PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie infrastruktury systemu ETCS L2 na liniach kolejowych nr 133 i 134 na odcinku Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny oraz linii kolejowej nr 91 na odcinku Kraków Główny – Podłęże. Zadanie miałoby zostać zrealizowane w ciągu 45 miesięcy.
Budowa systemu sterowania ruchem kolejowym ETCS L2 jest jednym z największych wyzwań inwestycyjnych na polskiej sieci kolejowej. Jego wdrożenie w skali Unii Europejskiej zapewni interoperacyjność w ruchu międzynarodowym, zaś w ramach sieci kolejowych poszczególnych państw członkowskich wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów. W przypadku Polski jest to pierwszy system sygnalizacji kabinowej obok wdrożonego na Centralnej Magistrali Kolejowej mniej zaawansowanego systemu ETCS L1, który został jednak wyłączony w celu zastąpienia przez ETCS L2. Realizacja całego przedsięwzięcia, którego docelowy zakres pozostaje zresztą niedookreślony, jest jednak bardzo opóźniona.
Jedną z głównych przyczyn tego stanu rzeczy jest gigantyczne opóźnienie w implementacji systemu bezpiecznej łączności GSM-R, bez którego system ETCS L2 nie może funkcjonować. Efektem powyższego jest sytuacja, w której już dziś na bardzo wielu liniach kolejowych w Polsce zakończono zabudowę elementów systemu sygnalizacji kabinowej ETCS L2, w tym choćby charakterystycznych żółtych eurobalis między szynami, czyli urządzeń transmisyjnych, przekazujących komunikaty do urządzeń pokładowych w pociągach, które jednak są bezużyteczne ze względu uwagi na brak działającej łączności cyfrowej. Mimo to PKP Polskie Linie Kolejowe chcą kontynuować proces budowy infrastruktury systemu ETCS L2 na kolejnych trasach.
Przetarg w modelu "projektuj i buduj"
W dniu 4 czerwca do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i wykonanie prac w ramach zadania, obejmującego zabudowę ETCS L2 na liniach kolejowych nr 133 i 134 na odcinku Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny oraz linii kolejowej nr 91 na odcinku Kraków Główny – Podłęże. W ramach dokumentacji projektowa przewidziano opracowanie dokumentacji wstępnej, inwentaryzację, wykonanie projektów budowlanych, pełnienie nadzoru autorskiego, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, opracowanie projektów wykonawczych, opracowanie dokumentacji powykonawczej (w tym geodezyjnej dokumentacji powykonawczej) i innych dokumentów, przewidzianych w Programie Funkcjonalno-Użytkowym.
Następnie wykonane zostaną wszystkie roboty budowlane, zgodnie z zakresem zamówienia na podstawie opracowanej przez wykonawcę i zatwierdzonej przez zamawiającego dokumentacji projektowej, a także niezbędne do wykonania umowy prace przygotowawcze, jak również wszystkie inne czynności wymagane przez prawo. Wykonawca będzie musiał także dokonać oceny zgodności podsystemu strukturalnego „Sterowanie – urządzenia przytorowe” na każdym etapie realizacji inwestycji i przekazanie odpowiednich deklaracji weryfikacji WE i certyfikatów weryfikacji WE dla podsystemów, a także uzyskać zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, wydawane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Cztery zamówienia opcjonalne, cena głównym kryterium oceny ofert
W ramach przetargu przewidziano cztery zamówienia opcjonalne. W ramach pierwszego prawa opcji przewidziano zabudowę infrastruktury systemu ETCS L2 na odcinku Kraków Bieżanów – Podłęże linii kolejowej nr 91, czyli od granicy zakresu zadania podstawowego do granicy wdrożonego już systemu ETCS L2. Zadanie obejmie także wykonanie integracji systemów. Drugie prawo opcji obejmie z kolei wprowadzenie zmian w zabudowanych i uruchomionych w ramach niniejszego zadania urządzeniach, wynikających z planowanych zmian w układzie torowym i konfiguracji urządzeń SRK po wybudowaniu łącznicy pomiędzy liniami kolejowymi nr 133 i 156 w celu zapewnienia dogodnego połączenia Krakowa z Olkuszem.
Kolejne prawo opcji obejmuje integrację z systemem ETCS L2 urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na przejazdach kolejowo-drogowych w poziomie szyn, których likwidacja nie jest obecnie przewidywana w ramach obowiązujących planów inwestycyjnych PKP PLK. W ramach czwartego prawa opcji przewidziano integrację zabudowanych i uruchomionych w ramach zamówienia podstawowego urządzeń z infrastrukturą systemu ETCS L2, która powstanie na liniach stycznych. Szacowany okres obowiązywania zamówienia określono na 45 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy.
Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 9 lipca bieżącego roku do godziny 10:00. Ich otwarcie nastąpi godzinę później. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 90% punktów. Zamawiający przewidział tylko jedno kryterium pozacenowe – 10% punktów będą mogły uzyskać podmioty, które zadeklarują zastosowanie rozwiązań zgodnych z wytycznymi w zakresie zobrazowania, wprowadzania poleceń oraz rejestracji zdarzeń dla komputerowych stanowisk obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym z wykorzystaniem systemu ETCS L2, czyli tzw. wytycznych Ie-104.1, przyjętych uchwałą zarządu PKP PLK w marcu 2025 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.