Od dzisiaj mieszkańcy ponad 30-tysięcznej Iławy mogą korzystać już z kompleksowo wyremontowanego dworca. Gruntowna przebudowa budynku z roku 1900 kosztowała 16,75 mln zł. Wykonawcą remontu była firma AMP z Warszawy.
– W tym roku mija 140 lat, od kiedy kolej dotarła do tego miasta i 112 lat, od kiedy istnieje ten zabytkowy dworzec. Jestem przekonany, że zabytkową formę tego obiektu w nowym wydaniu oraz jego funkcjonalnoŚć docenią pasażerowie – powiedział podczas uroczystego otwarcia obiektu Kamil Migała z biura prasowego PKP SA.
– Ta inwestycja kosztowała łącznie ok. 20 mln zł, z czego 80 proc. zostało pokryte z budżetu państwa. Dworzec został nie tylko wyremontowany, ale również bardzo nowoczeŚnie zmodernizowany, żeby był bardziej przyjazny dla podróżnych. Dzisiaj mogą z niego korzystać osoby niepełnosprawne oraz osoby niedowidzące. Wymieniono wszelkie możliwe instalacje oraz posadzki, glazury i tynki – powiedział Adam Neumann, dyrektor dworców kolejowych w Gdańsku.
W ramach prac, prowadzonych pod Ścisłym nadzorem konserwatora zabytków, m.in. odnowiono elewację, posadzki, wymieniono wszystkie drzwi i okna, instalacje techniczne oraz naprawiono dach. Renowacji poddano również pomieszczenia na piętrze oraz podziemia. W budynku zmodernizowano także przestrzeń służącą podróżnym: poczekalnię, halę główną oraz toalety wraz z pomieszczeniem dla matki z dzieckiem. Dworzec został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pojawiły się windy, których wczeŚniej tutaj nie było. Jedną z nich można zjechać z parteru do podziemia, a druga jest w częŚci budynku, która może być wykorzystana przez potencjalnego najemcę na cele biurowe bądź hotelowe. Przy wejŚciu głównym został wykonany podjazd dla wózków. O bezpieczeństwo podróżnych i najemców zadba nowy monitoring.
Prace konserwatorskie objęły m.in. pełne odrestaurowanie sufitu w hali głównej oraz odtworzenie fragmentów polichromii w saloniku VIP i sali restauracyjnej. Na Ścianach i posadzce w hali głównej odtworzono zabytkową glazurę. Zabytkowe belki na sufitach zostały odnowione i zabezpieczone. Dworzec zyskał również nowe witraże i iluminację na zewnątrz.
Na dworcu pojawi się salon prasowy i sklepik z drobną gastronomią. Do wynajęcia pozostaje jeszcze bardzo dużo przestrzeni. Na pierwszym i drugim piętrze wyremontowane pomieszczenia mogą służyć jako hostel albo biura. Pojawiła się także nowa przestrzeń, która powstała przez połączenie dworca z tunelem i wejŚciem na perony – do zagospodarowania np. na cele handlowe.