NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Furgalski: Polsce brakuje spójnej strategii rozwoju transportu

| Rynek Kolejowy 28.07.2016 207

Furgalski: Polsce brakuje spójnej strategii rozwoju transportu
Furgalski: Polsce brakuje spójnej strategii rozwoju transportufot. RK
– Istnieje cała masa dokumentów przygotowywanych przez poszczególnych wiceministrów, gdzie inwestycje są wyszczególnione w odpowiednich ramach czasowych. Problem polega jednak na tym, że wspólnie nie trzyma się to kupy. W ramach jednego resortu na różnych piętrach powstają osobne strategie, co prowadzi do sytuacji, w której drogi robią swoje, kolej robi swoje, a teraz dodatkowo jeszcze żegluga śródlądowa będzie realizować swoje pomysły, w moim przekonaniu także w oderwaniu od reszty – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR w rozmowie z Maciejem Dulakiem.
– Wszystko to jest rozpisane, lecz i tak najważniejszym dokumentem, który określa politykę transportową jest według mnie ustawa budżetowa i decyzje finansowe, bo dziś te pieniądze są inaczej lokowane. W tych dokumentach jest jasno powiedziane, jakie mamy intencje i priorytety, bo są odpowiedzi na pytanie, ile konkretnie pieniędzy przeznaczamy na kolej, a ile na drogi – mówi Adrian Furgalski w rozmowie opublikowanej na portalu jagieloński24.

– Zobaczmy aktualne zadłużenie Krajowego Funduszu Drogowego, które łącznie z odsetkami sięga ponad 63 miliardów złotych. A Fundusz Kolejowy? Tutaj nie ma zgody na zaciąganie długów. Dróg krajowych i linii kolejowych mamy mniej więcej tyle samo, tymczasem na utrzymanie dróg wieloletni plan przewiduje do 2023 roku 47 miliardów złotych. Za to plan kolejowy nie przewiduje nic, bo go nie uchwalono – minister finansów nie zgodził się nawet na skromniejszą kwotę 38 miliardów. To wszystko wskazuje, że hasła o zrównoważonym rozwoju, mówienie że kolej jest teraz priorytetem, póki co są mało warte – uważa.

Przedstawiciel ZDG TOR mówi też o kondycji przewoźników pasażerskich i jej przyczynach, a także metodach, które mogłyby powstrzymać odpływ pasażerów.

– Jeśli chodzi o przewozy pasażerskie to warto cofnąć się do nieudanej reformy usamorządowienia przewozów regionalnych oraz dużej liczby prac torowych, czego skutkiem był np. spadek o połowę przewożonych pasażerów w PKP Intercity. Mówiłem wtedy, aby sobie tego tematu nie odpuszczać, że teraz jest gorzej, ale za parę lat będzie lepiej, żeby tam gdzie można zamknąć linie, puścić ruch przygotowanym wcześniej objazdem, unikając sytuacji, w której podróż trwa 9 godzin i pasażer ma tego dosyć. Wskazywałem również, aby obniżyć ceny biletów na liniach modernizowanych, żeby powstrzymać część pasażerów przed ucieczką do autobusów i samochodów prywatnych. Stwierdzono jednak, że to naturalna konsekwencja trwania remontów i spadek musi wystąpić, a dopiero później będziemy odbudowywać bazę klientów. Taka walka o powrót trwa kilka lat i sporo kosztuje, raczej więcej niż w przypadku zaproponowanej przeze mnie inne polityki biletowej – uważa Adrian Furgalski.

Całą rozmowę można przeczytać tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5