Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Europejskie Forum Taborowe 2015. Co z innowacyjnością polskiego rynku taboru?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
10-03-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Europejskie Forum Taborowe 2015. Co z innowacyjnością polskiego rynku taboru?
Uczestnicy dyskusji nad innowacyjnością w produkcji i dostawach taboru kolejowego w Polsce i Europie zgadzają się, że krajowe zamówienia nie są jeszcze nakierowane na nowe rozwiązania. Może to zmienić branie pod uwagę pełnego kosztu cyklu życia (LCC – life cycle cost).

Jednym z najbardziej istotnych wydarzeń pierwszego dnia Europejskiego Forum Taborowego była debata nad wykorzystaniem innowacyjnych technologii i materiałów w konstrukcji taboru kolejowego. Debatę prowadził Hubert Stępniewicz, prezes VIS Systems, który przedstawił na wstępie szereg czynników definiujących presję na innowacje.

– Presja ze strony przewoźników na redukcję nakładu na jedno miejsce siedzące jest najbardziej stresująca dla producentów taboru – podkreślił. Wśród pozostałych czynników wymienił konkurencję ze strony przewoźników samochodowych, spadek dofinansowania z Unii Europejskiej, czy skupienie na kosztach LCC (całego cyklu życia).

W panelu wzięli udział: Mariusz Bernaś, kierownik działu badań i rozwoju Newagu, Janusz Kućmin, generalny przedstawiciel Bombardier Transportation w Polsce, Jan Michalski, dyrektor sprzedaży OE – Systemy hamulcowe w Knorr-Bremsse, Stanisław Skalski – członek zarządu Stadler Polska, dr Uwe Weiger z DB Fahrzeuginstandhaltung GmbH, Adam Piotr Zając dyrektor Stowarzyszenia Transportu Publicznego oraz dr Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa.

Mało innowacji na polskim rynku

Mariusz Bernaś z Newagu odpowiadając na pierwsze pytanie dotyczące innowacyjności na rynku polskim, podkreślił, że w tym momencie większe znaczenie niż nowe rozwiązania ma dla zamawiających cena produktu. Dlatego stosowane rozwiązania muszą być już sprawdzone, co obniża koszt produkcji. – Przykładowo, na rynku włoskim podejście jest zupełnie inne. Każdy z naszych dostawców przy realizacji zamówienia na tamten rynek projektuje swoje rozwiązanie praktycznie od nowa, szyjąc je na miarę – pod potrzeby klienta. Dotyczy to zarówno klimatyzacji, jak i tak kluczowych systemów jak napęd – powiedział Bernaś.

– Innowacyjność w Polsce zaczyna się pojawiać wraz z produktami z rynków, gdzie klienci sobie tych innowacji życzyli. W dzisiejszych przetargach ogłaszanych w Polsce pojęcie innowacyjności praktycznie nie istnieje – przyznał Janusz Kućmin, szef Bombardier Transportation w Polsce. Te stwierdzenia oprotestował Jan Michalski z Knorr-Bremse. – Moim zdaniem producenci podzespołów nie dzielą rynków na mniej i bardziej innowacyjne. Do pojazdów kolejowych produkowanych przez polskich producentów trafiają te same podzespoły, co do każdego innego kraju na świecie. Nie mogę zgodzić się z tym, że tej innowacyjności brakuje – powiedział Michalski.

– Rzeczywiście, Prawo Zamówień Publicznych nie sprzyja innowacyjności. Rozwiązania tańsze zazwyczaj odkładają ją na dalszą perspektywę. Nadzieja tkwi w tym, że coraz większe znaczenie w przetargach ma liczenie kosztów cyklu życia – przyznał dyrektor Instytutu Kolejnictwa Andrzej Żurkowski, z czym zgodzili się przedstawiciele producentów.

Głos pasażerów coraz cenniejszy

Nieco inne spojrzenie na innowacje zaprezentował przedstawiciel DB Fahrzeuginstandhaltung GmbH, spółki modernizującej tabor. – Pamiętajmy, że cykl życia pojazdów jest dłuższy niż 10 czy 15 lat. Po tym czasie potrzebna jest modernizacja pojazdów. I właśnie wówczas można wprowadzić wiele nowych rozwiązań – zaznaczył Uwe Weiger z DB Fahrzeuginstandhaltung GmbH.

W drugiej części debaty Adam Piotr Zając ze Stowarzyszenia Transportu Publicznego stwierdził, że coraz lepiej widoczny na rynku polskim jest nadzór użytkowników nad projektowaniem taboru.

– Współczesny pasażer to nie jeden typ osoby, ale różne osoby o różnych przymiotach i potrzebach. Są to białe kołnierzyki jadące do pracy, osoby w podróży z walizką, dzieci, ktoś ze złamaną ręką itd. W zależności od tego, w jakiej roli będzie występowała, będzie mieć inne oczekiwania jeśli chodzi o tabor pasażerski – zaznaczył Adam Zając.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej SAS w Poznaniu

Pasażer

Więcej SAS w Poznaniu

Mateusz Kieruzal 14 grudnia 2024

Wiedeń zamawia kolejne tramwaje Flexity

Tabor i technika

Wiedeń zamawia kolejne tramwaje Flexity

Przemysław Farsewicz 10 sierpnia 2024

Berlin prezentuje pierwszy nowy tramwaj serii Urbanliner

Zintegrowany transport

Berlin prezentuje pierwszy nowy tramwaj serii Urbanliner

Przemysław Farsewicz 27 lipca 2024

Europejskie Forum Taborowe 2015 rozpoczęte

Tabor i technika

Europejskie Forum Taborowe 2015 rozpoczęte

jm, Rynek Kolejowy 10 marca 2015

Zobacz również:

Więcej SAS w Poznaniu

Pasażer

Więcej SAS w Poznaniu

Mateusz Kieruzal 14 grudnia 2024

Wiedeń zamawia kolejne tramwaje Flexity

Tabor i technika

Wiedeń zamawia kolejne tramwaje Flexity

Przemysław Farsewicz 10 sierpnia 2024

Berlin prezentuje pierwszy nowy tramwaj serii Urbanliner

Zintegrowany transport

Berlin prezentuje pierwszy nowy tramwaj serii Urbanliner

Przemysław Farsewicz 27 lipca 2024

Europejskie Forum Taborowe 2015 rozpoczęte

Tabor i technika

Europejskie Forum Taborowe 2015 rozpoczęte

jm, Rynek Kolejowy 10 marca 2015

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij