Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Audytorzy ocenią ryzyko dla projektu budowy Rail Baltiki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
28-01-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Baltic Course

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Audytorzy ocenią ryzyko dla projektu budowy Rail Baltiki
FOt. Gediminas, lic. GNU 1.2/ Wikimedia Commons
Specjalny zespół, złożony z przedstawicieli Litwy, Łotwy i Estonii, będzie monitorował wykupy gruntów, sprawy środowiskowe, a także wykorzystanie środków na budowę linii kolejowej Rail Baltica. Rządy krajów bałtyckich chcą w ten sposób ocenić ryzyko związane z realizacją tego projektu. Z ich strony istnieje obawa, że po 2020 roku, gdy skończy się trwająca perspektywa unijna, może zabraknąć pieniędzy na dokończenie projektu.

Arunas Zabulionis, audytor reprezentujący Litwę w międzynarodowej grupie roboczej, zwraca uwagę, że ryzyko projektu Rail Baltica dotyczy choćby tak ważnego zagadnienia, jakim jest brak taboru do prowadzenia przewozów po liniach normalnotorowych, a także brak urządzeń do utrzymania takich linii. – Do tej pory nie było żadnej linii normalnotorowej na Litwie. Wskutek tego nie mamy lokomotyw, wagonów, ani urządzeń do utrzymania takiej infrastruktury – zaznacza. – To wszystko trzeba będzie kupić, a koszty zakupów będą wysokie – zauważa Arunas Zabulionis.

Jak dodaje reprezentujący Litwę audytor, procedura wykupu gruntów pod linię będzie bardzo skomplikowana, bo ziemia będzie musiała zostać wykupiona od tysięcy prywatnych właścicieli. Jest to największy projekt infrastrukturalny od czasu rozpadu Związku Radzieckiego.

Kraje bałtyckie nie mają pewności, czy po 2020 roku Unia Europejska przeznaczy jakiekolwiek pieniądze na kontynuację projektu. – Od 2 do 2,5 mld euro będzie potrzeba po 2020 roku na zakończenie projektu. Kwota jest bardzo wysoka i nie ma sprecyzowanej odpowiedzi, ile UE z tej sumy sfinansuje oraz czy w ogóle zapewni jakiekolwiek finansowanie – podkreślił.

Do tej pory Unia Europejska zapewniła 550 mln euro wsparcia dla trzech krajów bałtyckich w ramach pierwszego rozdania środków z funduszu "Łącząc Europę CEF). Już wiadomo, że Litwa zwróci się niebawem do KE o dodatkowe 198 mln euro.

Pierwsze spotkanie audytorów krajów bałtyckich odbędzie się wiosną w Wilnie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Łotwa: Ruszają zasadnicze prace przy Rail Baltice w kierunku Litwy

Infrastruktura

Estonia: Jest umowa na projekt połączenia portu Muuga z Rail Baltiką

Infrastruktura

Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty

Infrastruktura

Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty

Przemysław Farsewicz 16 czerwca 2025

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Łotwa: Ruszają zasadnicze prace przy Rail Baltice w kierunku Litwy

Infrastruktura

Estonia: Jest umowa na projekt połączenia portu Muuga z Rail Baltiką

Infrastruktura

Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty

Infrastruktura

Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty

Przemysław Farsewicz 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij