W niedzielę, 9 grudnia zmienia się rozkład jazdy pociągów. Przewoźnicy oferują nowe połączenia. PKP PLK wskazały na jakich szlakach można spodziewać się przyspieszenia pociągów, a także gdzie dojdzie do otwarcia zmodernizowanych szlaków.
PKP PLK zwraca uwagę, że od niedzieli czas przejazdu na trasie Poznań – Piła skróci się o ok. 15 min dla pociągów pośpiesznych. To efekt modernizacji linii na odcinku Oborniki Wielkopolskie – Piła. Szlak ten został otwarty w październiku, ale dopiero od grudnia bardziej odczujemy rezultat kompleksowego remontu.
W Gorzowie Wielkopolskim postępuje modernizacja estakady kolejowej. Od niedzieli pociągi dojadą do Gorzowa Wielkopolskiego Wschodniego. Zakończona będzie zastępcza komunikacja autobusowa z Santoka do Gorzowa. Prace będą kontynuowane na odcinku Gorzów Wielkopolski – Gorzów Wielkopolski Wschodni. Warto przypomnieć, że pierwotnie cała gorzowska estakada miała być otwarta w październiku. Wykonawca inwestycji napotkał jednak nieoczekiwane problemy. Więcej piszemy o tym
tutaj.
Od 9 grudnia będą lepsze możliwości przejazdu pociągiem z Krakowa do Zakopanego. Po kilkumiesięcznej przerwie wracają pociągi na trasę Skawina – Sucha Beskidzka. Dla niektórych pociągów będzie jeszcze utrzymana komunikacja zastępcza.
Polskim Liniom Kolejowym udało się też udrożnić modernizowany wciąż szlak z Opola do Nysy. To efekt przebudowy torów i urządzeń na trasie Szydłów – Łambinowice. Pasażerowie mogą korzystać z nowych peronów m.in. w Opolu Chmielowicach, Komprachcicach, Tułowicach Niemodlińskich, Sowinie i Łambinowicach.
Nie wszędzie będzie lepiejNiestety, pomimo wcześniejszych zapewnień, podróżni nie wrócą do pociągów na linii 405. Między Miastkiem a Słupskiem
wciąż trwa modernizacja linii. Według zapewnień inwestora ma się zakończyć w marcu, ale termin ten wydaje się mało realny zważywszy na zaawansowanie prac.
Z uwagi na zaplanowane prace stabilizujące nasypy kolejowe na linii Warszawa – Trójmiasto należy liczyć się z dłuższym o kilka minut czasem przejazdu. Piszemy o tym
tutaj.
Niestety wciąż trudno jest wyrokować, kiedy zakończy się modernizacja linii nr 7 z Warszawy do Lublina. Szlak kolejowy,
z którego zeszła firma Astaldi, miał być udrożniony już 9 grudnia. Jeśli uda się go otworzyć za rok, będzie można mówić o szczęściu.
Pomoc dla niewidomychPKP PLK chce pomóc osobom niewidomym. W tym roku informacje w języku Braille'a umieszczone zostały na 29 stacjach i przystankach m.in. Gorzów Wielkopolski Wschodni, Grybów, Nieszawa Waganiec, Włoszczowa Północ, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice.
– Dzięki temu osoby niewidome i niedowidzące łatwiej mogą poruszać się po obiektach i korzystać z kolei. Konsekwentnie stacje i przystanki przygotowywane są do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – informuje biuro prasowe PKP PLK.
W nowym rozkładzie jazdy lepszy komfort obsługi podróżnych zapewnią przebudowane i zmodernizowane perony na stacjach i przystankach w różnych regionach kraju.
Zmodernizowane i nowe przystanki kolejowe i stacjeNa północy zmienia się Szczecin Główny (zachodniopomorskie) i Gdańsk Główny (pomorskie). Na Śląsku lepsze warunki dla pasażerów przygotowano na stacji Jaworzno Szczakowa, a na Dolnym Śląsku w Świebodzicach, Jaworzynie Śląskiej i Kłodzku. Wygodniej do pociągów wsiądą podróżni na linii z Lublina do Stalowej Woli na odcinku od Lublina do Kraśnika i m.in. w Małaszewiczach na trasie Siedlce – Terespol (lubelskie).
Wygodniejsze są przystanki w innych częściach Polski, m.in. Kaliska Kujawskie, Wiktorowo, Laskowice Pomorskie (kujawsko-pomorskie), Kraków Prokocim, Kraków Bieżanów, Kraków Mydlniki Wapiennik, Zabierzów (Małopolska). W aglomeracji warszawskiej lepszy dostęp do kolei, poza zmodernizowanymi, zapewniają dwa nowe przystanki: Parzniew i Warszawa Koło (Mazowsze).
W woj. lubuskim nowe perony dla podróżnych są na trasie między Drzeńskiem a Kostrzynem m.in. w Górzycy i Laskach Lubuskich. Wygodne podróże od sierpnia zapewnia nowy peron na stacji Opoczno Południe (łódzkie) na Centralnej Magistrali Kolejowej. W woj. świętokrzyskim pasażerowie pociągów regionalnych korzystają z nowych peronów m.in. w Starachowicach i Marcinkowie na trasie Starachowice Wschodnie – Skarżysko-Kamienna. Na linii z Poznania do Piły komfortowe obiekty służą mieszkańcom m.in. w Obornikach Wielkopolskich i Chodzieży (Wielkopolska).
Olsztyn Dajtki to nowy przystanek, który od 9 grudnia będzie służył mieszkańcom miasta. Od października pasażerowie korzystają ze zmodernizowanych peronów na trasie Olsztyn – Olsztynek m.in. Stawiguda i Gryźliny. Na Podkarpaciu od niedzieli nowe perony w Nizinach i Walawie będą dostępne dla podróżujących na trasie Rzeszów – Przemyśl. Na linii Opole – Nysa od grudnia są dostępne zmodernizowane perony na szlaku Szydłów – Łambinowice (opolskie).