulski prosił też o wskazanie odcinków linii, na których – według danych systemu WiFiX – najczęściej występują dziś problemy z zasięgiem sieci komórkowej lub działaniem Wi-Fi (ze szczególnym uwzględnieniem trasy łączącej Szczecin ze stolicą). Do odpowiedzi z MI załączono wizualizację na mapach głównych tras pociągów kategorii EIP (do których
od niedawna należy także trasa Warszawa – Szczecin) z zaznaczeniem miejsc, w których zaobserwowano niski poziom sygnału sieci komórkowej (RSSI poniżej -80 dBm). Jak wynika z grafik, takich odcinków jest na trasie u poszczególnych operatorów łącznie około ośmiu (przeważnie na zachód od Poznania), a wraz z takimi, na których wykres zbliża się do tej wartości – kilkanaście. Choć całościowa analiza dla polskiej sieci kolejowej nie została jeszcze przeprowadzona, wiceminister zaznaczył, że resort planuje takie działanie.
– Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje opracowanie strategii lub programu modernizacji cyfrowej w zakresie usług pasażerskich? Czy w ramach środków krajowych, unijnych lub innych funduszy przewidywane są dedykowane inwestycje w poprawę jakości Internetu w pociągach i na dworcach? – brzmiały ostatnie pytania w interpelacji. Malepszak zapewnił, że państwowy przewoźnik konsekwentnie uruchamia Wi-Fi w kolejnych wagonach i EZT. – Inwestycje polegające na zakupie nowych pojazdów oraz modernizacji istniejących (wykonywanych w ramach przeglądów poziomu P5) standardowo obejmują wyposażenie pojazdów w usługę Wi-Fi. Natomiast pozostałe eksploatowane wagony są wyposażane w instalacje Wi-Fi z uwzględnieniem ich planowego wykorzystania w ruchu pasażerskim, który jest priorytetem z punktu widzenia zapewnienia ciągłości pracy eksploatacyjnej – stwierdził. Warto jednak przypomnieć, że mimo tych działań – jak przyznał wcześniej resort – od 2023 r. odsetek wagonów z dostępnym Wi-Fi praktycznie się nie zmienił.