NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

České dráhy chcą się pozbyć swoich najnowszych lokomotyw Skody

| Michał Szymajda 08.10.2020 13,6k

České dráhy chcą się pozbyć swoich najnowszych lokomotyw Skody
Lokomotywa serii 380fot. M. Szymajda
České dráhy sondują rynek i sprawdzają, czy znajdą się nabywcy na dwadzieścia lokomotyw serii 380. To najnowsze elektrowozy wyprodukowane w Czechach dla państwowego operatora.
– Rozważamy różne warianty. Prowadzimy rozeznanie na rynku, czy ktoś byłby nimi zainteresowany. Dopuszczamy opcję sprzedaży, a także wynajmu długoterminowego – powiedział dla portalu zdopravy.cz rzecznik Kolei Czeskich Rober Pagan. Wstępne zainteresowanie wykazał już np. przewoźnik towarowy: CD Cargo. České dráhy będą w najbliższych latach ujednolicać flotę elektrowozów i ją unowocześniać. Temu m.in. służy duży przetarg na leasing do 50 elektrowozów. 

Lokomotywy serii 380 (fabryczna nazwa to 109E, a stosowana w powszechnym użyciu: Emil Zatopek, od imienia i nazwiska czeskiego biegacza) to ostatnie elektrowozy wyprodukowane przez Škodę. Można powiedzieć, że nad trójsystemowymi pojazdami od początku ciążyło fatum. Lokomotywy zamówione w 2004 ostatecznie zaczęły kursować z pociągami pasażerskimi w 2013 roku, a do tego, pomimo zastosowania wielosystemowego napędu, nie mogły wjechać do niektórych krajów, z uwagi na brak pozwoleń. Proces ich uzyskiwania był bowiem tak długi, że w międzyczasie zmieniły się przepisy dotyczące dopuszczeń. Škoda prowadziła wieloletni spór sądowy z Kolejami Czeskimi, w którym są stanął po stronie producenta. Ostatecznie cena jednej lokomotywy wzrosła ze 135 milionów koron do 170 milionów.

České dráhy nie zdecydowały się nigdy więcej na zakup kolejnych pojazdów tej serii i obecnie obsługują one głównie połączenia wewnątrz Czech i na Słowację.

Projekt także dla Škody okazał się finansową klapą. Sprzedano jeszcze dwie lokomotywy w zmienionej konfiguracji na Słowację. W przeciwieństwie do czeskich 109E, teoretycznie mogących kursować z prędkością 200 km/h, słowackie mogą kursować do 160 km/h i być stosowane w charakterze napędu dla zestawów push-pull.

Lokomotywy 109E sprzedano także do Niemiec (gdzie otrzymały oznaczenie BR102). Zamówione w 2013 roku do sześciu zestawów push-pull pojazdy z prędkością maksymalną uzgodnioną na 190 km/h nie kursują do dziś, z uwagi na brak pozwoleń.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5