W hotelu Golden Tulip w Warszawie rozpoczęło się Europejskie Forum Taborowe. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku Forum skupi się na innowacjach i perspektywach rozwoju rynku.
Podczas tegorocznego Forum podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. Nie zabraknie aktualnych tematów, w tym modernizacji kolei na będącej w trudnej sytuacji politycznej Ukrainie.
Podczas otwarcia Forum Jan Steinkohl, reprezentujący Europejskie Stowarzyszenie Branży Kolejowej UNIFE zaprezentował inicjatywę Refresco, dofinansowywaną przez Komisję Europejską. Jej celem jest przygotowanie implementacji nowoczesnych materiałów – przede wszystkim kompozytów – w sektorze kolejowym. UNIFE ma zamiar opiniować przydatność nowych materiałów w budowie taboru i pomóc tworzyć regulacje prawne, warunkujące wprowadzanie ich na rynek.
Marcin Paczewski z kancelarii Chałas i Wspólnicy zaprezentował natomiast systemowe zasady regulacji unijnych związanych z ekologicznym i efektywnym taborem kolejowym.
– Z perspektywy praktycznej często spotykamy się z pytaniem, jaki możemy mieć wpływ na regulacje unijne. Otóż możemy, i to nie tylko poprzez wybory europejskie, ale i przez oficjalną działalność lobbingową. Dzięki niej możemy mieć wpływ na kształt prawa unijnego – podkreślił.
Program Europejskiego Forum Taborowego podzielony będzie na dwa główne moduły. Pierwszy z nich obejmie pierwszy dzień konferencji. Będzie to dzień technologiczny, poświęcony zagadnieniom innowacyjnych rozwiązań w konstrukcji pasażerskiego i towarowego taboru kolejowego, dyskusji nad ich zastosowaniem, korzyściami z tego wypływającymi oraz wpływem tego rodzaju inwestycji na ekonomiczność i efektywność pozyskiwania i utrzymywania pojazdów szynowych. Poza konstrukcją taboru, będzie także mowa o jego modernizacji oraz nowoczesnych technikach utrzymania.
Europejskie Forum Taborowe kontynuuje tradycję jednej z flagowych konferencji „Perspektywy rynku lokomotyw" organizowanych przez TOR Konferencje w latach 2010-2013, poruszającej co roku tematykę nowych projektów i zapotrzebowania na lokomotywy w Polsce i w regionie. Wydarzenia te były ogromną szansą dla lokalnych i międzynarodowych firm dla zaprezentowania swych produktów, planów i realizowanych przedsięwzięć.
W 2014 r. podczas Europejskiego Forum Taborowego dyskutowano na temat funduszy europejskich na tabor kolejowy w kolejnej unijnej perspektywie budżetowej, korzyści jakie mogą odnieść producenci pojazdów po wprowadzeniu w życie IV Pakietu Kolejowego, możliwości utworzenia pooli taborowych w Polsce, sytuacji na rynku przewozów pasażerskich, spójności pomiędzy inwestycjami w tabor i infrastrukturę, szans oraz nisz dla regionalnych i pozaunijnych producentów pojazdów szynowych na europejskim rynku.