NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

Holandia: Półtora miliarda euro rekompensaty dla przewoźników

| Roman Czubiński 06.11.2020 30

Holandia: Półtora miliarda euro rekompensaty dla przewoźników
fot. MS
Komisja Europejska zatwierdziła przedłożony przez rząd Holandii plan ratunkowy dla dalekobieżnych i regionalnych przewoźników kolejowych. Rekompensaty za utracone przychody maja sięgnąć 1,5 mld euro – pisze David Burroughs na łamach „International Railway Journal”. Z powodu pandemii COVID-19 poszczególni przewoźnicy stracili nawet 90% klientów.
Zasada działania planu będzie opierała się na bezpośrednich grantach dla operatorów przewozów użyteczności publicznej, dotowanych z budżetu państwa lub samorządów. Państwowa pomoc ma pokrywać straty poniesione w okresie od 15 marca do 31 sierpnia bieżącego roku. Problem drugiej fali pandemii i związanego z nią zmniejszenia dochodów będzie więc dopiero przedmiotem kolejnych działań.

W okresie lockdownu w Holandii – podobnie jak w Polsce i szeregu innych krajów – zamknięto szkoły i przedszkola, placówki gastronomiczne, wprowadzono zasady dystansu społecznego, a wielu pracowników przeniesiono na pracę zdalną. Spowodowało to bardzo duży spadek frekwencji w pociągach. Potoki pasażerskie rok do roku spadły w poszczególnych miesiącach nawet do 90% (jest to wynik porównywalny z tym, który odnotowało w Polsce PKP IC). Odpowiednio do tego zmalały też przychody ze sprzedaży biletów i pogorszyła się płynność finansowa przewoźników. Sytuację pogorszyły jeszcze dodatkowe koszty reżimu sanitarnego (dezynfekcja taboru, maski, strefy wydzielone etc.). W odróżnieniu od wielu innych krajów nie wprowadzono jednak znaczących cięć w rozkładzie jazdy.

W ocenie Komisji Europejskiej poszczególnym operatorom zaczęło zagrażać bankructwo i zniknięcie z rynku. – Nieprzerwane świadczenie usług transportowych w czasie pandemii koronawirusa jest koniecznością – stwierdziła cytowana przez IRJ wiceprzewodnicząca KE Margrethe Vestager, uzasadniając aprobatę dla planu. Rząd Holandii będzie jednak musiał zadbać o to, by wartość wypłaconych rekompensat nie przekroczyła faktycznie poniesionych przez danego przewoźnika strat.

KE przypomniała też, że trwają rozmowy z władzami pozostałych państw członkowskich na temat narodowych programów pomocowych. Jak niedawno pisaliśmy, KE zachęca do zawieszenia na czas pandemii pobierania opłat za dostęp do infrastruktury lub obniżenia ich wysokości.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5