NUMER 05/2021
NUMER 05/2021
Temat numeru:
Kolej vs drogi
szukaj
Śledź nas:

Elektryczne lokomotywy manewrowe EM10 poszły do kasacji

| Michał Szymajda 16.06.2021 10,6k

Elektryczne lokomotywy manewrowe EM10 poszły do kasacji
fot. KlimaIno, lic. CC BY-SA 3.0
PKP Cargo fizycznie zlikwidowało serię lokomotyw elektrycznych EM10. Pojazdy pierwotnie służące do jazd manewrowych na zelektryfikowanych bocznicach, od lat stały odstawione w Poznaniu. Jedna sztuka zostanie zachowana.
EM10 zostały opracowane wspólnie przez Instytut Elektrotechniki i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych w Poznaniu w końcówce lat 80-tych. Zbudował je poznański HCP. Pojazdy miały być częścią projektu wdrażania rozruchu impulsowego do pojazdów elektrycznych PKP. Elektrowozy weszły do służby w 1991 roku - dwa z aparaturą czeską i dwa z polską, którą później wymieniono na czeską. Na początku pracowały w Skarżysku Kamiennej i Poznaniu, później ich przydziały zmieniały się. Bywało, że prowadziły pociągi pasażerskie na odcinku od Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby, pracowały na stacji Katowice Zawodzie i przy obsłudze kolejowej Zakopianki, a także pod Nowym Sączem.

W 2002 roku przeprowadzono modernizację wszystkich zbudowanych czterech lokomotyw. Dotyczyła ona głównie aparatury elektrycznej. Elektrowozy pracowały dzięki temu od roku 2004 do początku roku 2009 w strukturach PKP Cargo. Później ponownie zostały odstawione i ta sytuacja miała miejsce do początku 2021 roku. PKP Intercity, wcześniej zainteresowane pojazdami, nie zdecydowało się na ich kupno.

– PKP Cargo, z uwagi na brak perspektyw dalszego wykorzystania lokomotyw- z powodu ich cech użytkowych i uwarunkowań konstrukcyjnych – przeprowadziło w 2020 r. postępowanie sprzedażowe z zawarciem umowy na sprzedaż 3 sztuk lokomotyw EM10. Przeprowadzone postępowanie odpowiadało warunkom przetargu, w którym brali udział wszyscy zainteresowani, którzy spełnili warunki udziału w przetargu i byli równo traktowani z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji. Jedna lokomotywa EM10 została zatrzymana dla zachowania dla celów muzealnych. Po uzyskaniu zgody organów korporacyjnych Spółki zostanie ona przekazana organizacji zainteresowanej jej przejęciem – napisał przedstawiciel PKP Cargo Piotr Czartoryski-Sziler.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45666)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45666)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2021
NUMER 05/2021
Kolej niestety na całej linii przegrywa z transportem drogowym. Widać to zwłaszcza na rynku przewozów ładunków, gdzie w ciągu ostatnich czterdziestu lat zyskiwał tylko transport kołowy. Kolej nie umiała, a po części też nie mogła skutecznie konkurować z transportem samochodowym. Szeroko piszemy o tym w raporcie. Oprócz tego w numerze zapraszamy do rozmowów R. Banaszkiewiczem (PKP PLK), A. Drzewieckim (Koleje Śląskie), P. Motyką (Gülermak), S. Nalewajką (Alstom), M. Skuodisem (Litwa); prezentujemy też pomysł na krajowy system transportu intermodalnego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5