Partnerzy serwisu:
Biznes

I kwartał w PKP Cargo: Spadek przychodów i zysków

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
28-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP Cargo

Podziel się ze znajomymi:

Spadek przychodów i zysków pod presją dekoniunktury w przemyśle. Cel na 2024 rok to poprawa efektywności procesów i kontrola kosztów.

Jak czytamy w komunikacie PKP Cargo w pierwszym kwartale 2024 r. w Polsce produkcja sprzedana przemysłu była o 0,7% niższa rdr. Spadek produkcji sprzedanej dotknął 20 spośród 34 działów przemysłu, w tym znaczny spadek zanotowano w segmentach istotnych dla sektora cargo, m.in. w wydobywaniu węgla kamiennego i brunatnego (o -20,6% rdr). Znacznie zmniejszyła się również krajowa produkcja budowlano-montażowa, która była o 10,8% niższa w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W I kw. 2024 r. branża kolejowego transportu towarowego w Polsce przewiozła 54,2 mln ton masy, tj. o 10,5% mniej rdr, zaś praca przewozowa spadła o 12,6% rdr do poziomu 14,0 mld tkm.

Wielkie spadki rok do roku

W omawianym okresie Grupa PKP Cargo przetransportowała 17,9 mln ton towarów, tj. 23,3% spadku rdr. Praca przewozowa wyniosła 4,6 mld tkm (-28,8% rdr). Średnia odległość przewozów wyniosła 256 km, tj. spadek o 20 km rdr. W masie przewozów największe spadki zanotowały segment paliw stałych oraz drewno i płody rolne, odpowiednio -35,1% i -34,0% rdr. Przewozy kruszyw i materiałów budowlanych spadły o 19,2% rdr. Wzrosty zanotowały segment produktów chemicznych, o 18,3% oraz paliwa płynne o 29,6% rdr. Segment intermodalny wzrósł w omawianym okresie wolumenowo o 28,8% rdr.

Udział Grupy PKP Cargo na krajowym rynku przewozów kolejowych w I kw. br. wyniósł 30,0% (-5,9 p.p. rdr) według masy towarowej i 29,6% (-7,8 p.p. rdr) według pracy przewozowej.

– Początek bieżącego roku przyniósł pogłębienie spadków w branży, co jest wynikiem utrzymującej się stagnacji w przemyśle. Zmniejszenie produkcji towarów istotnych z punktu widzenia potencjalnych przewozów Grupy PKP Cargo, takich jak np. węgla czy stali miało negatywny wpływ na portfel zrealizowanych przewozów – komentuje Monika Starecka, p.o. Członek Zarządu PKP Cargo S.A.

Spadek przychodów i zysków w I kw. 2024 r.

W I kw. 2024 r. spółka pozostawała pod wpływem pogłębiającej się dekoniunktury na rynku – skonsolidowane przychody osiągnęły poziom 1 180,7 mln zł, tj. 24,5% spadku rdr, EBITDA wyniosła 122,4 mln zł, tj. 65,9% mniej rdr. EBIT był negatywny i wyniósł - 96,8 mln zł. Strata netto wyniosła 118,1 mln zł.

W I kw. 2024 r. koszty operacyjne poniesione przez Grupę wyniosły 1 263,0 mln zł, co stanowi spadek o 9,2% rdr. Największe spadki zanotowano w kosztach zużycia energii i paliwa trakcyjnego, usług transportowych i pozostałych usługach, oraz dostępu do infrastruktury, odpowiednio o 35,7%, 23,9% i 22,9% rdr.

Grupa zanotowała wzrost kosztów z tytułu świadczeń pracowniczych oraz amortyzacji, tj. odpowiednio o 6,0% i 14,5% w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. Koszty finansowe netto wyniosły 48,0 mln zł, tj. wzrost o 15,7% rdr. W omawianym okresie Grupa PKP Cargo S.A. poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 323,5 mln zł, tj. mniej o 31,1% w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. Na koniec okresu Grupa miała 176,6 mln zł gotówki oraz dostęp do finansowania dłużnego w kwocie 220,7 mln zł.

Kontrola kosztów i poprawa elastyczności procesów priorytetem zarządu

Obecnie spółka koncentruje się na realizacji bieżących działań podnoszących efektywność organizacji w takich obszarach jak handel, operacje oraz utrzymanie taboru. Zmiany organizacyjne i poprawa efektywności procesów jest niezbędna, żeby dostosować się do bardzo konkurencyjnego rynku i stworzyć potencjał długoterminowego rozwoju biznesu i jego rentowności.

W ostatnich tygodniach zarząd spółki PKP Cargo przekazał organizacjom związkowym pisemną informację o zamiarze uruchomienie programu kierowania pracowników na tzw. nieświadczenie pracyZgodnie z obowiązującymi przepisami, okres nieświadczenia nie może być krótszy niż miesiąc i dłuższy niż dwanaście miesięcy. W ramach działań mających na celu optymalizację kosztową w związku z sytuacją spółki, Zarząd PKP Cargo S.A. wypowiedział także tzw. Pakt Gwarancji Pracowniczych.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejne duże zwolnienia grupowe w PKP Cargo przesądzone

Biznes

Kolejne duże zwolnienia grupowe w PKP Cargo przesądzone

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2025

Województwo lubuskie przejmie zaplecze taborowe w Czerwieńsku?

Biznes

Jakie ładunki woziła kolej towarowa w Polsce w 2023 roku?

Biznes

Jakie ładunki woziła kolej towarowa w Polsce w 2023 roku?

Urząd Transportu Kolejowego 31 maja 2024

Jak zmieniają się przewozy towarów koleją?

Biznes

Jak zmieniają się przewozy towarów koleją?

inf. pras. UTK 29 stycznia 2024

Maleją przewozy towarów koleją w USA

Biznes

Maleją przewozy towarów koleją w USA

lk, Rynek Kolejowy 25 stycznia 2016

Zobacz również:

Kolejne duże zwolnienia grupowe w PKP Cargo przesądzone

Biznes

Kolejne duże zwolnienia grupowe w PKP Cargo przesądzone

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2025

Województwo lubuskie przejmie zaplecze taborowe w Czerwieńsku?

Biznes

Jakie ładunki woziła kolej towarowa w Polsce w 2023 roku?

Biznes

Jakie ładunki woziła kolej towarowa w Polsce w 2023 roku?

Urząd Transportu Kolejowego 31 maja 2024

Jak zmieniają się przewozy towarów koleją?

Biznes

Jak zmieniają się przewozy towarów koleją?

inf. pras. UTK 29 stycznia 2024

Maleją przewozy towarów koleją w USA

Biznes

Maleją przewozy towarów koleją w USA

lk, Rynek Kolejowy 25 stycznia 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij