NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Gdzie pojedziemy szybciej od rozkładu jazdy 2018/2019?

| Michał Szymajda 07.12.2018 7,3k

Gdzie pojedziemy szybciej od rozkładu jazdy 2018/2019?
Fot. Michał Szymajda, RK
W niedzielę, 9 grudnia zmienia się rozkład jazdy pociągów. Przewoźnicy oferują nowe połączenia. PKP PLK wskazały na jakich szlakach można spodziewać się przyspieszenia pociągów, a także gdzie dojdzie do otwarcia zmodernizowanych szlaków.
PKP PLK zwraca uwagę, że od niedzieli czas przejazdu na trasie Poznań – Piła skróci się o ok. 15 min dla pociągów pośpiesznych. To efekt modernizacji linii na odcinku Oborniki Wielkopolskie – Piła. Szlak ten został otwarty w październiku, ale dopiero od grudnia bardziej odczujemy rezultat kompleksowego remontu.

W Gorzowie Wielkopolskim postępuje modernizacja estakady kolejowej. Od niedzieli pociągi dojadą do Gorzowa Wielkopolskiego Wschodniego. Zakończona będzie zastępcza komunikacja autobusowa z Santoka do Gorzowa. Prace będą kontynuowane na odcinku Gorzów Wielkopolski – Gorzów Wielkopolski Wschodni. Warto przypomnieć, że pierwotnie cała gorzowska estakada miała być otwarta w październiku. Wykonawca inwestycji napotkał jednak nieoczekiwane problemy. Więcej piszemy o tym tutaj.

Od 9 grudnia będą lepsze możliwości przejazdu pociągiem z Krakowa do Zakopanego. Po kilkumiesięcznej przerwie wracają pociągi na trasę Skawina – Sucha Beskidzka. Dla niektórych pociągów będzie jeszcze utrzymana komunikacja zastępcza.

Polskim Liniom Kolejowym udało się też udrożnić modernizowany wciąż szlak z Opola do Nysy. To efekt przebudowy torów i urządzeń na trasie Szydłów – Łambinowice. Pasażerowie mogą korzystać z nowych peronów m.in. w Opolu Chmielowicach, Komprachcicach, Tułowicach Niemodlińskich, Sowinie i Łambinowicach.

Nie wszędzie będzie lepiej

Niestety, pomimo wcześniejszych zapewnień, podróżni nie wrócą do pociągów na linii 405. Między Miastkiem a Słupskiem wciąż trwa modernizacja linii. Według zapewnień inwestora ma się zakończyć w marcu, ale termin ten wydaje się mało realny zważywszy na zaawansowanie prac.

Z uwagi na zaplanowane prace stabilizujące nasypy kolejowe na linii Warszawa – Trójmiasto należy liczyć się z dłuższym o kilka minut czasem przejazdu. Piszemy o tym tutaj.

Niestety wciąż trudno jest wyrokować, kiedy zakończy się modernizacja linii nr 7 z Warszawy do Lublina. Szlak kolejowy, z którego zeszła firma Astaldi, miał być udrożniony już 9 grudnia. Jeśli uda się go otworzyć za rok, będzie można mówić o szczęściu.

Pomoc dla niewidomych

PKP PLK chce pomóc osobom niewidomym. W tym roku informacje w języku Braille'a umieszczone zostały na 29 stacjach i przystankach m.in. Gorzów Wielkopolski Wschodni, Grybów, Nieszawa Waganiec, Włoszczowa Północ, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice.

– Dzięki temu osoby niewidome i niedowidzące łatwiej mogą poruszać się po obiektach i korzystać z kolei. Konsekwentnie stacje i przystanki przygotowywane są do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – informuje biuro prasowe PKP PLK.

W nowym rozkładzie jazdy lepszy komfort obsługi podróżnych zapewnią przebudowane i zmodernizowane perony na stacjach i przystankach w różnych regionach kraju.

Zmodernizowane i nowe przystanki kolejowe i stacje

Na północy zmienia się Szczecin Główny (zachodniopomorskie) i Gdańsk Główny (pomorskie). Na Śląsku lepsze warunki dla pasażerów przygotowano na stacji Jaworzno Szczakowa, a na Dolnym Śląsku w Świebodzicach, Jaworzynie Śląskiej i Kłodzku. Wygodniej do pociągów wsiądą podróżni na linii z Lublina do Stalowej Woli na odcinku od Lublina do Kraśnika i m.in. w Małaszewiczach na trasie Siedlce – Terespol (lubelskie).

Wygodniejsze są przystanki w innych częściach Polski, m.in. Kaliska Kujawskie, Wiktorowo, Laskowice Pomorskie (kujawsko-pomorskie), Kraków Prokocim, Kraków Bieżanów, Kraków Mydlniki Wapiennik, Zabierzów (Małopolska). W aglomeracji warszawskiej lepszy dostęp do kolei, poza zmodernizowanymi, zapewniają dwa nowe przystanki: Parzniew i Warszawa Koło (Mazowsze).

W woj. lubuskim nowe perony dla podróżnych są na trasie między Drzeńskiem a Kostrzynem m.in. w Górzycy i Laskach Lubuskich. Wygodne podróże od sierpnia zapewnia nowy peron na stacji Opoczno Południe (łódzkie) na Centralnej Magistrali Kolejowej. W woj. świętokrzyskim pasażerowie pociągów regionalnych korzystają z nowych peronów m.in. w Starachowicach i Marcinkowie na trasie Starachowice Wschodnie – Skarżysko-Kamienna. Na linii z Poznania do Piły komfortowe obiekty służą mieszkańcom m.in. w Obornikach Wielkopolskich i Chodzieży (Wielkopolska).

Olsztyn Dajtki to nowy przystanek, który od 9 grudnia będzie służył mieszkańcom miasta. Od października pasażerowie korzystają ze zmodernizowanych peronów na trasie Olsztyn – Olsztynek m.in. Stawiguda i Gryźliny. Na Podkarpaciu od niedzieli nowe perony w Nizinach i Walawie będą dostępne dla podróżujących na trasie Rzeszów – Przemyśl. Na linii Opole – Nysa od grudnia są dostępne zmodernizowane perony na szlaku Szydłów – Łambinowice (opolskie).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5