NUMER 01-02/2021
NUMER 03/2021
Temat numeru:
Ostatnia dekada węgla
szukaj
Śledź nas:

Wykolejony rok temu Elf Kolei Śląskich zostanie naprawiony. Spore koszty

| Jakub Madrjas 16.03.2021 74

Wykolejony rok temu Elf Kolei Śląskich zostanie naprawiony. Spore koszty
Fot. Patryk Farana
Przed rokiem doszło do wykolejenia jednego ze starszych Elfów Kolei Śląskich w czasie wykonywania jazdy manewrowej w stacji Gliwice. Teraz pojazd zostanie wreszcie naprawiony.
Koleje Śląskie opublikowały ogłoszenie o udzieleniu zamówienia Pesie na "przywracanie do stanu użytkowego taboru kolejowego" z wolnej ręki. Chodzi o skład Elf pierwszej generacji o numerze 27WEb-002. 4 marca ubiegłego roku o godz. 17.05, podczas wykonywania jazdy manewrowej w stacji Gliwice, doszło do jego wykolejenia. 

Naprawa z wolnej ręki za prawie 10 mln zł


Jak poinformowały Koleje Śląskie w ogłoszeniu informacyjnym, pojazd w dniu wykolejenia znajdował się na gwarancji po wykonanej naprawie poziomu P4. W celu oszacowania kosztów oraz terminu wykonania naprawy Koleje Śląskie przekazały pojazd do producenta – Pesy Bydgoszcz (która jest jedynym podmiotem dysponującym pełną dokumentacją konstrukcyjną oraz Warunkami Technicznymi Wykonania i Odbioru pojazdu, bez której, jak podkreśliły KŚ, naprawy nie da się zrealizować). Zamawiający stwierdza, że naprawa pojazdu przez inny podmiot jest ze względów technicznych niemożliwa, bo wymaga ingerencji w konstrukcję pojazdu oraz złożenia zamówienia na wykonanie elementów koniecznych do wymiany. W ogłoszeniu czytamy, że KŚ zwróciły się do Pesy o udostępnienie niezbędnej dokumentacji, otrzymując odmowę – co nie dziwi, skoro zamawiający informuje, że jest to tajemnica przedsiębiorcy. Dodatkowo naprawa musi zostać wykonana z użyciem specjalistycznego oprzyrządowania dedykowanego do pudeł pojazdów tego typu, którą posiada wyłącznie producent pojazdu.

Wszystko to spowodowało zlecenie naprawy z wolnej ręki. Jak poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik Kolei Śląskich Tomasz Musioł, będzie to kosztować spółkę aż 9 356 328,33 zł brutto. Naprawa jest bowiem bardzo rozległa – potrzebna będzie m.in. wymiana konstrukcji członu A i B wraz z poszyciem zewnętrznym, masami głuszącymi i izolacją termiczną, zabudową podłogi, wykonaniem całkowitego malowania wnętrza tych członów oraz wymiana na członie A laminatu czoła kabiny maszynisty. Konieczne będzie również wykonanie szczegółowych pomiarów oraz prób członu na specjalistycznym stanowisku pomiarowym. 

Czemu to trwało aż rok?

Skierowanie pociągu do naprawy trwało aż rok, co może zaskakiwać – choć, jak informowaliśmy nawet dzisiaj, tak długie opóźnienie zlecenia napraw jest na polskim rynku coraz częstsze. – Skierowanie pociągu do naprawy, w tak odległym od zdarzenia czasie, związane było z kilkoma przesłankami – tłumaczy rzecznik KŚ Tomasz Musioł. Pierwszą było przeprowadzenie analiz, które miały zweryfikować wstępne szacunki i oględziny. – Nie wskazywały one na rozległe uszkodzenia pojazdu. Po weryfikacji, oględzinach oraz specjalistycznych badaniach technicznych uszkodzonych elementów, została oszacowana dokładna skala uszkodzeń, a co za tym idzie realne koszty naprawy. Wszystko odbywało się w czasie ostrych obostrzeń sanitarnych, tzw. szeroko pojętego „lockdownu”, co nie ułatwiało przeprowadzenia procedur, realizacji oględzin oraz badań technicznych – dodaje rzecznik. 

Warto jeszcze przypomnieć, że w zastępstwie za uszkodzony pociąg KŚ muszą korzystać ze składów zastępczych, choć jak podkreśla rzecznik, koszty wynajmu dodatkowego taboru zostały pokryte przez odszkodowanie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (1000)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląskie (1000)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2021
NUMER 03/2021
Tematem numeru jest przyszłość przewozów towarowych w dobie przesądzonego już odejścia od energetyki węglowej. Piszemy również o niepokojącym dla branży braku przetargów PKP PLK. Mamy też jednak dobre informacje, bo wyniki liderów rynku są rekordowe. W tym miesiącu przyglądamy się dokładniej infrastrukturze w regionie łódzkim i dolnośląskim. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5