NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Elektryczne lokomotywy manewrowe EM10 poszły do kasacji

| Michał Szymajda 16.06.2021 13,1k

Elektryczne lokomotywy manewrowe EM10 poszły do kasacji
fot. KlimaIno, lic. CC BY-SA 3.0
PKP Cargo fizycznie zlikwidowało serię lokomotyw elektrycznych EM10. Pojazdy pierwotnie służące do jazd manewrowych na zelektryfikowanych bocznicach, od lat stały odstawione w Poznaniu. Jedna sztuka zostanie zachowana.
EM10 zostały opracowane wspólnie przez Instytut Elektrotechniki i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych w Poznaniu w końcówce lat 80-tych. Zbudował je poznański HCP. Pojazdy miały być częścią projektu wdrażania rozruchu impulsowego do pojazdów elektrycznych PKP. Elektrowozy weszły do służby w 1991 roku - dwa z aparaturą czeską i dwa z polską, którą później wymieniono na czeską. Na początku pracowały w Skarżysku Kamiennej i Poznaniu, później ich przydziały zmieniały się. Bywało, że prowadziły pociągi pasażerskie na odcinku od Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby, pracowały na stacji Katowice Zawodzie i przy obsłudze kolejowej Zakopianki, a także pod Nowym Sączem.

W 2002 roku przeprowadzono modernizację wszystkich zbudowanych czterech lokomotyw. Dotyczyła ona głównie aparatury elektrycznej. Elektrowozy pracowały dzięki temu od roku 2004 do początku roku 2009 w strukturach PKP Cargo. Później ponownie zostały odstawione i ta sytuacja miała miejsce do początku 2021 roku. PKP Intercity, wcześniej zainteresowane pojazdami, nie zdecydowało się na ich kupno.

– PKP Cargo, z uwagi na brak perspektyw dalszego wykorzystania lokomotyw- z powodu ich cech użytkowych i uwarunkowań konstrukcyjnych – przeprowadziło w 2020 r. postępowanie sprzedażowe z zawarciem umowy na sprzedaż 3 sztuk lokomotyw EM10. Przeprowadzone postępowanie odpowiadało warunkom przetargu, w którym brali udział wszyscy zainteresowani, którzy spełnili warunki udziału w przetargu i byli równo traktowani z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji. Jedna lokomotywa EM10 została zatrzymana dla zachowania dla celów muzealnych. Po uzyskaniu zgody organów korporacyjnych Spółki zostanie ona przekazana organizacji zainteresowanej jej przejęciem – napisał przedstawiciel PKP Cargo Piotr Czartoryski-Sziler.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5