Pasażerowie RER B mogą zadecydować o tym, jak będą wyglądały nowe pociągi tej linii, które zaczną kursować od listopada 2025 r. Do wyboru są trzy warianty, zarówno designu zewnętrznego, jak i wnętrza. Głosy można oddawać do 31 lipca br.
W listopadzie 2025 r. pociągi MI20 zaczną kursować na linii aglomeracyjnej kolei paryskiej RER B. W związku z tym zarządca transportowy Ile-de-France ogłosił plebiscyt na wygląd nowy pociągów. Jak podkreśla Ile-de-France Mobilités, nowe pojazdy mają być bardziej dostosowane do komfortu podróżnych, dlatego otrzymali oni możliwość samodzielnego zadecydowania, jaki wariant w największym stopniu odpowiada ich oczekiwaniom.
fot. https://www.iledefrance-mobilites.fr/
Na stronie Île-de-France Mobilités znajdziemy przekierowanie do witryny, w której można oddać swój głos. Znajdziemy tam po trzy warianty wizualizacji frontu pociągu oraz wnętrza wagonów. Choć plebiscyt jest adresowany głównie do mieszkańców regionu, głos może oddać każdy, nawet osoba z innego kraju. Konkurs trwa do 31 lipca 2021 r.
fot. https://www.iledefrance-mobilites.fr/
O zamówieniu na nowe pociągi dla RER B głośno było na początku tego roku.
Zamieszanie związane było z konfliktem wywołanym przez skargę Alstomu. Przedsiębiorstwo, które przegrało z Bombardierem w tym przetargu, uznawało postępowanie za przeprowadzone niezgodnie z przepisami. Alstom nie zgadzał się na przyznanie inwestycji konsorcjum Bombardiera i CAF,
mimo że w międzyczasie dokonał jego przejęcia. Ostatecznie grupa doszła do porozumienia z inwestorem i w maju ogłoszono, że zadanie dostarczenia pociągów zostanie zrealizowane przez Alstom i CAF.
Linię RER B zasili 146 pociągów MI20 wyposażonych w nadzór wideo, klimatyzację i system informacji pasażerskiej. Każdy pojazd jest długości 104 m i składa się z 7 wagonów (w porównaniu z obecnymi składami po 4 wagony). Będą one dostarczały od 20 proc. Miejsc więcej niż obecne, wyremontowane składy MI79 i MI84, co daje łącznie 1070 miejsc w nowych pociągach.
Jednocześnie wdrożenie tych składów MI20 na linii B w 2025 r. będzie wymagało znacznych dostosowań infrastruktury (wysokość peronów, wzmocnienia zasilania elektrycznego), ale także warsztatów konserwacyjnych (utworzenie nowego warsztatu w Mitry i adaptacja istniejącego warsztatu w Massach).