Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

90 procent trasy gnieźnieńskiej wąskotorówki bez ruchu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
21-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
90 procent trasy gnieźnieńskiej wąskotorówki bez ruchu
fot. Lichen99, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
W tym roku przewozy turystyczne są realizowane tylko na początkowym fragmencie trasy dawnej Gnieźnieńskiej Kolei Dojazdowej. Niemal 40-kilometrowy szlak jest bowiem w większości wyłączony z eksploatacji z uwagi na zły stan techniczny. Koszt niezbędnych napraw przekracza możliwości starostwa, które administruje wąskotorówką.

W ostatnich tygodniach informowaliśmy na naszych łamach o wyłączeniu z ruchu pasażerskiego odcinka Rawa Mazowiecka – Biała Rawska na trasie Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała. W efekcie przewozy turystyczne są tam realizowane tylko na ok. ośmiokilometrowym odcinku bez mała pięćdziesięciokilometrowego szlaku. Z analogiczną sytuacją mamy do czynienia w rejonie Gniezna. Tamtejsza wąskotorówka, która stanowiła niegdyś część dużego systemu Kujawskich Kolei Dojazdowych, wozi pasażerów jedynie do przystanku Jelonek.

Dwie pary połączeń w soboty i niedziele

Pociągi rozkładowe są uruchamiane we wszystkie soboty i niedziele lipca i sierpnia. – Odjazdy pociągu ze stacji Gniezno Wąskotorowe w każdą sobotę i niedzielę do 25 sierpnia zaplanowaliśmy na godz. 12:00 i 13:30, a 31 sierpnia na 11:00 i 13:30 – mówi Wojciech Krawczyk, dyrektor Wydziału Komunikacji, Transportu i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Starostwie Powiatowym w Gnieźnie. Dodaje, że skład jest zestawiany z trzech wagonów.

Tegoroczna trasa GKW ma długość zaledwie 3,8 km, podczas gdy cała linia wąskotorowa zachowana po rozpadzie systemu kolei kujawskich liczy 38 km. Dlaczego zatem pociągi nie pojadą dalej w kierunku Anastazewa? – Ze względu na zły stan techniczny torowisko nie posiada licencji na wykonywanie przejazdów pasażerskich – tłumaczy nasz rozmówca. Dopuszczony do ruchu z pasażerami jest jedynie fragment Gniezno – Jelonek oraz dalszy ok. kilometrowy odcinek w kierunku Niechanowa. Aby przywrócić przewozy w pełnej relacji, konieczne byłoby wykonanie remontu generalnego całej infrastruktury.

Czy ruszą pociągi z Powidza do Anastazewa?

Starostwo powiatowe szacuje jego koszt na kilkadziesiąt mln zł. – Nasze możliwości finansowe pozwalają jedynie na coroczne uruchamianie przejazdów turystycznych na odcinku niespełna 4 km – usłyszeliśmy. Samorząd podkreśla, że jednym z elementów dziedzictwa regionu jest bogata historia kolejnictwa, ale na razie nie ma konkretnych planów szerszego wykorzystania wąskotorówki. Powiat otrzymał przy tym dotację z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, która została wykorzystana na bieżące utrzymanie początkowego odcinka linii i taboru.

– Od kilku lat cyklicznie podejmowane są rozmowy między powiatem gnieźnieńskim a powiatem słupeckim i gminą Powidz na temat szans ponownego uruchomienia przejazdów GKW na trasie Powidz – Anastazewo – uzupełnia Wojciech Krawczyk. Mówi o dużym potencjale końcowego fragmentu trasy związanym z walorami przyrodniczymi okolicy, w tym przede wszystkim z sąsiadującym z torowiskiem Jeziorem Powidzkim. Zastrzega jednak, że koszty przedsięwzięcia znacznie przekraczają możliwości samorządów i na razie nie znaleziono źródła finansowania niezbędnych prac. Na rok 2024 przewidziano zatem tylko remont rozjazdów na stacji Gniezno Wąskotorowe i 700 m torowiska od przystanku Jelonek w kierunku Niechanowa.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Węgry: Reaktywacja wąskotorówki Kecskeméti Kisvasút

Infrastruktura

Węgry: Reaktywacja wąskotorówki Kecskeméti Kisvasút

Przemysław Jezierski 05 października 2025

Nadmorska wąskotorówka nie przyspieszy mimo możliwości prawnych

Infrastruktura

LOT kluczowy dla litewskiej gospodarki

Biznes

LOT kluczowy dla litewskiej gospodarki

Mateusz Kieruzal 29 września 2025

Gnieźnieńska wąskotorówka przed modernizacją i budową stacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Węgry: Reaktywacja wąskotorówki Kecskeméti Kisvasút

Infrastruktura

Węgry: Reaktywacja wąskotorówki Kecskeméti Kisvasút

Przemysław Jezierski 05 października 2025

Nadmorska wąskotorówka nie przyspieszy mimo możliwości prawnych

Infrastruktura

LOT kluczowy dla litewskiej gospodarki

Biznes

LOT kluczowy dla litewskiej gospodarki

Mateusz Kieruzal 29 września 2025

Gnieźnieńska wąskotorówka przed modernizacją i budową stacji

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij