Partnerzy serwisu:
Tabor

Husarze i Epoki nie zastąpią Pendolino

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
20-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Podczas środowej konferencji prasowej prezes PKP Intercity mówił o planie awaryjnym na wypadek braku Pendolino w grudniu. Przewoźnik wspomina o montażu systemu sterowania ETCS na lokomotywach, które już posiada.

W środę PKP Intercity po raz pierwszy przyznało, że Pendolino może nie wejść na tory w grudniu 2014 roku. – Obawiamy się, że jeśli kategoryczne stanowisko managerów Alstomu nie ulegnie zmianie, grudniowy wyjazd Pendolino może być zagrożony – przekazał “Rynkowi Kolejowemu” Marcin Celejewski, prezes przewoźnika. Pisaliśmy o tym tutaj.

PKP Intercity potwierdziło też, że nie wyraziło zgody na odbiór fabryczny pojazdów nr 9 i 11. Zarzuca producentowi nieprawidłowy montaż części, rdzę na świeżo zamontowanych elementach, zniszczone koła i elementy osłon. Zdjęcia i opis zdjęć z odbiorów fabrycznych można znaleźć tutaj.

Husarz i Epoka zamiast Pendolino

Po środowej konferencji prasowej prezesa PKP Intercity media piszą o „planie awaryjnym” przewoźnika na wypadek braku pociągów Pendolino. - Opracowujemy plan B dla naszego grudniowego rozkładu jazdy. Mamy odpowiedni tabor rezerwowy, by obsłużyć cały ruch pasażerski – cytuje Celejewskiego „Gazeta Wyborcza”.

„PKP stosuje jeszcze jeden wybieg by wymusić szybszą homologację Pendolino w Polsce. Złoży do UTK wniosek dla swoich lokomotyw na dopuszczenie do prędkości 250 km/h” – podał w relacji z konferencji RMF FM.

Czy to możliwe? Niestety nie. – Lokomotywa Husarz może osiągnąć prędkość maksymalną 230 km/h – mówi rzeczniczka producenta, firmy Siemens, Kinga Jabłonowska. To najszybsze lokomotywy PKP Intercity. Ale tylko teoretycznie – w tej chwil są dopuszczone do eksploatacji z prędkością 160 km/h. Na osiągnięcie wyższej prędkości nie pozwala polskie prawo.

Nawet po wejściu w życie odpowiedniego rozporządzenia w lipcu (miało być gotowe w 2012 roku), Husarze się nie rozpędzą – PKP Intercity od wielu miesięcy nie jest w stanie przeprowadzić przetargu na doposażenie lokomotyw w system sterowania ETCS, który pozwoli na bezpieczne osiąganie prędkości ponad 160 km/h. W tej chwili ETCS jest zamontowany tylko w jednej lokomotywie, ale jest to moduł do testów przeprowadzonych w 2011 roku na Centralnej Magistrali Kolejowej, i nie ma homologacji.

Husarze zresztą wcale nie pomogą PKP Intercity zastąpić Pendolino – przewoźnik ma ich tylko dziesięć i wykorzystuje je w większości do obsługi połączeń z Gdańska i Warszawy do Berlina. Na marginesie – to producent, a nie przewoźnik, musiałby złożyć do UTK odpowiedni wniosek.

EP09 z ETCS

O wyjaśnienie tej sprawy poprosiliśmy rzeczniczkę PKP Intercity Zuzannę Szopowską. Przyznaje, że dziennikarze się pospieszyli, a przewoźnikowi nie chodziło o rozpędzenie Husarzy do prędkości 250 km/h, a o montaż systemu ERTMS p.2. – i to w innych lokomotywach – starszych EP09 krajowej produkcji. 

– W najbliższym czasie do Urzędu Transportu Kolejowego zostanie złożony wniosek o homologację lokomotyw EP09 należących do PKP Intercity, które będą wykorzystywane podczas testów ERTMS/ETCS p. 2. Dokumentację złoży zarządca infrastruktury (PKP PLK), odpowiedzialny za projekt, aby zweryfikować działanie systemu sterowania – przekazała nam Szopowska.

O tym projekcie już pisaliśmy. Lokomotywy wyposażone w ERTMS/ETCS są niezbędne, by zakończyć wdrażanie ERTMS p.2. na linii kolejowej E30 na pilotażowym odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna. To ten odcinek, który miał być gotowy w marcu 2012 – opierał się na tym Alstom, składając ofertę na Pendolino z ERTMS. Przewoźnik nie straci lokomotyw EP09 na  okres testów. – Testy nie będą prowadzone każdego dnia – mówiła Beata Czemerajda z PKP Intercity.

Lokomotywy EP09 produkował Pafawag Wrocław w latach 1986–1997. Przewoźnik ma ich 46 (jedna lokomotywa została zniszczona podczas katastrofy pod Szczekocinami). Jednak nawet zamontowanie w nich systemu ETCS nie zmieni sytuacji taborowej przewoźnika, ponieważ nie zmieni to prędkości konstrukcyjnej EP09 – dalej będzie to 160 km/h. Na razie na prędkość 200 km/h gotowe są tylko niektóre wagony PKP Intercity, a lokomotyw do prowadzenia pociągów z tą prędkością nie ma. Na plan awaryjny przewoźnika musimy więc jeszcze poczekać. Pytanie, czy utrzyma on decyzję o uruchieniu siatki Gdańsk - Warszawa - Kraków/Katowice/Wrocław w takcie godzinnym bez Pendolino?

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Husarz EU44-004 po dwóch latach wrócił do eksploatacji

Tabor i technika

Husarz EU44-004 po dwóch latach wrócił do eksploatacji

Jakub Madrjas 08 listopada 2021

Opóźnienia pociągów Warszawa – Berlin. Zbyt mała rezerwa Husarzy

Tabor i technika

Pociąg specjalny do Polski uczcił zwycięstwo nad nazizmem

Warte uwagi

Husarze z powrotem w barwach Intercity

Rynek Kolejowy TV

Husarze z powrotem w barwach Intercity

Rynek Kolejowy/KolejFilmy 08 października 2012

Co się dzieje z Husarzami PKP IC?

Tabor i technika

Co się dzieje z Husarzami PKP IC?

jm/wŚ, Rynek Kolejowy 25 marca 2013

Zobacz również:

Husarz EU44-004 po dwóch latach wrócił do eksploatacji

Tabor i technika

Husarz EU44-004 po dwóch latach wrócił do eksploatacji

Jakub Madrjas 08 listopada 2021

Opóźnienia pociągów Warszawa – Berlin. Zbyt mała rezerwa Husarzy

Tabor i technika

Pociąg specjalny do Polski uczcił zwycięstwo nad nazizmem

Warte uwagi

Husarze z powrotem w barwach Intercity

Rynek Kolejowy TV

Husarze z powrotem w barwach Intercity

Rynek Kolejowy/KolejFilmy 08 października 2012

Co się dzieje z Husarzami PKP IC?

Tabor i technika

Co się dzieje z Husarzami PKP IC?

jm/wŚ, Rynek Kolejowy 25 marca 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5