Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Fundusz Kolejowy: Nowe zasady od 2027 r.?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
13-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Fundusz Kolejowy: Nowe zasady od 2027 r.?
fot. Jarosław Nogal
Przeprowadzenie reformy Funduszu Kolejowego w przyszłym roku i jej wejście w życie w 2027 r. jest realne – wynika z wypowiedzi uczestników debaty otwarcia XV Kongresu Kolejowego. Nowe zasady zarządzania funduszami krajowymi oraz unijnymi przeznaczonymi na kolej mają usprawnić proces inwestycyjny i uwolnić wykonawców oraz producentów od ciągłej niepewności co do inwestycyjnych „dołków” i „górek”.

Prezes ZDG TOR Adrian Furgalski powtórzył swoje – oraz ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka – deklaracje złożone podczas otwarcia Kongresu. – W sprawie Funduszu Kolejowego jesteśmy już bardzo blisko – zapewnił. Reorganizacja, której założenia opisaliśmy w maju bieżącego roku, ma być wzorowana na Krajowym Funduszu Drogowym. Korzyścią z niej będzie stabilność w planowaniu inwestycji oraz elastyczność w ich finansowaniu, której dotychczas – według wykonawców – bardzo brakowało.

PLK ma być inwestorem, nie księgowym

Temat ten rozwinęła prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Track Tec Construction Marita Szustak. – Widzimy na przestrzeni ostatnich lat, że PLK SA jest bardziej „księgowym”, niż zarządcą infrastruktury i inwestorem. Spółka nie może elastycznie korzystać ze środków UE. Trzeba jej to umożliwić, dając odpowiednie narzędzia. Z resztą wyzwań poradzimy sobie już sami – zapewniła. Jak podkreśliła, z perspektywy branży budowlanej bez reformy Funduszu realizacja choćby komponentu kolejowego CPK będzie bardzo utrudniona.

– To nieprawda, że domagamy się dodatkowych środków: chcemy optymalnie i elastycznie zarządzać tymi, które już są przeznaczane na kolej. Drogowcy mają Fundusz Drogowy i aktualna dostępność funduszy UE ich nie interesuje – argumentowała Szustak. W efekcie PKP PLK rozpoczynają proces inwestycyjny w kolejnych unijnych perspektywach budżetowych później niż GDDKiA (czasem nawet o 3 lata), a potem priorytetem staje się wydanie wszystkich dostępnych środków unijnych przed końcem okresu rozliczeniowego. Zastanowienie nad tym, czy pieniądze są wydawane optymalnie i efektywnie, schodzi wobec tego na dalszy plan.

Teraz jednak – w ocenie przewodniczącej IGTL – wieloletnia walka o zmiany w Funduszu jest bliska uwieńczenia sukcesem. Jeśli nowe rozwiązania zaczną funkcjonować od 2027 r., branża zostanie na długie lata uwolniona od wielu zmartwień. – Rynek nie będzie odbijał się od ściany do ściany – podsumowała.

Fundusze UE – tak! Ale inaczej zarządzane

Do reformy Funduszu nawiązał też w debacie przedstawiciel producentów – prezes KZN Bieżanów Rafał Leszczyński. – Mam nadzieję, że zakończy się uzależnienie od dostępności środków UE – stwierdził, zastrzegając, że same fundusze unijne nadal powinny wspierać polską kolej. Powinny jednak być elastyczniej (poprzez Fundusz) zagospodarowywane, tak by sieć drogowa kolejowa zaczęła się zwiększać równie dynamicznie jak sieć drogowa.

Drugą kluczową zmianą, do której dojdzie w przyszłym roku, ma być decyzja rządu w sprawie Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Według prezesa ZDG TOR ma ona zostać formalnie podjęta w pierwszym kwartale 2026 r. Przyjęty program powinien stać się odpowiednikiem planu budowy dróg krajowych i autostrad. – Będzie to dobry drogowskaz dla polskich firm – zapowiedział Furgalski. 19 listopada sejmowa Komisja Infrastruktury zajmie się zaś postulatami tworzącymi tzw. Piątkę Izby Gospodarczej Transportu Lądowego (wkrótce napiszemy o niej obszerniej).
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro Warszawskie z weekendowymi pracami. Ruszy komunikacja zastępcza

Zintegrowany transport

Metro Warszawskie z weekendowymi pracami. Ruszy komunikacja zastępcza

UM Warszawa 13 listopada 2025

Poznań: Ryanair poleci do Shannon. A stamtąd już bliżej do USA

Pasażer

Poznań: Ryanair poleci do Shannon. A stamtąd już bliżej do USA

Port Lotniczy Poznań-Ławica 13 listopada 2025

Siemens Mobility pomoże w cyfryzacji infrastruktury SBB

Infrastruktura

Zobacz również:

Popko (Budimex): Zmiany w Funduszu Kolejowym są niezbędne

Prawo i polityka

Popko (Budimex): Zmiany w Funduszu Kolejowym są niezbędne

Łukasz Malinowski 11 czerwca 2025

Reforma Funduszu Kolejowego coraz bliżej. Rząd zaczyna prace

Prawo i polityka

Fundusz Kolejowy: Rząd przygotowuje gruntowne zmiany

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Metro Warszawskie z weekendowymi pracami. Ruszy komunikacja zastępcza

Zintegrowany transport

Metro Warszawskie z weekendowymi pracami. Ruszy komunikacja zastępcza

UM Warszawa 13 listopada 2025

Poznań: Ryanair poleci do Shannon. A stamtąd już bliżej do USA

Pasażer

Poznań: Ryanair poleci do Shannon. A stamtąd już bliżej do USA

Port Lotniczy Poznań-Ławica 13 listopada 2025

Siemens Mobility pomoże w cyfryzacji infrastruktury SBB

Infrastruktura

Zobacz również:

Popko (Budimex): Zmiany w Funduszu Kolejowym są niezbędne

Prawo i polityka

Popko (Budimex): Zmiany w Funduszu Kolejowym są niezbędne

Łukasz Malinowski 11 czerwca 2025

Reforma Funduszu Kolejowego coraz bliżej. Rząd zaczyna prace

Prawo i polityka

Fundusz Kolejowy: Rząd przygotowuje gruntowne zmiany

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij