Estoński kolejowy operator cargo – Operail chce, wraz ze specjalizującą się w rozwiązaniach wodorowych firmą OÜ Stargate Rail, przebudować lokomotywę manewrową na napęd wodorowy.
Partnerzy podpisali właśnie list intencyjny, którego celem jest przebudowa pierwszej ciężkiej spalinowej lokomotywy i wymiana jej jednostki napędowej na ogniwa wodorowe z membraną polimerowo-elektrolitową. Planuje się przebudować do tego celu lokomotywę manewrową.
Jak informuje portal railway-technology.com, współpraca ma obejmować dwie fazy. W ramach pierwszej z nich zbudowany będzie pierwszy prototyp do końca 2022 roku. W czasie drugiego etapu przebudowanych ma zostać nawet 40 lokomotyw, oczywiście pod warunkiem, że eksperyment się uda. Rezultatem przebudowy ma być ograniczenie emisji każdego z pojazdów o około 370 ton CO2 rocznie.
– Przebudowa starzejącej się floty spalinowych lokomotyw na pojazdy zeroemisyjne to ekonomicznie sensowna propozycja i duże lepiej dostrzeżemy to już w niedalekiej przyszłości. Modernizacja pozwoli nam też na ponowne użycie pojazdów, które bez przebudowy stałyby się zbędne z uwagi na niespełnianie norm emisji spalin – powiedział prezes Stargate Rail Rainer Küngas.
– Operail skupia się na rozwiązaniach przyjaznych środowisku. W Estonii osiągamy to dzięki elektryfikacji linii, ale także dzięki projektom takim jak ten, dzięki któremu zeroemisyjne będą ciężkie lokomotywy manewrowe – powiedział Raul Toomsalu, członek zarządu Operail do spraw operacyjnych.
Operail jest największym operatorem towarowym w Estonii. Właścicielem większości akcji przewoźnika jest rząd estoński, choć planuje się sprzedaż 49% procent udziałów. Firma ma spore doświadczenie w przebudowie ciężkich lokomotyw. W zakładzie w miejscowości Tapa przebudowała między innymi ciężki amerykański spalinowóz GE C30 na pojazd z zupełnie nowym silnikiem i położoną centralnie kabiną, udał się też projekt budowy podobnej lokomotywy z silnikiem na LNG.
Przypomnijmy, że podczas targów Trako 2021 lokomotywę, która będzie napędzana wodorem
pokazała Pesa.