Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Cargo: 30% załogi objęte "nieświadczeniem pracy" od 1 czerwca

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
28-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Cargo: 30% załogi objęte "nieświadczeniem pracy" od 1 czerwca
fot. M. SzymajdaBaza PKP Cargo na poznańskim Franowie
Zarząd PKP Cargo podjął uchwałę w sprawie wdrożenia od dnia 1 czerwca 2024 roku w spółce tzw. nieświadczenia pracy. Ma to „uratować i odbudować pozycję spółki”. Co to oznacza w praktyce?

Wprowadzenie tzw. nieświadczenia pracy jest, zdaniem zarządu spółki, w obecnej sytuacji koniecznością w świetle jej sytuacji – tak operacyjnej, jak i finansowej, a także w świetle prognoz wykonania pracy przewozowej na 2024 rok.

PKP Cargo: konsultowaliśmy nieświadczenie pracy ze związkami

– Kierując się wolą prowadzenia konstruktywnego dialogu społecznego, wdrożenie tzw. nieświadczenia pracy zostało poddane przez Spółkę konsultacjom ze związkami zawodowymi działającymi w PKP Cargo, mimo że wymóg takich konsultacji nie wynika z przepisów zakładowego prawa pracy obowiązujących w spółce – podało biuro prasowe PKP Cargo.

Zarząd spółki przekazał informację, że wszystkie 12 związków zawodowych, będących sygnatariuszami Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, zostały zaproszone do złożenia swoich propozycji w tym obszarze. Uwagi można było przedkładać do dnia 23 maja 2024 roku.

– Większość przekazanych propozycji, które Zarząd otrzymał od strony społecznej w ramach kwestii wdrożenia nieświadczenia pracy, zostało uwzględnionych w uchwale podjętej przez Zarząd – poinformowało biuro prasowe.

Jakie warunki?

Zgodnie z Uchwałą Zarządu tzw. nieświadczenie pracy obejmie maksymalnie do 30% załogi na okres 12 miesięcy. W okresie nieświadczenia pracy pracownik otrzyma świadczenie socjalne w wysokości 60% miesięcznego ekwiwalentu pieniężnego, obliczanego jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, pomniejszone o kwotę składek odprowadzanych na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz zdrowotne w części finansowanej przez ubezpieczonego i podatek dochodowy.

W okresie nieświadczenia pracy pracownik pozostaje cały czas w stosunku pracy, a okres ten zalicza się do okresu zatrudnienia i do uprawnień pracownika, wynikających ze stosunku pracy (staż pracy, uprawnienie do urlopu wypoczynkowego, zachowanie uprawnienia do jego wymiaru, itd.).

Nieświadczeniem pracy objęte będą wszystkie grupy zawodowe pracowników, w tym kierownictwo poszczególnych zakładów spółki oraz biur Centrali Spółki, z zastrzeżeniem,
że priorytetem jest zapewnienie bieżącej sprawności operacyjnej danej jednostki lub komórki organizacyjnej.

– Wprowadzenie rozwiązania w postaci tzw. nieświadczenia pracy jest trudną koniecznością w PKP Cargo – w obliczu spadającej sprzedaży i wykonania pracy przewozowej, a także nie ukrywajmy – obecnie widocznego gołym okiem przerostu zatrudnienia. Najważniejszym aspektem tzw. nieświadczenia pracy jest fakt, że utrzymujemy wszystkie miejsca pracy. Natomiast to, co będzie się działo w II połowie 2024 roku uzależnione jest między innymi od tego, jakie wymierne wyniki przyniesie tzw. nieświadczenie pracy. Bardzo ważnym elementem wdrożenia nieświadczenia pracy był dialog ze stroną społeczną – powiedział Marcin Wojewódka, pełniący rolę prezesa PKP Cargo.

– Także teraz dla sukcesu oraz efektów tego rozwiązania kluczowa będzie postawa związków zawodowych. Osobiście liczę na wsparcie z ich strony, bo do tej pory na naszych spotkaniach deklarowali tak wolę współpracy, jak też wskazywali na wręcz konieczność przeprowadzenia restrukturyzacji PKP Cargo. Teraz przyszedł czas powiedzieć: „sprawdzam”. Osobiście głęboko wierzę, że znajdziemy zrozumienie powagi obecnej sytuacji u wszystkich, szczególnie u tych związkowców, którzy swoimi nieodpowiedzialnymi działaniami doprowadzili w ostatnich miesiącach oraz latach do zagrożenia miejsc pracy tysięcy osób w PKP Cargo. Nasze hasło to #MakeCargoGreatAgain i wszystkie działania, jakie podejmujemy, mają przywrócić świetność naszej jakże ważnej z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa polskiego spółce – dodał.

Raport dotyczący złej sytuacji PKP Cargo publikowaliśmy w końcu kwietnia. Rozmowę z Marcinem Wojewódką można przeczytać tutaj.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Podwyżek w PKP Cargo nie będzie

Biznes

Podwyżek w PKP Cargo nie będzie

Michał Szymajda 16 maja 2024

Alstom: 309 mln euro straty

Biznes

Alstom: 309 mln euro straty

Roman Czubiński 14 maja 2024

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Podwyżek w PKP Cargo nie będzie

Biznes

Podwyżek w PKP Cargo nie będzie

Michał Szymajda 16 maja 2024

Alstom: 309 mln euro straty

Biznes

Alstom: 309 mln euro straty

Roman Czubiński 14 maja 2024

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5