Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2016: Prawo dla bezpieczeństwa

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
07-03-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2016: Prawo dla bezpieczeństwa
Fot. Łukasz Patera
W ostatnim okresie doszło do istotnych zmian prawnych, mających znaczenie dla zagadnienia bezpieczeństwa na kolei w Polsce i w Europie. Podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2016 podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Piotr Stomma poinformował, że w resorcie trwają prace nad stworzeniem programu wieloletniego zatytułowanego „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2016-2023”.

Dokument ten ma ustanowić ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa dotyczących infrastruktury kolejowej w zakresie zarządzania nią, przewidywanych do wykonania w latach 2016-2023. Ma on także zapewnić stabilne finansowanie prac remontowo-utrzymaniowych. W założeniu twórców programu jego efektem ma być również wdrożenie efektywnej kontroli wydatkowania środków publicznych oraz realny wpływ na poprawę stanu technicznego infrastruktury kolejowej. To ma z kolei poskutkować podniesieniem poziomu bezpieczeństwa na polskiej sieci kolejowej.

Podczas wspomnianego spotkania minister Stomma zwrócił również uwagę, że na forum Unii Europejskiej dobiegają także końca prace nad IV Pakietem Kolejowym – pozostała jeszcze formalna akceptacja Parlamentu Europejskiego dla aktów przyjętych przez Radę Unii Europejskiej. W jego skład wchodzi tzw. część techniczna, składająca się z dyrektywy Parlamentu i Rady w sprawie bezpieczeństwa kolei, rozporządzenie Parlamentu i Rady ws. Agencji Kolejowej oraz dyrektywa Parlamentu i Rady w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej. Przyjęcie tych regulacji ma być kolejnym krokiem dla realizacji wizji jednolitego europejskiego obszaru kolejowego – rynku wewnętrznego, na którym wszystkie europejskie przedsiębiorstwa kolejowe będą mogły świadczyć swe usługi bez barier prawnych, instytucjonalnych, czy technicznych. W tym celu będzie konieczne zastosowanie także wspólnego podejścia do zasad bezpieczeństwa.

Również w krajowym systemie prawnym doszło do zmian, które mają wpływ na sferę bezpieczeństwa na kolei. We wrześniu zeszłego roku przyjęto ustawę o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, która wzmocniła Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych, a także przekazała nadzór nad pracą komisji kolejowych prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego. Przyjęcie tych przepisów pozwoliło na objęcie mechanizmem badania zdarzeń kolejowych również bocznice. Trwają prace nad projektem rozporządzenia ministerialnego w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym. Na jego mocy Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych będzie mogła działać na bocznicach, a wszelkie zdarzenia będą podlegały analogicznemu reżimowi badania, jak zdarzenia zaistniałe na głównej sieci kolejowej – wskazywał wiceminister Stomma podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Sukces Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2016

Nasze konferencje

Sukces Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2016

Michał Grobelny 01 marca 2016

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Sukces Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2016

Nasze konferencje

Sukces Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2016

Michał Grobelny 01 marca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5