Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Europejskie Forum Taborowe 2015. Weiger (DB): Innowacje są szybsze niż cykl życia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
11-03-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Europejskie Forum Taborowe 2015. Weiger (DB): Innowacje są szybsze niż cykl życia
Proces unowocześniania taboru jest sporym wyzwaniem. Mimo kolejnych innowacji, modernizacja istniejącej floty może być lepszym rozwiązaniem niż zakup nowego taboru. – Zamawiający przy kupowaniu nowych pojazdów powinni pamiętać, że modne rozwiązania szybko mogą przestać być modne. Nie wiemy, co będzie za kilka lat – mówił na Europejskim Forum Taborowym dr Uwe Weiger z DB Fahrzeuginstandhaltung, zajmującej się w Niemczech modernizacją taboru.

Modernizowanie taboru jest sporym wyzwaniem. Co prawda podstawowe parametry, jak główna statyka pojazdu, jego długość, konstrukcja pozostają niezmienne, zmieniają się oczekiwania co do standardu i wyposażenia. – Podobnie jest z lokomotywami. Konstrukcja nie bardzo się różni, wygląda podobnie na zewnątrz. Oczywiście wewnątrz sporo zmian wprowadzono – mówi dr Uwe Weiger z DB Fahrzeuginstandhaltung, zajmującej się w Niemczech modernizacją taboru.

Co się zmieniło? Przede wszystkim odbiór estetyczny, nastąpiła rewolucja informacyjno-rozrywkowa, pojawiają się nowe oczekiwania pasażerów. Pojazdy trzeba dostosować dla niepełnosprawnych. – Rewolucja następuje znacznie szybciej niż cykl życia. Co więcej, okresy między zmianami są coraz krótsze. Patrząc w przyszłość, nie wiemy, co się wydarzy za 2-3 lata, jeżeli chodzi o innowacje. To jest ciekawe dla naszej firmy w zakresie utrzymania taboru i generowania oszczędności. Ważna jest elastyczność. Musimy jednak redukować koszty, nie można bowiem podnosić cen biletów – mówi Weiger.

Czy w tej sytuacji warto modernizować pojazdy? – Cykl życia pojazdu jest znacznie dłuższy niż 10-15 lat. Większość urządzeń może zostać wykorzystanych ponownie. Tymczasem mody się zmieniają – coś kupione jako nowe w krótkim czasie może stracić świeżość – mówi dr Weiger. Koszty modernizacji i przebudowy są niższe niż zakup nowego pojazdu, co też jest istotne z punktu widzenia kosztów. Poza tym, jak dodaje, przynajmniej na rynku niemieckim homologacja dla nowych pojazdów jest znacznie trudniejsza.

Modernizacje nie są łatwym procesem z uwagi na zakres projektów. – Mamy projekty ramowe, dla redukcji kosztów możemy wykorzystać efekt skali. W ramach projektu IC mod. musieliśmy wymienić 48 tys. siedzeń. Niewiele mniej ma stadion w Lipsku. Nie jest proste, żeby taką operację przeprowadzić terminowo przy dobrej cenie – mówi Uwe Weiger.

Wyzwaniem są też krótkie serie pojazdów, które wpływają na koszty eksploatacji. – Przy modernizacji staramy się wprowadzać ujednolicone rozwiązania, żeby późniejsza obsługa była łatwiejsza – zapewnia Weiger.

Teraz firma realizuje projekt ICE 2. Tutaj przewidziano wymianę 17 tys. siedzeń, montaż 1500 paneli informacyjnych. W sumie dla każdego wagonu zastosowanych zostanie 12 tys. nowych części. Drugi projekt obejmuje modernizację 134 wagonów piętrowych tzw. Dostos.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5