NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Dokąd Luxtorpeda 2.0 zawiezie polską kolej?

| Roman Czubiński 13.11.2017 7,9k

Dokąd Luxtorpeda 2.0 zawiezie polską kolej?
FPS Plus - wizualizacjawiz. Agencja Rozwoju Przemysłu
Poprawa konkurencyjności polskiego przemysłu kolejowego oraz zapewnienie stabilnego finansowania badań i rozwoju – to główne cele rządowego programu Luxtorpeda 2.0. W ocenie producentów, przewoźników i prawników pierwsze kroki w jego realizacji są obiecujące, wiele jednak zależy od szczegółowych decyzji, które mają dopiero zostać podjęte. Wiele uwagi poświęcono także projektowi hybrydowego zespołu trakcyjnego FPS Plus.
– Rok temu zastanawialiśmy się nad wypełnieniem programu treścią. Dziś stanowi on jeden z programów flagowych Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju. To początek tworzenia gorsetu formalno-prawnego, który pozwoli nam działać – rozpoczął podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel. Cel ministerstwa to doprowadzenie do sytuacji, w której plany zakupowe przewoźników są długoterminowe, stabilne i jasne. – Chcemy unikać przetargów z krótkimi terminami, które rodzą później problemy – podkreślił Bittel. Wprowadzany mechanizm ma być oparty o zasady partnerskie oraz współpracę nauki z biznesem – stąd udział, między innymi, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Częścią programu ma być także zwiększenie możliwości badawczych Instytutu Kolejnictwa.

Czyj tabor dowiezie do CPK?

Inny cel to poprawa niezawodności polskich pojazdów szynowych. – Nasz tabor będzie musiał podnosić jakość pod każdym względem. To wyzwanie dla programu Luxtorpeda – musimy dorobić się produktów, które sprostają obsłudze przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inaczej zrobi to kto inny, a tego trzeba uniknąć za wszelką cenę – przekonywał Bittel.

O taborze do obsługi przyszłego CPK myśli też PKP Intercity. – Potrzebne są zarówno EZT, jak i wagony. Duża dynamika powrotu pasażerów wymusiła na przewoźniku podjęcie decyzji o dalszym pozyskiwaniu taboru w większej ilości. – Chcemy, by serie były przynajmniej tak duże, jak w przypadku lokomotyw EP09. Łatwiej wtedy zorganizować obsługę serwisową – stwierdził prezes zarządu PKP IC Marek Chraniuk. – Podjęte decyzje strategiczne są bardzo istotne z punktu widzenia pasażera. Dziś na pierwszym miejscu pasażer stawia komfort. Nie wiemy, w jakim kierunku i jak szybko pójdzie innowacyjność, ale producenci muszą próbować to uwzględniać – dodał.

FPS Plus budzi nadzieje

We wrześniu Przewozy Regionalne oraz poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski ogłosiły zamiar rozpoczęcia prac nad pierwszym w Polsce dwunapędowym spalinowo-elektrycznym zespołem trakcyjnym, nazwanym roboczo FPS Plus. – Pasażerowie, których przewozimy rocznie 80 milionów, oczekują podróży z jak najmniejszą liczbą przesiadek. Dziś nie zawsze to możliwe, ponieważ część linii jest niezelektryfikowana. Jako największy przewoźnik regionalny chcemy wyjść naprzeciw tym potrzebom – wyjaśnił prezes zarządu PR Krzysztof Zgorzelski. Rozmowy z FPS i PTS w tej sprawie rozpoczęto przy okazji modernizacji EN57 dla PR. – Nowe możliwości działania pojawią się w styczniu 2019 r., kiedy zakończy się proces restrukturyzacji naszej spółki – zapowiedział prezes.

– Współpraca z PR daje możliwości korzystania z doświadczenia przewoźnika w zakresie specyfiki ruchu, potrzeb pasażera i dobranych do nich parametrów oraz komponentów eksploatacyjnych – skomentował prezes zarządu FPS H. Cegielski Hubert Stępniewicz. Jak dodał, w dalszej przyszłości Plus może stać się towarem eksportowym, jednak w tym celu należałoby przewidzieć możliwość zastosowania innego napięcia i napędu. Na razie konfiguracja pojazdu ma być dostosowana do warunków polskich. – Potencjał rozwojowy jest: w Europie też nie wszystkie linie są zelektryfikowane. Ewentualny eksport to perspektywa 4-5 lat – ocenił prezes FPS.

