Prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Maciej Sobieraj podzielił się w mediach społecznościowych zdjęciami Elf 3 (60WE), które w połowie przyszłego roku mają zacząć przewozić pasażerów ŁKA. Dwa niemal ukończone egzemplarze stoją już w sali uruchomień w bydgoskich zakładach Pesy.
Nowa stylistyka zewnętrzna i wewnętrzna nie jest jedyną różnicą w stosunku do poprzednich generacji EZT Pesy. Elfy 3 wyróżniają się skorupowym typem konstrukcji, w której poszycie pełni funkcje nośne. Dzięki temu pudło pojazdu jest lżejsze, co pozwala na montowanie kolejnych podzespołów bez zwiększania masy całkowitej. 60WE mają też pojemność nieco większą od Elfów 2 o tej samej liczbie członów.
Gdy
badania homologacyjne dobiegną końca, rozpoczną się testy dynamiczne. Będą one przeprowadzane na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, podobnie jak w przypadku poprzednich nowych EZT w taborze spółki (
36WEd z Newagu). W połowie 2026 r. Elfy 3 zaczną kursować w barwach ŁKA – przewoźnik zapowiada skierowanie ich do obsługi najbardziej popularnych połączeń.
Umowę na EZT z rodziny Elf 3 (wtedy znane pod nazwą Regio160) Pesa i łódzki samorząd wojewódzki podpisały w lutym 2023 r. Zamówienie obejmuje 4 egzemplarze i aż 20 w ramach prawa opcji. Ostatecznie zamawiający kupił
łącznie 14 pojazdów, co było możliwe dzięki dofinansowaniu pozyskanemu przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego m. in. ze środków Krajowego Planu Odbudowy (300 z ponad 455 mln zł).