Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Gdańsk: Proponowaliśmy podział remontu linii do portu na dwie części

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
04-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Gdańsk: Proponowaliśmy podział remontu linii do portu na dwie części
Władze Gdańska deklarują, że są zainteresowane jak najszybszym remontem linii kolejowej prowadzącej do Portu Gdańsk. Sygnalizują jednocześnie, że bezskutecznie proponowały podzielenie tej inwestycji na dwie części, co miałoby usprawnić inwestycję.

– Od trzech lat staramy się na bieżąco uczestniczyć w koncepcjach i ostatecznych rozwiązaniach kreowanych przez PKP PLK. Już w 2012 roku proponowaliśmy podział tego projektu na dwa etapy. Pierwszym etapem byłaby budowa nowego mostu na Martwej Wiśle, drugim etapem miałby być sam remont linii 226. Był tam bowiem problem środowiskowy, który wymagał poprawek w dokumentacji. Naszą propozycję jednak odrzucono – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Czy PKP PLK zdąży do końca 2015 r.?

Modernizacja linii 226 (Pruszcz Gd. – Port Północny) i budowa nowego, dwutorowego mostu na Martwej Wiśle zawiera się w jednym projekcie. Jego wartość to 505 mln zł, z czego 270 mln zł pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Zgodnie z najnowszymi informacjami PKP PLK, podpisanie umowy z wykonawcą powinno nastąpić w kwietniu, a rozpoczęciem robót – w czerwcu br. Problem jest jednak w tym, że termin ten już wielokrotnie przekładano. Dodatkowo należy przypomnieć, że jeśli inwestycja nie skończy się przed końcem 2015 r., to może pojawić się problem z uzyskaniem refundacji środków z UE (dofinansowanie zawiera się jeszcze w ramach perspektywy finansowej 2007-13, a okres kwalifikowalności w jej przypadku kończy się właśnie z końcem 2015 r.).

Wielokrotnie sygnalizowaliśmy na portalach rynek-kolejowy.pl i rynekinfrastruktury.pl opinie podmiotów żywotnie zainteresowanych zwiększeniem przepustowości linii 226. Nasi rozmówcy sygnalizowali, że brak szybkich wytężonych działań może w najbliższym czasie spowodować „zakorkowanie” portu, a w konsekwencji – spowolnić jego rozwój.

Miasto deklaruje, że monitoruje

Władze Gdańska (choć nie są partnerem projektu) także podchodzą sceptycznie do tempa działań w tym zakresie. – PKP PLK nie uzyskałyby, naszym zdaniem, bez udziału miasta, a przede wszystkim Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego, dokumentacji do decyzji lokalizacyjnej. Z naszej inicjatywy, próbujemy nakłonić PKP do bardziej starannego zarządzania projektem. W grudniu 2013 r. wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski oraz szefowie GARG spotkali się w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju z wicepremier Elżbietą Bieńkowską w sprawie wykonalności tego przedsięwzięcia. Wiemy, że jest ono także szczególnie monitorowane przez ministerstwo. W GARG zorganizowano trzy spotkania koordynacyjne w tej sprawie. Większość problemów jest już rozwiązanych. Obecnie GARG przygotowuje szczegółowy raport dotyczący tego projektu – dodaje Antoni Pawlak.

W 2013 r. Port Gdańsk przeładował po raz pierwszy w historii ponad 30 mln ton towarów. W kolejnych latach wskaźniki będą zapewne jeszcze wzrastać, m.in. w związku z planowaną budową terminala kontenerowego DCT (co zwiększy jego przepustowość z 1,5 do 4 mln TEU rocznie) oraz terminala głębokowodnego.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kanadyjska bitwa o linię kolejową z USA do Meksyku

Infrastruktura

Kanadyjska bitwa o linię kolejową z USA do Meksyku

Przemysław Farsewicz 08 maja 2021

Od kwietnia znów remont linii do Kudowy

Infrastruktura

Od kwietnia znów remont linii do Kudowy

Paweł Rydzyński 12 marca 2014

Zobacz również:

Kanadyjska bitwa o linię kolejową z USA do Meksyku

Infrastruktura

Kanadyjska bitwa o linię kolejową z USA do Meksyku

Przemysław Farsewicz 08 maja 2021

Od kwietnia znów remont linii do Kudowy

Infrastruktura

Od kwietnia znów remont linii do Kudowy

Paweł Rydzyński 12 marca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5