Z punktu widzenia producenta zaletą programu Luxtorpeda jest długoterminowość działania. – Od początku opracowywania nowego pojazdu do rozpoczęcia eksploatacji mija ok. 4-5 lat. Wiąże się z tym duże ryzyko, natury nie tylko finansowej, które producentom często trudno wziąć na własne barki. Luxtorpeda pozwala je zamortyzować – chwalił Stępniewicz. Podkreślił też zmiany, które już zachodzą na rynku lub zajdą niebawem: zdaniem prezesa FPS kończy się przewaga kosztowa Polski. – Zagraniczna konkurencja potrafi nam zagrozić, ograniczając koszty eksploatacji. Za 5 lat nastąpi całkowite otwarcie rynku – przypomniał.

PFR pomoże sfinansować innowacje

– Program Luxtorpeda to kolej, a nie tylko pojazdy szynowe – zwrócił uwagę dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na rzecz Kolei Adam Musiał. Jak dodał, przedsiębiorcy oczekują lepszej informacji o działaniach podejmowanych w ramach programu. – Gdzie jest miejsce dla pozostałych uczestników rynku? Jakie narzędzia wsparcia zaproponuje główny organ wykonawczy – Polski Fundusz Rozwoju? – pytał dyrektor. Zaproponował wsparcie przez Fundusz obecności polskich przedsiębiorstw na kluczowych targach branżowych, takich jak Innotrans. – Nie każdego stać na wystawienie tam oferty. Poza tym dobrym pomysłem byłoby zorganizowanie, wzorem niektórych innych państw, wspólnego narodowego stoiska – stwierdził.

Innym pomysłem Izby jest umożliwienie większym podmiotom przejścia na kasową metodę rozliczeń podatku VAT. Zdaniem dyrektora taki krok przyczyniłby się do udrożnienia wielu zatorów płatniczych. – Złożyliśmy listę oczekiwań wobec PFR. Czekamy na odpowiedź – poinformował Musiał.

– Przykładem na to, że nie pomijamy w naszych działaniach infrastruktury, jest plan budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – odpowiedział menedżer programu Luxtorpeda 2.0 Aleksander Wołowiec. Jak stwierdził, rolą PFR jest kompleksowe wsparcie przedsiębiorstw ze szczególnie mocnym komponentem finansowym. – W ofercie jest ponad 160 instrumentów dedykowanych dla różnych podmiotów do różnych celów. Przykładem takiego narzędzia jest kontrakt branżowy, pozwalający na planowanie działalności na kilka lub nawet kilkanaście lat naprzód – wskazał. PFR jest też integratorem programu Luxtorpeda i dostarczycielem mechanizmów ułatwiających jego realizację. Menedżer programu zalecił zgłaszanie się z konkretnymi inicjatywami, do których zarządzający programem dobiorą optymalną formę finansowania.

Pierwsze realizacje będą kluczowe?

– Zamówienie jednocześnie prac badawczo-rozwojowych oraz dostarczenia produktu może być odpowiedzią na problem ryzyka badań i rozwoju. Pozwoli ono zdjąć z prywatnego przedsiębiorcy część ryzyka – powiedziała Katarzyna Kuźma, radca prawny i partner w Praktyce Infrastruktury i Energetyki w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka. Dodatkową cecha takiego systemu jest to, że sektor publiczny kreuje rynek, zamiast tylko za nim podążać (podmioty państwowe i samorządowe tworzą zbyt na produkty, których jeszcze nie ma). Projektami innowacyjnymi jest bardzo zainteresowany m. in. sektor energetyczny.

Zdaniem Kuźmy powodzenie zależy od sukcesu pierwszych realizowanych w ten sposób projektów w Polsce. – To nowy tryb, działający dopiero od lipca ubiegłego roku. Do tej pory w całej UE zrealizowano zaledwie 17 takich projektów – zauważyła. Efektów nie zobaczymy więc szybko – trzeba uzbroić się w cierpliwość, nie lekceważąc etapu przygotowania. – Do dopracowania pozostaje wiele szczegółów. Można dokonać tego np. poprzez nową ustawę Prawo Zamówień Publicznych, nad którą trwają prace przygotowawcze – uzupełniła mecenas.

Debata na temat programu Luxtorpeda 2.0 była częścią zorganizowanego w Łodzi Kongresu Rozwoju Transportu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5