NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Emilewicz: Plan finansowy dla Luxtorpedy do połowy 2017 roku

| Emilia Derewienko 20.02.2017 232

Emilewicz: Plan finansowy dla Luxtorpedy do połowy 2017 roku
Plan finansowy dla Luxtorpedy powstanie do połowy 2017 rokuFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– Założeniem programu Luxtorpeda jest doprowadzenie do powstania spójnego planu zakupowego, dotyczący modernizacji i wymiany taboru. W transporcie publicznym i kolei musi być miejsce na masową produkcję, aby polskie spółki były konkurencją dla firm europejskich – mówi w rozmowie z portalem „Rynek Kolejowy” wiceminister rozwoju, Jadwiga Emilewicz.
Strategicznym dla kolei punktem w Planie Morawieckiego ma być program Luxtorpeda 2.0, zakładający zaprojektowanie i wyprodukowanie polskich pojazdów na potrzeby komunikacji miejskiej i kolei. Ministerstwo Rozwoju widzi duży potencjał dla tej branży w związku z powstawaniem kolei aglomeracyjnych i wsparciem UE dla projektów taborowych. – W Polsce przez wiele lat nie było programu modernizacji i wymiany taboru, dlatego ten przemysł nie mógł się rozwijać – tłumaczy w rozmowie z portalem „Rynek Kolejowy” wiceminister rozwoju, Jadwiga Emilewicz.

Potrzebne duże zamówienia

Jak dodaje, Polska ma swoich liderów branży produkcji taboru, jednak nie mają oni możliwości w pełni rozwinąć swoich możliwości. – Przedstawiciele tych firm sami podkreślają, że dopóki nie ma dużego wolumenu zamówień, jest im trudno być konkurencją dla firm zachodnich. W transporcie publicznym i kolei musi być miejsce na masową produkcję, aby polskie spółki były konkurencją dla firm europejskich – podkreśla Jadwiga Emilewicz.

Podsekretarz uspokaja, że rozmowy w sprawie programu Luxtorpeda trwają, a rezultaty działań rządu w tej sprawie poznamy już wkrótce. – Jesteśmy po spotkaniach ze wszystkimi przewoźnikami, kolejne planowane są na marzec. Chcemy stworzyć spójny plan zakupowy i komunikować na rynku ile i czego w najbliższych latach spółki będą zamawiać – wyjaśnia wiceminister Emilewicz.

Określenie ram finansowych

Kolejnym krokiem będzie stworzenie konkretnych ram finansowych programu, które, jak twierdzi wiceminister, nie zostały sformułowane. Jej zdaniem wpierw należy oszacować, jaki potencjał finansowy tkwi w samych spółkach, a gdzie zajdzie potrzeba szukania dodatkowych źródeł finansowania, np. w postaci Polskiego Funduszu Rozwoju.

– Nie mamy żadnych widełek ani szacunków, jeżeli chodzi o koszt Luxtorpedy, musimy mieć najpierw plany zakupowe, do połowy roku chcielibyśmy skonstruować taki zamknięty program finansowy. Część tych zakupów będzie uruchomiona w tym roku, część modernizacji będzie zamawiana również jeszcze w tym roku – podkreśla Jadwiga Emilewicz.

Wiadomo już, że w ramach Luxtorpedy 2.0 powstanie dwutrakcyjna lokomotywa, którą wyprodukuje bydgoska Pesa. Więcej o programie piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5