PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zabudowę systemu ETCS L2 na linii kolejowej nr 351, łączącej Poznań ze Szczecinem. Zadanie ma zostać zrealizowane w formule “projektuj i buduj” w ciągu nieco ponad 3 lat, począwszy od daty zawarcia umowy. Zamówienie podstawowe obejmuje odcinek Kiekrz – Szczecin Dąbie.
Licząca 213,5 kilometra długości linia kolejowa nr 351 łączy Poznań Główny ze Szczecinem Głównym. W ostatnich latach jej przeważająca część, czyli fragment łączący stolicę Wielkopolski ze stacją kolejową Szczecin Dąbie, zmieniła się nie do poznania za sprawą kompleksowej modernizacji. Prędkość szlakowa na zdecydowanej większości przebiegu trasy wynosi dziś 160 km/h. W efekcie możliwe jest osiąganie relatywnie wysokich prędkości handlowych – w nowym rozkładzie jazdy pociągi kategorii KDP pokonają trasę z Poznania Głównego do Szczecina Dąbia z postojami w Krzyżu i Stargardzie w 1 godzinę i 32 minuty, co daje bardzo dobrą prędkość handlową na poziomie ponad 129 km/h.
Modernizacja rzeczonej trasy nie objęła niestety budowy infrastruktury systemu sygnalizacji kabinowej ETCS. PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają jednak nadrobić zaległości – i to jeszcze w tej dekadzie. W tym celu narodowy zarządca infrastruktury kolejowej ogłosił przetarg na zabudowę systemu ETCS L2 na odcinku od 14,117 do 82,176 kilometra (w zakresie sterowania z LCS Poznań Główny III) oraz od 84,737 do 195,246 kilometra (w zakresie sterowania z poziomu LCS Stargard), a także systemu ETCS L1 pomiędzy 82,176 a 84,737 kilometrem trasy, czyli na stacji kolejowej Krzyż. Przetarg obejmuje zarówno opracowanie dokumentacji projektowej, jak i wykonanie robót budowlanych. W ramach zadania przewidziano jednocześnie aż sześć praw opcji.
Pierwsze prawo opcji dotyczy zabudowy systemu ETCS L2 w Krzyżu po wykonaniu modernizacji tej stacji kolejowej. W ramach kolejnego przewidziano dostosowania infrastruktury w Szamotułach w celu włączenia linii kolejowej nr 368 do Międzychodu, która w najbliższych latach ma zostać zrewitalizowana w ramach programu Kolej Plus. Trzecie prawo opcji dotyczy z kolei modyfikacji urządzeń w ramach zmian w zakresie interfejsów. Czwarte prawo opcji obejmuje zabudowę systemu ETCS L2 pomiędzy 2,453 a 14,867 kilometrem trasy, tj. na odcinku łączącym posterunek odgałęźny Poznań Główny PoD z Kiekrzem (ma ono uwzględniać jego planowaną rozbudowę o drugą parę torów szlakowych).
W ramach piątego prawa opcji przewidziano dostosowanie ewentualnych prac w Kiekrzu po przeprowadzeniu planowanych zmian w układzie torowym tej stacji kolejowej. Szóste prawo opcji dotyczy dostosowania infrastruktury w Rokietnicy w przypadku reaktywacji linii kolejowej nr 363 w kierunku Pniew i Międzychodu, która wymagałaby budowy nowego rozjazdu. Trzeba tu jednak zwrócić uwagę, że prawdopodobieństwo jego realizacji jest znikome, ponieważ w ramach programu Kolej Plus zakwalifikowano do realizacji inny ciąg z Poznania do Międzychodu, czyli przywołaną linię kolejową nr 368 z Szamotuł przez Sieraków. Na realizację zamówienia podstawowego przewidziano 39 miesięcy, przy czym same prace, poprzedzające uzyskanie odpowiednich zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji, miałyby trwać maksymalnie 31 miesięcy.
Oznacza to, że system ETCS L2 (bez stacji kolejowej Krzyż – tu ETCS L1) może działać na magistrali z Poznania do Szczecina jeszcze w tej dekadzie, o ile uruchomiony zostanie system łączności GSM-R w korytarzu trasy. Jedynym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena. Oferty będzie można składać do dnia 5 stycznia 2026 roku do godziny 10:00, natomiast ich otwarcie powinno nastąpić kwadrans później. PKP PLK zapraszają do udziału w przetargu podmioty, które nie wcześniej niż w ciągu ostatniej dekady wykonały co najmniej jeden system urządzeń SRK na stacji kolejowej z minimum 10 rozjazdami, co najmniej jedną blokadę liniową (w tym przypadku liczyć będzie się także przebudowa istniejącej) oraz co najmniej jedno zamówienie w zakresie zabudowy systemu ETCS wraz z jego powiązaniem z GSM-R.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.