NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Francja udzieliła rządowego kredytu Ukrainie na 130 lokomotyw Alstom

| Michał Szymajda 09.02.2022 3,4k

Francja udzieliła rządowego kredytu Ukrainie na 130 lokomotyw Alstom
Lokomotywa Alstom Prima M4 w Kazachstaniefot. Alstom
Rząd francuski udzieli Kolejom Ukraińskim preferencyjnego kredytu na zakup lokomotyw marki Alstom. Ukraińcy kupią 130 nowych elektrowozów. W Kijowie właśnie podpisano umowę w tej sprawie.
W obecności prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego i prezydenta Francji Emmanuela Macrona podpisano dokument o współpracy Ukrzaliznyci i Alstomu. Ze strony ukraińskiej koleje tego kraju reprezentował prezes Ołeksandr Kamyszyn, ze strony Alstomu - Henri Popar-Lafarge, globalny prezes Alstomu.

Dokument przewiduje 14-letni kredyt finansowy gwarantowany przez francuski Skarbu Państwa oraz konsorcjum bankowe, w wysokości 85% wartości kontraktu. Zaliczka wpłacona przez Ukraińców na poczet dostaw elektrowozów wynosi tylko 15%. W liczbach bezwzględnych finansowanie zewnętrzne wyniesie ponad 750 mln euro, w tym 350 mln euro pożyczki rządu Republiki Francuskiej i 400 mln euro kredytów eksportowych. Negocjacje w sprawie zakupu elektrowozów rozpoczęto w 2018 roku, trwały trzy lata i zakończyły w ubiegłym roku podpisaniem umowy międzyrządowej. Teraz porozumiano się ostatecznie w sprawie finansowania i podpisano umowę wykonawczą.

Kredyt i zaliczka sfinansują zakup 130 nowych lokomotyw elektrycznych, w tym 50 na prąd zmienny i 80 dwusystemowych (na prąd zmienny, jak i stały). Na Ukrainie są bowiem dwa systemy napięcia.

– Podpisana umowa pozwoli nam uzyskać tak potrzebne lokomotywy elektryczne w najlepszych możliwych warunkach w dzisiejszych niespokojnych czasach. Wykorzystanie ukraińskich firm i specjalistów w budowie i konserwacji maszyn pozwoli im zyskać unikalne doświadczenie. Będziemy jeszcze omawiać pewne szczegóły techniczne zamówienia, ale większość negocjacji już za nami – powiedział prezes Kolei Ukraińskich Ołeksandr Kamyszyn. 

– To nie jest tylko umowa o dostawach lokomotyw – to integracja Ukrainy z systemem gospodarczym i siecią transportową Unii Europejskiej – powiedział minister infrastruktury Ukrainy Ołeksandr Kubrakow. 

Średni wiek lokomotyw elektrycznych i spalinowych na Ukrainie to 40 lat, dlatego w tym sektorze konieczne są zmiany. 8 lutego Ukrzaliznycia poinformowała także o postępach przy przetargu na nowe elektryczne zespoły trakcyjne.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5