NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Koleje Śląskie z umową wynajmu 14WE. Ale na razie bez kosztów

| Jakub Madrjas 15.05.2020 4,5k

Koleje Śląskie z umową wynajmu 14WE. Ale na razie bez kosztów
Fot. Patryk Farana
Koleje Śląskie zawarły umowę z Industrial Division na dzierżawę dwóch jednostek 14WE. Na razie przewoźnik nie potrzebuje wykorzystywać ich w ruchu liniowym, ale chce mieć zabezpieczoną taką możliwość. 
Kilka dni temu w unijnym biuletynie zamówień publicznych pojawiła się informacja o zawarciu przez Koleje Śląskie umowy dzierżawy dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych od Industrial Division. Zamówienie zostało udzielone z wolnej ręki ze względu na "wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć", oraz "wymagane natychmiastowe wykonanie zamówienia". 

Za uszkodzonego Elfa

Tą pilną sytuacją było wykolejenie jednostki elektrycznego zespołu trakcyjnego 27WEb-002, do którego doszło 4 marca podczas wykonywania jazdy manewrowej w stacji Gliwice.  W zawiadomieniu o wypadku wskazano m.in. uszkodzenie elementów drugiego wózka oraz zagięcie poszycia pudła wagonów A i B, które powodują konieczność przeprowadzenia zarówno na wózkach jak i na pudłach szczegółowych pomiarów koniecznych do przeprowadzenia prac naprawczych. W związku z tym przewoźnik będzie potrzebował zastępstwa nawet do końca tego roku. 

Jak tłumaczy przewoźnik, 27WEb to jego najbardziej pojemny tabor, a wykolejenie spowodowało zmniejszenie rezerwy poniżej potrzeb przewoźnika. Do tego ogłoszone w lutym postępowanie na dzierżawę 4 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z utrzymaniem zostało unieważnione z powodu braku ofert (ostatecznie dwie z czterech należących do Industrial Division jednostek trafiło do SKM Warszawa). Jak czytamy, zawarcie umowy dzierżawy dwóch trzyczłonowych ezetów pozwoli zastąpić uszkodzony pojazd sześcioczłonowy. 

Wizerunek zbliżony do pojazdów nowszej generacji


Spółka w ogłoszeniu podkreśla, że ewentualny krótszy okres dzierżawy niósłby za sobą ryzyko braku zainteresowania oferentów lub wysokich stawek, ewentualnie konieczność zawarcia kolejnej umowy. Koleje Śląskie są obecnie właścicielami dwóch. EZT typu 14WE co sprawia, iż zawarcie umowy na dzierżawę tego typu pojazdów jest korzystne z uwagi na uniknięcie kosztów przeprowadzania autoryzacji, znajomość taboru przez pracowników.

Spółka wymienia też zalety jednostek 14WE, które uzasadniają zlecenia. Są to zdaniem przewoźnika: wyposażenie m.in. w składane wieszaki rowerowe; klimatyzację; kabinę WC z zamkniętym układem sanitarnym, przystosowanie do obsługi osób na wózkach inwalidzkich wraz z możliwością przewijania niemowląt; monitoring SIP i CCTV; powłokę antygraffiti oraz "wizerunek zbliżony do pojazdów nowszych generacji." Spółka dochodzić będzie zwrotu kosztów dzierżawy od ubezpieczyciela sprawcy.

Wynajem pojazdów podczas pandemii? "Na razie nie ponosimy kosztów"

Zapytaliśmy przewoźnika, dlaczego zdecydował się na wynajem pojazdów w sytuacji, w której oferta przewozowa jest mocno ograniczona z powodu pandemii. Grzegorz Biernacki, rzecznik Kolei Śląskich zaznacza, że czas obowiązywania umoawy uzależniony jest od potrzeb jakie mogą wyniknąć w tym trudnym dla wszystkich czasie. - Spółka Koleje Śląskie trzyma rękę na pulsie. Dlatego w trosce o pasażerów, obserwując i mając na uwadze dynamicznie rozwijającą się sytuację z pandemią koronawirusa zdecydowała się na dwa składy 14WE. Będą one stanowić swego rodzaju zabezpieczenie i dodatkową rezerwę w razie gdyby została podjęta decyzja o np. uruchomieniu pełnego rozkładu jazdy - wyjaśnia rzecznik.

Jak dodaje, oba pojazdy będą pełniły w tej chwili funkcję rezerwową i będą zabezpieczone na bocznicy. - Co ważne spółka nie ponosi w tej chwili z tego tytułu żadnych kosztów. Oba pojazdy zostały też bezpośrednio skierowane do przeglądu P2, celem ustalenia ich stanu technicznego - podkreśla rzecznik.


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (1052)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląskie (1052)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5