Lokalny samorząd chciałby przejąć fragment dawnej sieci Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej. Miałby on być obsługiwany drezynami rowerowymi, które stanowiłyby lokalną atrakcję turystyczną. Rozpoczęły się już procedury dotyczące zbycia nieruchomości przez PKP SA.
W sierpniu informowaliśmy o rozpoczęciu prac mających przywrócić ruch pociągów na głównej trasie Świętokrzyskiej Kolei Wąskotorowej Jędrzejów – Pińczów
między Umianowicami a Pińczowem. Do Umianowic dziś można dotrzeć jedynie od strony Hajdaszka, a na tej bocznej odnodze kursują drezyny rowerowe obsługiwane przez lokalną organizację społeczną. W porozumieniu z samorządami chciałaby ona wydłużyć fragment wykorzystywany w ruchu turystycznym.
PKP SA: Na trasie wciąż leżą tory
Nieczynne od lat torowisko pomiędzy Hajdaszkiem a Chmielnikiem miałoby być przy tym przejęte przez miasto. – Gmina Chmielnik, chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom fundacji Świętokrzyskie Drezyny Rowerowe, której działalność dąży do wznowienia ruchu na szlaku Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej od Umianowic przez Hajdaszek, Stawiany i Sędziejowice do Chmielnika, wystąpiła do nas z prośbą o podjęcie prac zmierzających do nieodpłatnego przekazania na jej rzecz prawa użytkowania wieczystego działek, na których znajduje się szlak kolei wąskotorowej – mówi Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych. Spółka analizuje stan prawny gruntów, a także ustala zakres obszaru, który musiałby zostać geodezyjnie wydzielony.
– Na terenie gminy Chmielnik znajduje się torowisko, które wymaga uzupełnienia – dodaje nasza rozmówczyni. Zainteresowanie nabyciem nieruchomości potwierdził już lokalny samorząd. Chciałby on przejąć od PKP SA fragment leżący na terenie miejscowości Sędziejowice, Holendry, Jasień i Przededworze. Jako ewentualność gmina wskazała zaś przyjęcie w swój zasób torów na terenie samego Chmielnika.
Pociągi pasażerskie zniknęły prawie 40 lat temu
Miasto liczy, że drezyny staną się znaczącą w skali regionu atrakcją turystyczną. Według stanu na koniec sierpnia gmina kompletowała dokumenty niezbędne do przedstawienia Polskim Kolejom Państwowym w celu dalszego procedowania zmiany użytkownika wieczystego gruntów. – W dalszej kolejności realizacja przedmiotowej transakcji wymaga podziału geodezyjnego celem wydzielenia terenu m.in. pod czynną linię kolejową – zapowiada Agnieszka Jurecka-Paluch, naczelnik Wydziału Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta i Gminy w Chmielniku. Potem odpowiednią decyzję musiałby podjąć minister infrastruktury, a następnie nabycie praw zaakceptowaliby radni.
Aktualnie drezyny kursują na terenie sąsiedniej gminy Kije i nie docierają na obszar gminy Chmielnik. Regularny ruch pasażerski do stacji Chmielnik Wąskotorowy ustał w latach 80., towarowy – w latach 90. XX w. W XXI w. okazjonalne pociągi turystyczne docierały do Hajdaszka, Stawian i Sędziejowic, ale nie do Chmielnika.