Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

IGTL o przetargach PKP PLK: Potrzebujemy mniejszych projektów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
09-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
IGTL o przetargach PKP PLK: Potrzebujemy mniejszych projektów
fot. Włodzimierz Włoch/PKP PLK
Ogłoszenie trzech przetargów o wartości 6 mld zł to dobra informacja, ale po latach zapaści podaży potrzebne są też mniejsze postępowania, a nie tylko takie, które trafią w ręce największych graczy – twierdzi Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL)

PKP Polskie Linie Kolejowe na początku września ogłosiły trzy duże przetargi związane z gruntowną modernizacją, bądź budową nowych linii kolejowych o wartości nawet 6 mld zł. Po wielu miesiącach apeli branży o przyspieszenia działań to dobra informacja, ale do unormowania sytuacji w zakresie budownictwa kolejowego jeszcze daleka droga.

– Informacja o ogłoszeniu trzech przetargów o wartości ok 6 mld PLN jest dobrą informacją, bo rynek przetargowy po długim okresie posuchy wreszcie ruszył, ale nie możemy zapominać, że zamówienia o tej wartości zaspokoją apetyty przetargowe tylko kilku największych podmiotów, które bez problemu policzymy na palcach jednej ręki. Z zapaścią w podaży nowych projektów mamy do czynienia już od ponad trzech lat, a rynek jest zróżnicowany, tj. występują na nim podmioty o różnej wielkości i potencjale i wszystkie one, nie tylko najwięksi gracze na rynku, boleśnie odczuwają brak nowych kontraktów, dlatego liczymy, że w najbliższym czasie zostaną ogłoszone również mniejsze wartościowo przetargi z listy przetargów opublikowanej do ogłoszenia na ten rok – wyjaśnia Wiesław Nowak, Wiceprezes i Przewodniczący Sekcji Budownictwa Kolejowego IGTL.

Izba Gospodarcza Transportu Lądowego od dawna apeluje, aby do realizacji kierowane były również zadania o mniejszej wartości, a nie tylko wielomiliardowe inwestycje, tak aby każdy segment rynku i wykonawcy o mniejszym potencjale mogli uczestniczyć w ich realizacji, w innym wypadku de facto ograniczamy wprost grono potencjalnych wykonawców, a nie jest to w interesie zamawiającego i rynku wykonawców.

– Zróżnicowanie na rynku jest konieczne dla zachowania zasad zdrowej konkurencji i stabilizacji w zakresie kosztów wykonawstwa oraz realnych możliwości realizacji poszczególnych zadań. Jest oczywiste, że przy bardzo skomplikowanych i rozbudowanych kontraktach o wartościach nawet kilku miliardów złotych kumulują się standardowe ryzyka inwestycyjne, a zabezpieczenie finansowania (wadia, gwarancje, itd.) dla wielu podmiotów staje się nieosiągalne – podkreśla Nowa i przypomina, że jeszcze na początku września IGTL zwróciła się pisemnie do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z prośbą o przekazanie szczegółowego harmonogramu przetargów do końca bieżącego roku oraz na rok 2025 i kolejne.

– Oczekujemy, że ta informacja zostanie pilnie opublikowana i głos branży w sprawie dostosowania zamówień do kształtu rynku zostanie wzięty pod uwagę – zaznacza Nowak.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Kasper Fiszer 22 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Infrastruktura

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 21 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

IGTL i RBF proponują projekt ustawy o Funduszu Kolejowym

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Kasper Fiszer 22 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Infrastruktura

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 21 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

IGTL i RBF proponują projekt ustawy o Funduszu Kolejowym

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij