W ostatnim okresie doszło do istotnych zmian prawnych, mających znaczenie dla zagadnienia bezpieczeństwa na kolei w Polsce i w Europie. Podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2016 podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Piotr Stomma poinformował, że w resorcie trwają prace nad stworzeniem programu wieloletniego zatytułowanego „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2016-2023”.
Dokument ten ma ustanowić ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa dotyczących infrastruktury kolejowej w zakresie zarządzania nią, przewidywanych do wykonania w latach 2016-2023. Ma on także zapewnić stabilne finansowanie prac remontowo-utrzymaniowych. W założeniu twórców programu jego efektem ma być również wdrożenie efektywnej kontroli wydatkowania środków publicznych oraz realny wpływ na poprawę stanu technicznego infrastruktury kolejowej. To ma z kolei poskutkować podniesieniem poziomu bezpieczeństwa na polskiej sieci kolejowej.
Podczas wspomnianego spotkania minister Stomma zwrócił również uwagę, że na forum Unii Europejskiej dobiegają także końca prace nad IV Pakietem Kolejowym – pozostała jeszcze formalna akceptacja Parlamentu Europejskiego dla aktów przyjętych przez Radę Unii Europejskiej. W jego skład wchodzi tzw. część techniczna, składająca się z dyrektywy Parlamentu i Rady w sprawie bezpieczeństwa kolei, rozporządzenie Parlamentu i Rady ws. Agencji Kolejowej oraz dyrektywa Parlamentu i Rady w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej. Przyjęcie tych regulacji ma być kolejnym krokiem dla realizacji wizji jednolitego europejskiego obszaru kolejowego – rynku wewnętrznego, na którym wszystkie europejskie przedsiębiorstwa kolejowe będą mogły świadczyć swe usługi bez barier prawnych, instytucjonalnych, czy technicznych. W tym celu będzie konieczne zastosowanie także wspólnego podejścia do zasad bezpieczeństwa.
Również w krajowym systemie prawnym doszło do zmian, które mają wpływ na sferę bezpieczeństwa na kolei. We wrześniu zeszłego roku przyjęto ustawę o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, która wzmocniła Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych, a także przekazała nadzór nad pracą komisji kolejowych prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego. Przyjęcie tych przepisów pozwoliło na objęcie mechanizmem badania zdarzeń kolejowych również bocznice. Trwają prace nad projektem rozporządzenia ministerialnego w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym. Na jego mocy Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych będzie mogła działać na bocznicach, a wszelkie zdarzenia będą podlegały analogicznemu reżimowi badania, jak zdarzenia zaistniałe na głównej sieci kolejowej – wskazywał wiceminister Stomma podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.