fot. Jarosław Szczepaniak (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonanie prac remontowych na linii kolejowej nr 356 pomiędzy granicą województw wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego a Kcynią oraz linii kolejowej nr 281 z Kcyni do Nakła nad Notecią. To kolejny krok w kierunku uruchomienia pociągów z Poznania do Bydgoszczy przez Wągrowiec i Kcynię.
Linia kolejowa nr 356, łącząca Poznań z Bydgoszczą przez Murowaną Goślinę, Skoki, Wągrowiec, Gołańcz, Kcynię i Szubin, liczy blisko 129 kilometrów długości. W latach 2011-2013 zrealizowano jej kompleksową modernizację na fragmencie łączącym Poznań z Wągrowcem. Dzięki skróceniu czasu przejazdu, a także wyjątkowo dobrej jak na polskie warunki ofercie przewozowej, po wykonaniu prac odnotowano skokowy wzrost liczby pasażerów. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” na początku roku, samorząd województwa wielkopolskiego wystosował apel do wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka w sprawie wykonania elektryfikacji tego odcinka do 2028 roku.
Niezależnie od perspektyw związanych z elektryfikacją, coraz większymi krokami zbliża się realizacja drugiego etapu modernizacji LK nr 356 w Wielkopolsce – PKP Polskie Linie Kolejowe dokonały już wyboru wykonawcy w postaci PORR w przetargu na wykonanie prac, a podpisanie umowy powinno nastąpić w drugiej połowie roku. Przypomnijmy, że w ramach zadania zaplanowano modernizację odcinka Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa wielkopolskiego, w efekcie której prędkość szlakowa zostanie podwyższona do 120 km/h, a także budowę nowych mijanek w Roszkowie i Grylewie oraz nowego przystanku osobowego Wągrowiec Południowy.
Koniec prac jeszcze w tym roku
Prace na LK nr 356 nie skończą się jednak na granicy z województwem kujawsko-pomorskim. Choć perspektywy kompleksowej modernizacji całej trasy przez Szubin do Bydgoszczy w sąsiednim regionie niestety wciąż pozostają mgliste, wszystko wskazuje na to, że najpóźniej pod koniec 2026 roku możliwy będzie przejazd z Poznania do Bydgoszczy przez Wągrowiec, jednak od granicy województw na LK nr 356 tylko do Kcyni, zaś dalej przez LK nr 281 do Nakła nad Notecią. W dniu 30 kwietnia do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie PKP Polskich Linii Kolejowych o przetargu na ciągłą wymianę szyn i podkładów na całym ciągu.
W ramach przedsięwzięcia zaplanowano także wymianę podsypki, a także remont przystanków osobowych Szczepice i Studzienki oraz peronu nr 1 na stacji kolejowej Kcynia. Co istotne, wszystkie prace powinny zostać zrealizowane jeszcze w tym roku – jak czytamy w ogłoszeniu o przetargu, termin realizacji zadania określono na 13 grudnia 2025 roku. Podmioty zainteresowane realizacją zadania będą mogły składać oferty do 6 lipca bieżącego roku do godziny 11:00, natomiast ich otwarcie nastąpi kwadrans później. Jedynym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena. PKP PLK deklarują, że docelowo chciałyby zrealizować kolejne prace na LK nr 281, obejmujące np. kompleksową przebudową stacji kolejowej w Kcyni, czy też budowę mijanki między Kcynią a Nakłem nad Notecią.
Na horyzoncie... słaba oferta
Docelowo bezpośrednie połączenia pasażerskie z Poznania do Bydgoszczy przez Wągrowiec miałyby być jednak realizowane wyłącznie przez całą LK nr 356, co oznaczałoby powrót pociągów pasażerskich do Szubina. Samorządowe władze województwa kujawsko-pomorskiego deklarowały, że po kompleksowej modernizacji całej trasy chciałyby uruchamiać z Bydgoszczy 18 par połączeń do Szubina, 12 do Kcyni oraz 6 do Poznania. Kształt oferty przewozowej na ciągu z Wągrowca do Nakła nad Notecią nie jest na razie znany, jednak zgodnie z deklaracjami wicemarszałek województwa kujawsko-pomorskiego Anety Jędrzejewskiej można się spodziewać, że będzie to dokładnie tyle połączeń, co obecnie między Wągrowcem a Gołańczą, czyli 5 par.
Trudno uznać to za atrakcyjną ofertę. Co więcej, niemal na pewno nie będą to pociągi w relacji Poznań – Bydgoszcz. Wszystko wskazuje na to, że połączą one stolicę Wielkopolski z Nakłem nad Notecią. Przesiadki same w sobie nie są wprawdzie istotną uciążliwością, jednak jeśli miałyby trwać dłużej niż kilka minut, realny czas przejazdu w relacji z Bydgoszczy do Poznania przez Nakło nad Notecią i Wągrowiec może okazać się po prostu nieatrakcyjny. Jedynym racjonalnym rozwiązaniem wydaje się zapewnienie skomunikowań wszystkich pociągów, a także zwiększenie oferty przewozowej np. do 9-10 par, co stanowiłoby ekwiwalent taktu 120-minutowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.